Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peter Schutz, zachránce Porsche 911, zemřel

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 31. 10. 2017 • 18:13
23
5
Zobrazit náhledy (23)
1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC 1977 Porsche 911 SC Targa 1977 Porsche 911 SC Targa 1977 Porsche 911 SC Targa 1977 Porsche 911 SC Targa 1977 Porsche 911 Targa 1977 Porsche 911 Targa 1982 Porsche 911 SC Cabrio 1982 Porsche 911 SC Cabrio 1982 Porsche 911 SC Cabrio
Peter Schutz, je muž, jemuž vděčíme za to, že Porsche neukončilo v roce 1981 výrobu modelu 911 a byl to on, kdo prosadil vývoj i výrobu typu 959.

Peter Schutz, který byl v letech 1981 až 1987 generálním ředitelem automobilky Porsche a postaral se o další vývoj modelové řady 911 namísto ukončení její výroby, zemřel v říjnu letošního roku ve věku 87 let.

Peter Werner Schutz se narodil 20. dubna roku 1930 v Berlíně, ale s ohledem na židovský původ opustila jeho rodina Německo a v roce 1937 se přestěhovala na Kubu, odkud o dva roky později zamířila do Chicaga ve státě Illinois.

Po skončení studií začal Peter Schutz ve svých patnácti letech pracovat pro společnost Caterpillar Tractor v Peoria ve státě Illinois a odtud zamířil do služeb výrobce motorů Cummins. Pro tuto firmu pracoval jedenáct let v oblasti strategického plánování a následně byl osm let jejím viceprezidentem zodpovědným za prodej a servis motorů pro nákladní vozidla v USA a Kanadě.

Společnost Cummins opustil Peter Schutz ve druhé polovině sedmdesátých let a v roce 1978 se přestěhoval do Německa, kde převzal vedení Kloeckner-Humboldt-Deutz AG. Na počátku osmdesátých let jej údajně Ferry Porsche osobně pozval k účasti v konkurzu na nového generálního ředitele společnosti Porsche, jíž se v té době příliš nedařilo, za obchodní rok 1980 utrpěla výraznou finanční ztrátu.

Peter Schutz ve výběrové řízení, kterého se účastnilo dvanáct dalších zájemců o vedení automobilky Porsche, zvítězil a od 1. ledna roku 1981 byl jejím generálním ředitelem. Prakticky okamžitě po svém nástupu začal hledat a napravovat chyby ve strategii firmy v oblasti sériových i závodních vozů.

Mezi jeho nejslavnější a pro další budoucnost značky Porsche nejvýznamnější kroky patřilo zrušení plánovaného ukončení produkce modelové řady 911, které provedl právě v roce 1981. Právě díky němu nebylo Porsche 911 SC posledním, ale jen dalším v řadě a svět se v září roku 1983 dočkal premiéry důkladně modernizovaného Porsche 911 Carrera 3,2. V oblasti výroby vozů značky Porsche se pak Peter Schutz postaral o zásadní zvýšení kvality.

V případě závodních vozů pak stál za oživením speciálů Porsche 936 z druhé poloviny sedmdesátých let a jejich nasazení s novými experimentálními motory, připravovanými pro model 956, do boje o celkové vítězství v Le Mans roku 1981, které skutečně vybojovala dvojice Jacky Ickx a Derek Bell. Původně přitom měly v tomto roce v Le Mans reprezentovat Porsche jen závodní vozy na základě modelů 924 a 944, startující v nižších kategoriích.

Porsche se díky vedení Petera Schutze v první polovině osmdesátých let odrazilo doslova ode dna a bylo opět úspěšnou automobilkou s rozšiřující se nabídkou modelů. Modelové řady 911, 924 a 928 byly neustále vylepšovány a nabídku rozšířila modelová řada 944. Do sériové produkce pak na jaře roku 1983 zamířila třetí karosářská varianta řady 911 v podobě kabrioletu, která slavila obrovský úspěch, během prvního roku na trhu bylo prodáno přes 4000 vozů.

Peter Schutz chtěl potenciál modelové řady 911 dále rozvíjet a udělat z ní výkladní skříň moderní techniky. Právě kvůli tomu schválil vývoj modelu 959. Ten skutečně přinesl řadu nových technických řešení a má na svém kontě i úspěchy ze závodních tratí, ale zároveň bylo jedním z důvodů, proč Peter Schutz ve vedení automobilky Porsche skončil 31. prosince roku 1987.

Porsche totiž na modelu 959 díky vysokým nákladům na vývoj i samotnou výrobu silně prodělávalo. Navíc ve druhé polovině osmdesátých let došlo k výraznému oslabení severoamerického trhu, představujícího pro značku Porsche její hlavní odbytiště.

Peter Schutz ovšem i přesto zůstane již navždy mužem, který zachránil Porsche 911 a pomohl automobilce zásadně vylepšit pověst i prodejní výsledky, vždyť v době jeho nástupu do jejího vedení prodávala kolem 28.000 vozů ročně a v roce 1986 zamířilo k zákazníkům 53.000 vozů Porsche.

Související články

Témata
Avatar - lexi
1. 11. 2017 12:23
zajímavý příběh
Všem doporučuji knihu SÁGA RODU PORSCHE. Je tam řada detailů a informací, včetně zmínky o období, kdy byl pan Schutz šéfem firmy. Přečetl jsem jedním dechem ....story o technickém vývoji a podnikatelské odvaze ...
1. 11. 2017 07:20
Pamätám si, ako pred rokom 2000 ...
chcela nemecká vláda obmedziť/limitovať nákup drahých vozidiel firmami. A najväčší dopad to malo mať na značku Porsche. Vznikla dokonca panika aj na burze. Bundestag sa našťastie spamätal, a tak značku svojim spôsobom zachránil! :-)
Avatar - speedfred
1. 11. 2017 06:30
Re: Ďakujeme p.Schutz
ono by možno stačila aj obyč 911,ale načo byť prehnane skromný. Keď niečo poriadne tak aj s RS.
Jazdil som ju na NS ,tak zážitok bol o to väčší a presadnutie do môjho o to smutnejšie :'-(
Avatar - white label
1. 11. 2017 01:50
Re: Ďakujeme p.Schutz
A aktuální 911 GT3 (bez RS) by ti náhodou nestačilo... ;-)
Avatar - speedfred
1. 11. 2017 00:07
Ďakujeme p.Schutz
dnes som mal možnosť sa previezť na 911 GT3 RS a pochopil som čo je jazdiť ako po koľajách. To auto je niečo úzasnééé,a štýl akým to prechádza zákruty je neskutočný.
Píšem si ako další cieľ do budúcna. >:D (ale ako fakt ho chcem)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku