Parkovací zóny se rozrůstají jako rakovina
Modrá je planeta, kde můžeme žít, modrá je voda, kterou musíme pít, modrá je zóna, kde musíme parkovat. Tak nějak by se dala parafrázovat píseň kapely Žlutý pes. Oblasti vyhrazeného stání okupují stále větší části českých měst. Extrémním příkladem je Praha, kde modré zóny plánovali už od šedesátých let a aktuálně chystají další rozšiřování.
Důvod je přitom zřejmý – když se uvedly v provoz první modré zóny v Praze 1, začali řidiči mířící do centra parkovat v přilehlých oblastech, kde to nebylo omezováno. Ale co se nestalo, těmto místům se přestalo líbit, že do nich míří auta přespolních, a také zavedly zóny. Nyní je situace taková, že najít místo kdekoliv u metra je prakticky nereálné.
Proto se zóny rozšíří a možnosti osobní dopravy dále omezí. „Na základě dlouhodobých poznatků se k současnému systému zón placeného stání na území Prahy rozhodly připojit také městské části 3, 5, 6, a 11,“ říká magistrátní mluvčí Tereza Krásenská. Přesné datum zatím není stanoveno. Ale že se tak stane ještě letos, je takřka stoprocentní. Jenže to není všechno, o „zamodření“ uvažují i části Prahy 8, 9, 13 a 18.
Řidičům mířícím do centra tak po zavedení nových míst vyhrazených jen rezidentům nezbude než zaparkovat na placeném stání, kde se však přes den platí mezi 30–40 korunami za hodinu, nebo nechat auto na odstavných parkovištích P + R u některých okrajových stanic a dojet metrem. Bohužel ani tohle řešení není ideální, většina parkovacích míst je totiž už ráno plná. A ukazuje se, že letos lépe nebude.
„Město nyní připravuje další parkoviště. Žádné z nich však není natolik projekčně připraveno, aby mohlo dojít k samotné realizaci stavby,“ uvedl například začátkem roku primátor Bohuslav Svoboda. Plánují se tedy, jenže problémů je hned několik. „Parkoviště P + R musí být na magistrátním pozemku, navíc dobře dostupná. A u nově budovaných stanic trasy A Motol a Veleslavín na ně místo není,“ říká Krásenská.
Trochu lépe by možná mohlo být do budoucna. V nově zaváděných zónách totiž bude větší podíl smíšených, kde může přes den za poplatek zastavit
i nerezident. Podařilo se nám získat rovněž materiál ukazující plány magistrátu: rezidenti mají získávat zdarma jednorázové kartičky pro návštěvy, modré zóny prý budou platit jen v určitých časech a z málo využívaných komunikací zmizí úplně. Dokonce se spekulovalo o zavedení karty platné po celém území Prahy, z většiny částí ale zaznělo okamžité a jednoznačné ne.
Jenže problém se rozhodně netýká pouze hlavního města. Zóny placeného parkování najdeme v každém větším městě. Omezení provozu a parkování v centrech platí třeba v Ostravě, Brně, Českých Budějovicích nebo Plzni. A mohli bychom pokračovat. Ale místo aby se problém s parkováním řešil, prostě se přesouvá do okrajovějších částí, kde není tolik vidět.
A z radnic a magistrátů jako by o zónách znělo: „Je to naděje, láska i moje blues, je to barva, kterou mám prostě rád, modrá je dobrá, už je to tak…“