Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Parkovací zóny se rozrůstají jako rakovina

Matouš Jelínek Matouš Jelínek 16. 5. 2012 • 14:27
1
40
Oblasti vyhrazeného parkování se z center měst šíří na periferii. Co k tomu radnice vede, zjišťoval časopis Svět motorů.

Modrá je planeta, kde můžeme žít, modrá je voda, kterou musíme pít, modrá je zóna, kde musíme parkovat. Tak nějak by se dala parafrázovat píseň kapely Žlutý pes. Oblasti vyhrazeného stání okupují stále větší části českých měst. Extrémním příkladem je Praha, kde modré zóny plánovali už od šedesátých let a aktuálně chystají další rozšiřování.

Důvod je přitom zřejmý – když se uvedly v provoz první modré zóny v Praze 1, začali řidiči mířící do centra parkovat v přilehlých oblastech, kde to nebylo omezováno. Ale co se nestalo, těmto místům se přestalo líbit, že do nich míří auta přespolních, a také zavedly zóny. Nyní je situace taková, že najít místo kdekoliv u metra je prakticky nereálné.

Proto se zóny rozšíří a možnosti osobní dopravy dále omezí. „Na základě dlouhodobých poznatků se k současnému systému zón placeného stání na území Prahy rozhodly připojit také městské části 3, 5, 6, a 11,“ říká magistrátní mluvčí Tereza Krásenská. Přesné datum zatím není stanoveno. Ale že se tak stane ještě letos, je takřka stoprocentní. Jenže to není všechno, o „zamodření“ uvažují i části Prahy 8, 9, 13 a 18.

Řidičům mířícím do centra tak po zavedení nových míst vyhrazených jen rezidentům nezbude než zaparkovat na placeném stání, kde se však přes den platí mezi 30–40 korunami za hodinu, nebo nechat auto na odstavných parkovištích P + R u některých okrajových stanic a dojet metrem. Bohužel ani tohle řešení není ideální, většina parkovacích míst je totiž už ráno plná. A ukazuje se, že letos lépe nebude.

„Město nyní připravuje další parkoviště. Žádné z nich však není natolik projekčně připraveno, aby mohlo dojít k samotné realizaci stavby,“ uvedl například začátkem roku primátor Bohuslav Svoboda. Plánují se tedy, jenže problémů je hned několik. „Parkoviště P + R musí být na magistrátním pozemku, navíc dobře dostupná. A u nově budovaných stanic trasy A Motol a Veleslavín na ně místo není,“ říká Krásenská.

Trochu lépe by možná mohlo být do budoucna. V nově zaváděných zónách totiž bude větší podíl smíšených, kde může přes den za poplatek zastavit

i nerezident. Podařilo se nám získat rovněž materiál ukazující plány magistrátu: rezidenti mají získávat zdarma jednorázové kartičky pro návštěvy, modré zóny prý budou platit jen v určitých časech a z málo využívaných komunikací zmizí úplně. Dokonce se spekulovalo o zavedení karty platné po celém území Prahy, z většiny částí ale zaznělo okamžité a jednoznačné ne.

Jenže problém se rozhodně netýká pouze hlavního města. Zóny placeného parkování najdeme v každém větším městě. Omezení provozu a parkování v centrech platí třeba v Ostravě, Brně, Českých Budějovicích nebo Plzni. A mohli bychom pokračovat. Ale místo aby se problém s parkováním řešil, prostě se přesouvá do okrajovějších částí, kde není tolik vidět.

A z radnic a magistrátů jako by o zónách znělo: „Je to naděje, láska i moje blues, je to barva, kterou mám prostě rád, modrá je dobrá, už je to tak…“

Témata
Avatar - Machýrek
21. 5. 2012 00:28
Ha ha ha
.
20. 5. 2012 21:28
parkovací zony všude
Zdravím Vás
Měl bych takový skvělý nápad, co kdybychom si v každé obci..především v té která je hojně navštěvovaná občany z Prahy také zavedli parkovací zony ? Co myslíte ? Já vtom vůbec žádný rozdíl nevidím...Stím , že parkování v dané lokalitě by také bylo pouze pro místní obyvatelé + firmy. Samozřejmě vyjimku v hodnotě 3 tisíce kč na měsíc bych pro pražské udělal , aby se necitili méněcení...
Avatar - Pekelná Micinka
17. 5. 2012 16:49
Re: Parkovací domy
Ale to se přece nevylučuje, za každý strom, co stojí ve městě se žádný jiný jinde kácet nemusí. To že se vrátíme k šetrnému vodohospodářství a zacházení s krajinou není podmíněno množstvím a rozložením nezastavěných/zelených ploch ve městech. To číslo co uvádíš, to mi přijde až nereálně vysoké - kde to uvádějí? A navíc, to je další věc, co by se měla změnit - já třeba nechci kilometry čtverečný udržované zeleně. Stál bych o "divokou" zeleň, to se samozřejmě nedá uplatňovat v centru. Ale některé nezastavěné plochy v okrajových částech by měly být udrožovány ve stavu "divoká" zeleň, prostě jen nutné kácení, jednou za rok pokácení trávy, žádné chodníky, co si lidi vyšlapou, to bude. Dávat za příklad Emiráty, asi není z mnoha důvodů smysl. Myslím, že dřív nebo později stejně celosvětově bude docházet k prolínání toho, co je město a toho, co chápeme jako "venkov". Důvod je prostý, člověk potřebuje k životu pocit přírody a zároveň nechce obětovat to co přináší město. Ten problém prolínání obého je spíše záležitostí menších zemí, tam kde měli vždy dost prostoru to celé vnímají asi jinak, ačkoli i tak záviselo na politickém zřízení a od toho odvislé sociální situace, viz. Spojené státy vs. Sovětský svaz.
17. 5. 2012 15:16
Re: Zlodějna
Zkušenosti vlastníka bytu v rezidentní zóně jednoho východočeského krajského města :-) Před zavedením zóny nebyl problém s parkováním, maximálně někdy nutnost zaparkovat u vedlejšího domu. Po zavedení zóny problém s návštěvami, zákazníky, řemeslníky. Parkování vyhrazeno jen pro rezidenty ve všední dny 8-18, v sobotu 8-16(!). Víkendový pohled na poloprázdné parkoviště. Zajišťovat stání pro babičku hlídající mimino byla vždy výzva, 1x botička na autě (parkovací karta zapomenuta v kapse dveří), několik lístků od MP za stěračem. Zdá se to jako blbost, ale byla to poslední kapka. Už tam nebydlíme, šli jsme do domku.
17. 5. 2012 08:39
Re: Parkovací domy
no buhuzel celkem se mejlis, nejen ze zelen ve mestech neudrzuje vlhkost, ani nedela v te mire jak by bylo potreba ty ostatni faktory co popisujes, naopak kuprikladu Prahu stoji rocne cca 4-5 miliard na udrzbe a odstranovani problemu s ni spojenou, ostatne z jakeho duvodu myslis ze se v poslednich desetiletich tak krasne rozjeli povodne a jine prirodni "katastrofy"? protoze clovek a jeho nesmyslne betonovani prirody mimo mesta a nesmyslne stehovani prirody do mest :-) timhle tempem budeme vydavat za par desitek let vetsinu nasich penez na to, aby jsme se ochranili pred tim, co delame ted :-)

prave v tech emiratech prisli na to, ze ten koncept mnohem lepe vyuziva vodu ktere tam maji rekneme "nedostatek" respektive si ji plati mnohem draz

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku