Peter Schutz, zachránce Porsche 911, zemřel
Peter Schutz, který byl v letech 1981 až 1987 generálním ředitelem automobilky Porsche a postaral se o další vývoj modelové řady 911 namísto ukončení její výroby, zemřel v říjnu letošního roku ve věku 87 let.
Peter Werner Schutz se narodil 20. dubna roku 1930 v Berlíně, ale s ohledem na židovský původ opustila jeho rodina Německo a v roce 1937 se přestěhovala na Kubu, odkud o dva roky později zamířila do Chicaga ve státě Illinois.
Po skončení studií začal Peter Schutz ve svých patnácti letech pracovat pro společnost Caterpillar Tractor v Peoria ve státě Illinois a odtud zamířil do služeb výrobce motorů Cummins. Pro tuto firmu pracoval jedenáct let v oblasti strategického plánování a následně byl osm let jejím viceprezidentem zodpovědným za prodej a servis motorů pro nákladní vozidla v USA a Kanadě.
Společnost Cummins opustil Peter Schutz ve druhé polovině sedmdesátých let a v roce 1978 se přestěhoval do Německa, kde převzal vedení Kloeckner-Humboldt-Deutz AG. Na počátku osmdesátých let jej údajně Ferry Porsche osobně pozval k účasti v konkurzu na nového generálního ředitele společnosti Porsche, jíž se v té době příliš nedařilo, za obchodní rok 1980 utrpěla výraznou finanční ztrátu.
Peter Schutz ve výběrové řízení, kterého se účastnilo dvanáct dalších zájemců o vedení automobilky Porsche, zvítězil a od 1. ledna roku 1981 byl jejím generálním ředitelem. Prakticky okamžitě po svém nástupu začal hledat a napravovat chyby ve strategii firmy v oblasti sériových i závodních vozů.
Mezi jeho nejslavnější a pro další budoucnost značky Porsche nejvýznamnější kroky patřilo zrušení plánovaného ukončení produkce modelové řady 911, které provedl právě v roce 1981. Právě díky němu nebylo Porsche 911 SC posledním, ale jen dalším v řadě a svět se v září roku 1983 dočkal premiéry důkladně modernizovaného Porsche 911 Carrera 3,2. V oblasti výroby vozů značky Porsche se pak Peter Schutz postaral o zásadní zvýšení kvality.
V případě závodních vozů pak stál za oživením speciálů Porsche 936 z druhé poloviny sedmdesátých let a jejich nasazení s novými experimentálními motory, připravovanými pro model 956, do boje o celkové vítězství v Le Mans roku 1981, které skutečně vybojovala dvojice Jacky Ickx a Derek Bell. Původně přitom měly v tomto roce v Le Mans reprezentovat Porsche jen závodní vozy na základě modelů 924 a 944, startující v nižších kategoriích.
Porsche se díky vedení Petera Schutze v první polovině osmdesátých let odrazilo doslova ode dna a bylo opět úspěšnou automobilkou s rozšiřující se nabídkou modelů. Modelové řady 911, 924 a 928 byly neustále vylepšovány a nabídku rozšířila modelová řada 944. Do sériové produkce pak na jaře roku 1983 zamířila třetí karosářská varianta řady 911 v podobě kabrioletu, která slavila obrovský úspěch, během prvního roku na trhu bylo prodáno přes 4000 vozů.
Peter Schutz chtěl potenciál modelové řady 911 dále rozvíjet a udělat z ní výkladní skříň moderní techniky. Právě kvůli tomu schválil vývoj modelu 959. Ten skutečně přinesl řadu nových technických řešení a má na svém kontě i úspěchy ze závodních tratí, ale zároveň bylo jedním z důvodů, proč Peter Schutz ve vedení automobilky Porsche skončil 31. prosince roku 1987.
Porsche totiž na modelu 959 díky vysokým nákladům na vývoj i samotnou výrobu silně prodělávalo. Navíc ve druhé polovině osmdesátých let došlo k výraznému oslabení severoamerického trhu, představujícího pro značku Porsche její hlavní odbytiště.
Peter Schutz ovšem i přesto zůstane již navždy mužem, který zachránil Porsche 911 a pomohl automobilce zásadně vylepšit pověst i prodejní výsledky, vždyť v době jeho nástupu do jejího vedení prodávala kolem 28.000 vozů ročně a v roce 1986 zamířilo k zákazníkům 53.000 vozů Porsche.