Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

Tomáš Dusil
Diskuze (63)
O výrazném zvýšení napětí palubní sítě vozidel se mluví už od konce 80. let. Reálnou podobu to celé ale dostává až v současné době. Důvodem je stále vyšší spotřeba elektrické energie.

V dávných dobách stačila osobním automobilům elektrická síť s napětím 6 voltů. Tak to měl třeba východoněmecký Trabant až do roku 1983, kdy přešel na tehdy už běžnou 12voltovou síť. Její zavedení si u něj vyžádalo nahrazení dosavadního dynama alternátorem.

Krušné časy začala 12voltová palubní sít zažívat na počátku nového tisíciletí. Tehdy začala auta masivně využívat multiplexní rozvodovou sít, což s sebou přineslo další zvýšení výbavy a výstroje. Mnohé automobilky to řešily použitím dvou klasických 12voltových akumulátorů. Jeden pouze spouštěl motor, druhý napájel vše ostatní včetně bohatého příslušenství. A to auta ještě nepoužívala systém stop-start, elektromechanický posilovač řízení a další „žrouty“ elektrické energie.

Vyšší napětí, tenčí vodiče

Dle dostupných údajů se spotřeba elektrické energie neboli takzvaný příkon pohyboval u osobních aut v roce 2005 na hodnotě přibližně 2 kW. Jenže o pět let později to byly už 4 kW, navíc ve špičkách klidně 10 kW. A potřebný příkon se neustále zvyšuje. To pak opravdu 12voltová pomalu přestává stačit.

Přechod na 48voltovou palubní síť s sebou přináší i některé další výhody. Zvýšením napětí se totiž omezují ztráty ve vedení a u spotřebičů. Hlavně však zvýšení napětí vede současně ke snížení proudu. Díky tomu nemusejí mít elektrické vodiče tak velký průměr. Jsou tedy levnější a zároveň také lehčí. Důvodem je vlastnost, že při použití vyššího napětí stačí k dosažení stejného příkonu nižší proud.

Zpočátku pro elektrický kompresor

V počáteční fázi zavádění 48voltové palubní sítě se počítá s paralelní 12voltovou. Ta se bude i nadále používat k napájení různých spotřebičů komfortní výbavy, kupříkladu audia s navigací. Naproti tomu 48votlvou síť budou využívat spotřebiče s vysokými nároky na příkon. Kromě elektricky poháněného kompresoru, který spolu se 48voltlvou sítí najdete u nového špičkového Audi SQ7, to budou další elektrické točivé stroje. Třeba vodní pumpa či v budoucnu olejové čerpadlo. A dále elektromechanický posilovač řízení.

Pokud zůstaneme u vzpomínané SQ7, tak ta k výrobě elektrického proudu používá konvenční 12voltový alternátor. Ten napájí kromě běžných spotřebičů také klasický 12voltový akumulátor. Kromě něj je ale navíc ještě použita vysokonapěťová baterie typu lithium-ion o kapacitě 0,5 kWh, nacházející se pod podlahou zavazadlového prostoru. Napájena je z konvenční 12voltové baterie přes měnič stejnosměrného proudu na vyšší stejnosměrný. Její příkon kulminuje na hodnotě 13 kW, což bohatě stačí k napájení elektrického kompresoru, k přeplňování motoru. Právě nároky tohoto kompresoru na příkon jsou tak vysoké, že jeho použití při konvenční palubní 12voltové síti by bylo dost problematické. Je jasné, že v budoucnu se bude palubní napětí 48 voltů rozšiřovat stále více. Přesto to neznamená, že 12voltová síť úplně zanikne. Minimálně ne v dohledné době.

Tomáš Dusil
Diskuze (63)
2. 5. 2017 22:09
Re: 6V v. 48V
Jo - to ti věřím, také jsem o ní uvažoval na 4kolku - ale při té ceně :(. Proto jsem psal o lobování - aby se prodávaly ty lithiovky. Ono jsou také dost choulostivé. Zapojit do ní altík napřímo - je po ní skoro ihned. Navíc motorka nepotřebuje takové proudy, jako dodávka v diselu atd...ta cena je pak cena motoru >:D
2. 5. 2017 20:55
Re: 6V v. 48V
Pokud se opravdu chceš pohybovat v realitě tak vezmi na vědomí, že ty 48 V baterky určitě nebudou olověné

Mimochodem dvanáctivoltovou Li-ionku mám v motorce a je to pecka. Chtěl jsem si ji koupit i do lodě ale v kapacitě co potřebuju je už fakt drahá, jinak bych do ní šel hned
2. 5. 2017 20:11
Re: 6V v. 48V
Lithiové ? To nikdo nepoužívá a ani my. Také jsme se zajímaly. Ani hodou. >:D A navíc ta cena ! Za 1 lithiovou jednu máme 4 Varty ! >:D To by mne zajímalo, kdo si takovou drahou věc do auta koupí. Aby ušetřil 5 kg ? Jakmile se takováto baterie podvybije, je po ní. Brát ji třeba v mrazech domů, aby byla funkční? A že nestárne? Ale ale co je to za plk ! Podívejme se na baterie mobilů, notebooku, jakou to mají kapacitu po 2-3 letech používání? Takže se obávám, že bude lepší přenést věc do reality a držet se tématu klasických baterií, jak zde uvedl kolega, tedy násobky článků 2,1 V, ale je jasné, že je zde daný lobing za prodej Lithiových a tudíž poté se musíme spolehnout na výrobce, který nevyrobí třaskavou baterii (vímě jak lithiové pečou) a jak kvalitně poskládá samotné články baterie, kterých tam bude požehnaně :-(
2. 5. 2017 12:11
Re: 6V v. 48V
Zkus se podívat třeba tady

[odkaz]
2. 5. 2017 10:31
clanek pobavil ...
tenhle clanek psal absolvent gymplu a ne zrovna elektrotechnicke skoly :-) ... a to je tak tezke si ten clanek nechat zkorigovat? ... i kdyby to byl student z felu, tak ten clanek by byl uplne nekde jinde