Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete na Velor-X-Trike, moderní Velorex? A víte, jak tenhle projekt skončil?

Jan Zajíc
Diskuze (0)

V roce 2010 se na Motosalonu v Brně představil netradiční stroj Velor-X-Trike. Šlo o tříkolku, která tak trochu navazovala na legendární Velorex.

Velor-X-Trike měl s původním Velorexem několik věcí společných, v jiných se od něj ale výrazně lišil.

Na "hadrák" tehdejší novinka kromě tříkolové koncepce navazovala například jménem, které dávalo jasně najevo, kde jeho tvůrce, opavský podnikatel Pavel Brída, čerpal inspiraci.

Co se týče techniky a konstrukce, novou tříkolku s Velorexem spojovala například pohonná jednotka z motocyklu s převodem na zadní kolo přes řetěz, stejný oblouk u dveří, sklon zadní části karoserie, kola s výpletem, průduchy u sání, dva výfuky nebo třeba hrdlo nádrže situované v přední části karoserie.

Moderní interpretace však nevznikala jako vozítko pro invalidy nebo méně majetné vrstvy, naopak, cílila na zákazníky, kteří byli ochotni si připlatit za ruční zakázkovou výrobu. V roce 2010 se mluvilo o ceně okolo půl milionu korun. 

Velor-X-Trike, který se představil v Brně, měřil má délku 3,8 metru, na šířku 1,9 metru a byl 1,32 metru vysoký. Motor byl čtyřválcový od Hondy s objemem 1284 cm3.

Po premiéře v Brně se nová tříkolka ukázala na dalších místech a akcích, ještě v roce 2010 se představila dokonce také na veletrhu SEMA v americkém Las Vegas. A právě tam se objevila šance uzavřít partnerství s nespecifikovanou firmou z Indianapolis, která měla zájem Velor-X-Trike vyrábět ve Spojených státech.

Spolupráce však nakonec nedopadla. Podle Pavla Brídy to bylo hlavně proto, že investor požadoval, aby se tvůrce vozítka na trvalo přesunul do USA a na produkci dohlížel na denní bázi. A to Brída odmítl.

Po krachu jednání projekt Velor-X-Trike ještě chvíli pokračoval. Podle Brídy kromě prototypu do roku 2014 vznikly tři zákaznické exempláře.

Další zakázky však opavský podnikatel odmítl, zjistil totiž, že stavba tříkolky nevychází ekonomicky. Od premiéry zdražil materiál, ruční výroba jednoho stroje vyžadovala rok práce a navíc se každý kousek musel zvlášť homologovat. A to všechno dohromady znamenalo konec.

Jméno Velor-X-Trike sice žije dál, dnes jde však o název firmy, pod jejíž hlavičkou Pavel Brída prodává dostupná elektrická vozítka původem z Číny.

A jak dopadl brněnský prototyp? Stroj stále žije a asi tušíte, kde. Nechal si ho jeho tvůrce, který se v něm občas sveze. Prý je to úžasný zážitek. Aby ne, když 380 kg vážící tříkolka pohání motocyklový motor, který točí 12 tisíc otáček a dává 215 koní...

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme