Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie! Zdroj: acz

Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Porsche 911 patří mezi nejvýznamnější automobily světa a může se vedle nezaměnitelného designu pochlubit i výjimečnou technikou a jedinečnou historií.

<P>

Porsche 911 Série A až J

Slávu jména Porsche vybudoval již před 2. světovou válkou Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, který ve dvacátých letech dvacátého století navrhl řadu modelů značky Mercedes-Benz včetně typu SS a ve třicátých letech pak pracoval na špičkových monopostech značky Auto Union. Je rovněž otcem Volkswagenu Brouk.

Automobilku Porsche založil v roce 1948 jeho syn Ferdinand Ferry Porsche (1909–1998) a v rakouském Gmündu zahájil malosériovou výrobu sportovní vozů s typovým označením 356, vycházejících z konstrukčních prvků Brouka. Ve stuttgartské továrně, kam se Porsche přemístil v roce 1950, prošla modelová řada 356 několika modernizacemi a vyráběla se až do roku 1965.

Koncem padesátých let začal Ferry Porsche pracovat na nástupci této řady, který měl být větší, výkonnější a luxusnější. Na jeho tvarovém řešení pracoval od roku 1959 Ferryho nejstarší syn Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný Butzi, který zemřel 5. dubna 2012 ve věku 76 let. Výsledkem tohoto vývoje se stal sportovní automobil, který dnes celý svět zná jako Porsche 911.

Porsche 911 Série A až J (1963-1977)

Premiéra Porsche 911 se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1963, kde byl zcela nový model tehdy stále ještě poměrně mladé německé automobilky představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Našlo se tehdy poměrně hodně kritiků srovnávající linie karoserie s Citroënem DS, zatímco jiní poukazovali na příliš luxusní interiér a vysokou hmotnost oproti Porsche 356.

Porsche 911 si ovšem našlo mnohem více příznivců než kritiků, jimž se dnes již typické linie tohoto modelu v kombinaci s plochým šestiválcem uloženým za zadní nápravou zalíbily. Ve své původní podobě, označované jako série A, bylo Porsche 911 poháněno motorem o objemu 1991 cm3, disponujícím výkonem 96 kW (130 k). Kupé dlouhé 4290 mm s pohotovostní hmotností 1080 kg zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 s a dosahovalo maximální rychlosti 210 km/h.

Rok 1965 přinesl v nabídce značky Porsche zásadní novinku v podobě modelu 911 Targa s masivním ochranným obloukem nad hlavami posádky, rozměrným panoramatickým střešním oknem a odnímatelným střešním dílem. Díky odnímatelnému oknu toto provedení nabízelo podobné svezení jako klasický kabriolet, zatímco bezpečnost byla na výrazně vyšší úrovni.

Pouhý rok po uvedení Targy nastupuje další novinka v podobě ostřejší verze 911 S, jejíž dvoulitrový šestiválec nabízel 118 kW (160 k) a od méně výkonné standardní verze se na první pohled odlišoval novými litými koly Fuchs, jejichž design se v následujících desetiletích stal jedním z typický prvků celé řady 911.

V roce 1968 došlo k první výraznější modernizaci, kterou ovšem necvičené oko nemá téměř šanci postřehnout. Rozvor náprav se prodloužil z 2211 na 2268 mm, takže zadní kola mohla být posunuta o 57 mm dozadu, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti na 43 : 57 a zvýšila se stabilita vozu. Celková délka vozu se přitom nezměnila.

Série B a C z let 1968 až 1970 se zvnějšku liší především rozmístěním firemních znaků, zatímco v případě nabídky verzí došlo k rozdělení na 911 T, 911 E a 911 S. Všechny tři byly poháněny šestiválcem o objemu 2195 cm3 s výkonem 92 kW (125 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (179 k).

V roce 1971 nastupuje série D, která ovšem přináší jedinou zásadní změnu v podobě galvanizované podlahové plochy s ochranou vrstvou PVC, zlepšující ochranu vozu proti korozi.

Písmenem E označená série byla představena již v srpnu roku 1971 a přinesla další zvětšení objemu, tentokrát na 2341 cm3. Opět jsou v nabídce tři výkonové verze, disponující 96 kW (130 k), 121 kW (165 k) a 140 kW (190 k).

Pro modelový rok 1973 se Porsche 911 dočkalo dalšího prodloužení rozvoru, a to na 2271 mm. Vzniká tak série F, která si ponechala motor i vzhled svého předchůdce a stala se základem pro jednoho z neslavnějších zástupců své značky.

Na podzim roku 1972 mělo premiéru Porsche 911 Carrera 2,7 RS s novým motorem 2,7 litru disponujícím výkonem 155 kW (210 k). K jednoduché identifikaci nejostřejší devětsetjedenáctky své doby slouží přední spoiler, charakteristický nápis Carrera na boku a samozřejmě spoiler na kapotě motoru se známou přezdívkou kachní ocas.

Důkladně odlehčená karoserie stojí za celkovou hmotností vozu pod 900 kg a spolu s výkonným motorem se výrazně podílí na schopnosti dosáhnout maximální rychlosti 240 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,3 s.

Carrera 2,7 RS byla nabízena ve třech provedeních. Základní bylo určeno pro klubové závody i běžný provoz. Verze s označením RST nebo Touring s rozšířenou výbavou byla nejvhodnější pro běžný provoz. Provedení RSR pak bylo čistě závodním strojem. Z celkového počtu 1636 vyrobených Porsche 911 Carrera 2,7 RS jich bylo nejvíce právě v provedení Touring.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se na podzim roku 1973 stal místem představení série G, která kompletně přešla na motor o objemu 2687 cm3 s výkony 110 kW (150 k) a 129 kW (175 k), zatímco karoserie se dočkala první výrazné změny od uvedení řady 911 v podobě nových nárazníků, schopných absorbovat náraz do rychlosti 8 km/h. Do interiéru pak míří nová sedadla s integrovanými opěrkami hlav, která se stávají podobným poznávacím znamení Porsche jako kola Fuchs.

V roce 1974 Porsche navázalo na Carreru 2,7 RS modely Carrera 3,0 RSR a RS, z nichž první byl čistě závodním provedením, zatímco druhý mohl do běžného provozu. Charakteristickým rysem těchto kupé jsou masivní plastové nárazníky, rozšířené blatníky, velký spoiler na zádi a nezbytný nápis Carrera na dveřích. S výkonem 169 kW (230 k) uměla tato kupé v základní podobě dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 6,3 s.

Kapitolu samu pro sebe představuje na podzim roku 1974 představené Porsche 911 Turbo, které do sériové produkce zamířilo v roce následujícím s jedním turbodmychladem přeplňovaným třílitrem o výkonu 190 kW (260 k).

V letech 1975 až 1977 byla uvedena Porsche 911 sérií H, I a J, která přinášela jemné úpravy vzhledu i výbavy a rovněž rozšíření palety pohonných jednotek o atmosférický třílitrový šestiválec s výkonem 147 kW (200 k).


Porsche 911 SC

Porsche 911 SC (1978-1983)

V polovině sedmdesátých let se Porsche připravovalo na zásadní proměnu své palety modelů. Koncepce s motorem za zadní nápravou měla být opuštěna ve prospěch transaxle, kdy je motor vpředu, zatímco převodovka je vzadu u poháněné nápravy. Nejprve bylo světu představeno Porsche 924 a následně i špičkový model 928.

Právě mezi tyto dva se vklínil model 911 s atmosférickými motory, který se začal připravovat na odchod ze scény. Poslední devětsetjedenáctkou v řadě se měl stát model, v jehož názvu se objevila písmena SC.

Porsche 911 SC zamířilo na trh s tradičními karoseriemi kupé a Targa, v jejichž zádi pracoval plochý šestiválec o objemu 2994 cm3, který díky použití katalyzátoru a dalším úpravám pro snížení emisí škodlivých výfukových plynů disponoval výkonem 132 kW (180 k), což bylo sice méně než u předchozího provedení, ale došlo k dalšímu zvýšení spolehlivosti při zachování stále velmi dobrých dynamických schopností.

Severoamerický magazín Car and Driver o této verzi ostatně napsal, že představuje doposud možná tu nejlepší devětsetjedenáctku v celé její historii. Vyzdvihovány byly jízdní výkony, ovladatelnost i praktičnost pro každodenní provoz, naopak k negativům patřila spotřeba paliva, která se v průměru mohla pohybovat i okolo 18 litrů.

Právě pozitivní přijetí 911 SC odbornou veřejností a obnovení zájmu ze strany zákazníků stálo za skutečností, že Porsche tento model nevypustilo v tichosti ze svého výrobního programu, ale naopak mu věnovalo další péči.

V roce 1980 byla například pro severoamerický trh určena speciální série Porsche 911 SC Weissach Edition, pojmenovaná podle německého města, v němž má automobilka své vývojové a sportovní středisko. Karoserie této edice se pyšnila rozměrným zadním spoilerem, kola nesla metalický lak a v interiéru nechybělo kožené čalounění.

Potenciál ukrytý v modelu 911 ostatně odhalila automobilka samotná v roce 1981, když na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila koncept Porsche 911 Turbo Cabrio, který ohromil zcela otevřenou karoserií bez ochranného oblouku i technikou spojující přeplňovaný šestiválec s pohonem všech kol.

Do sériové produkce zamířila třetí karosářská varianta Porsche 911 v podobě kabrioletu, vycházejícího právě z této studie, v březnu roku 1983. Provedení karoserie bylo sice zachováno, ale ukrývalo techniku standardního modelu SC, jehož třílitr tehdy nabízel 150 kW (204 k). V první roce na trhu zaznamenal kabriolet velký prodejní úspěch, když bylo prodáno přes 4000 vozů.

Původně plánované ukončení produkce Porsche 911 právě provedením SC bylo díky obchodním úspěchům zažehnáno a ve Weissachu se pracovalo na další důkladné modernizaci devětsetjedenáctky pro osmdesátá léta.


Porsche 911 Carrera 3,2

Porsche 911 Carrera 3,2 (1984-1989)

V září roku 1983 oslavila devětsetjedenáctka své 20. narozeniny premiérou Porsche 911 Carrera, nahrazujícím dosavadní provedení SC. Na první pohled se mohlo zdát, že došlo jen k přejmenování stávajícího modelu. A skutečně, karoserie, řada komponentů podvozku i interiéru z předchůdce pocházela, ale novinka byla výkonnější, luxusnější a vynikala ještě lepší kvalitou zpracování.

Hlavní novinkou se vedle výrazně lepšího brzdového systému stal z osmdesáti procent nový plochý šestiválec o objemu 3164 cm3 s výkonem 170 kW (234 k), umožňující kupé s pohotovostní hmotností necelých 1200 kg a pětistupňovou manuální převodovkou dosáhnout maximální rychlosti 245 km/h.

Spolu s novými motorem dorazila i nová standardní kola s velkými otvory, jimž se říká telefonní číselníky. Tyto disky se ovšem netěšily příliš velké oblibě a zákazníci raději volili tradiční kola Fuchs.

Další novinkou z oblasti designu se stal tzv. paket Turbo-look pro atmosférické 911 Carrera 3,2, obsahující širší blatníky, spoiler a kola i brzdy odpovídající vzhledově samostatně stojícímu modelu 911 Turbo s výrazně vyšším výkonem i cenovkou. Od roku 1986 pak mohly být tímto paketem vybaveny i Carrery s karoserií Targa a kabriolet.

Vzpomínkou na sedmdesátá léta a Carreru 2,7 RS se do jisté míry stalo Porsche 911 Carrera 3,2 Club Sport uvedená v roce 1987. Tento model totiž představoval odlehčenou verzi standardního provedení, z jehož výbavy zmizelo například elektrické stahování oken, klimatizace, audio systém nebo elektricky stavitelná sedadla. Většina z 340 vozů této limitované edice měla karoserii v bílé barvě a údajně pouze jeden jediný vůz nebyl kupé, ale Targa.

Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se v roce 1987 představuje pravděpodobně nejméně praktické Porsche 911 v historii, které si ovšem všechny získává svým vzhledem i slavným jménem Speedster, použitým naposledy před více než třiceti lety u modelu 356.

Základem pro Speedster se samozřejmě stal kabriolet, od nějž se novinka odlišovala nizoučkým čelním oknem, čistě dvoumístným interiérem a manuálně ovládanou střechou ukrytou pod masivním plastovým krytem, vytvářejícím charakteristický hrb za sedadly.

Porsche 911 Speedster bylo vyráběno pouze od září roku 1987 do července roku 1989, ale i přesto má na svém kontě 2065 vyrobených exemplářů, z nichž jen 171 nenese paket Turbo-look.


Porsche 911 Carrera typ 964

Porsche 911 Carrera typ 964 (1988-1993)

Porsche se ve druhé polovině osmdesátých let dostalo do nepříjemné situace, kdy prodeje opět začaly upadat, přestože nabídka modelů byla nejširší v dosavadní historii značky. Mezi hlavní důvody klesajících prodejů patřil i poměrně stagnující vývoj, kdy Porsche sice ohromovalo svět svými závodními vozy a špičkovým kupé 959, ale to si mohla dovolit jen poměrně omezená skupina zákazníků.

V případě nabídky pro širší vrstvy bylo proto vsazeno vše na jedinou kartu v podobě doposud nejvýraznější modernizace modelové řady 911, s níž se Porsche pokusilo získat zpět svou pozici mezi výrobci sportovních automobilů.

Koncem roku 1988 se světu představilo Porsche 911 Carrera 4 typ 964, který překvapil uhlazenými liniemi v čele s nově tvarovanými nárazníky i technikou. Skelet karoserie sice vycházel z předchozí Carrery 3,2, ale při srovnání s ní měla Carrera 4 podle výrobce 85 % komponentů nových.

Vedle designu představuje zásadní novinku pohonná jednotka, kterou je sice i nadále plochý a vzduchem chlazený šestiválec, ale s objemem zvýšeným na 3598 cm3. Výkon tohoto nového motoru je 184 kW (250 k) a je poprvé u sériového Porsche řady 911 určeného pro běžný provoz přenášen na všechna čtyři kola. Systém pohonu všech kol vycházel ze zkušeností získaných v Rallye Paříž-Dakar s typem 953 i s modelem 959 a jeho derivátem 961 pro vytrvalostní závody.

Porsche 911 Carrera 4 bylo představeno nejprve jako kupé, které vedle nových velkoplošných nárazníků zaujalo i aktivním spoilerem v kapotě motoru, vysouvajícím se automaticky při rychlosti nad 80 km/h. Krátce po kupé dorazila v roce 1989 i Targa a kabriolet disponující stejným designem i technikou.

V létě roku 1989 pak byla představena Carrera 2, která se čtyřkou sdílela vzhled i motor, ale jak napovídá číslovka v názvu, měla poháněna jen kola zadní nápravy. Překvapením tohoto modelu se pak stalo uvedení převodovky Tiptronic, kombinující samočinnou a přímo řazenou čtyřstupňovou převodovku.

Podobně jako předchozí generace devětsetjedenáctky se i typ 964 dočkal několika specialit. První z nich se stala v roce 1990 na pařížském autosalonu představená Carrera RS, kterou lze identifikovat podle pevného spoileru na zádi. Podobně jako její předchůdci i ona nabídla důkladné odlehčení, spartánský interiér a došlo i na mírné zvýšení výkonu na 191 kW (260 k).

S typem 964 se do nabídky vrátil i Speedster s nízkým čelním sklem, manuálně ovládanou plátěnou střechou pod velkým plastovým krytem za sedadly a pohonem zadních kol. Podvozek měl výrazně tvrdší nastavení než výchozí kabriolet a bylo ušetřeno 40 kg hmotnosti, resp. 50 kg u provedení Clubsport.

Nabídku příplatkové výbavy opustila sada Turbo Look a to i přes skutečnost, že u předchozí verze patřila k nejpopulárnějším doplňkům. Novinkou byla sedadla Recaro, jejichž zadní strana byla v barvě karoserie.

V první polovině devadesátých let bohužel zákazníci příliš netoužili po spartánském Speedsteru a namísto plánovaných 3000 vozů jich vzniklo jen 936. Produkce tohoto modelu probíhala od října roku 1992 do července roku 1994.

V roce 1993 nabídlo Porsche speciální edici k 30. výročí řady 911, spojující široké blatníky modelu Turbo s technikou Carrery 4. Zájemce o extrémní provedení pak ve stejném roce uspokojila Carrera RS 3.8 s výkonem 221 kW (300 k).


Porsche 911 Carrera typ 993

Porsche 911 Carrera typ 993 (1993-1998)

Přesně třicet let od premiéry Porsche 901 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představil typ 993, který přinesl ještě radikálnější změnu designu než předchozí typ 964. Na první pohled se dokonce mohlo zdát, že jde o zcela novou generaci, ale ve skutečnosti se jedná o další důkladnou evoluci.

Hlavní změny v oblasti designu se odehrály na přídi a zádi, zatímco dveře, sloupky, střecha i okna si zachovala svůj původní tvar. Příď ozdobil uhlazenější nárazník a především došlo na výměnu téměř svisle stojících světlometů za nové řešení ve stylu Porsche 959. Nové jsou přední i zadní blatníky a samozřejmě i zadní nárazník.

Pod výrazně omlazenou karoserií se ukrývají i velké změny podvozku. Přepracování se dočkalo zavěšení kol i brzdový systém. Bez úprav nezůstala ani pohonná jednotka v podobě 3,6-litrového plochého šestiválce chlazeného stále ještě vzduchem. Motor i díky kompletně nové elektronice disponoval výkonem 200 kW (272 k).

Porsche uvedlo typ 993 nejprve jako kupé 911 Carrera s pohonem zadních kol, na nějž s odstupem několika měsíců navázal kabriolet a rovněž Carrera 4 s pohonem všech kol. Třetí karosářskou variantou se stala v roce 1994 představená Targa, která se vzdala svého tradičního řešení ve prospěch nové konstrukce se skleněnou střechou. Ta se za pomoci elektromotorů odsouvá pod zadní okno.

Rok 1995 přinesl nové Turbo, které poprvé dostalo pohon všech kol a dvojici turbodmychadel, díky níž se pyšnilo výkonem 300 kW (408 k). Příznivce atmosférických devětsetjedenáctek ohromila odlehčená Carrera RS s 3,8-litrovým šestiválcem o výkonu 221 kW (300 k). Pokud někomu připadal tento model málo extrémní, pak mohl sáhnout po RS Clubsport, z nějž v rámci odlehčení zmizeli všichni elektroničtí pomocníci a chyběl dokonce i airbag.

Oblíbený paket Turbo-look v případě generace 993 zmizel z nabídky a místo něj v polovině devadesátých let dorazila Carrera 4S, kombinující široké blatníky a podvozek 911 Turbo s atmosférickým motorem, na níž s ročním zpožděním navázala Carrera S vybavená pouze pohonem zadních kol.

Porsche 911 Turbo se stalo základem pro ultimativní stroj 911 Carrera GT2, který spojoval dvojicí turbodmychadel přeplňovaný šestiválec o objemu 3,6 l a výkonu 316 kW (430 k) se šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem zadních kol a důkladným odlehčením z 1507 kg výchozího Turba na 1290 kg v provedení pro běžný silniční provoz.

Porsche 911 v devadesátých letech s typem 993 chytlo nový dech a dodnes je řadou příznivců devětsetjedenáctky považováno za jejího nejlepšího zástupce bez ohledu na verzi. Do tohoto tvrzení se ovšem promítá jistá nostalgie, protože 993 je posledním Porsche se vzduchem chlazenými motory a jisté je tedy jen to, že po technické stránce se skutečně jedná o nejpropracovanějšího zástupce řady 911.

Porsche 911 se vzduchem chlazeným motorem bylo od roku 1963 do dubna 1998, kdy opustil výrobní linku poslední vůz Carrera 4S generace 993, vyrobeno celkem 401.232 exemplářů.


Porsche 911 Carrera typ 996

Porsche 911 Carrera typ 996 (1997-2005)

Skutečné revoluce ve své historii se Porsche 911 dočkalo v říjnu roku 1997, kdy byla představena zcela nová generace s označením 996, která od svých předchůdců převzala prakticky jen koncepci.

Karoserie nové devětsetjedenáctky navržená Harmem Lagaayem se při své premiéře setkala s poněkud rozpačitým přijetím. Důvodem přitom nebyla samotný design vozu, ale skutečnost, že se Porsche rozhodlo sjednotit jeho vzhled především v oblasti předních partií s Boxsterem, od nějž novinka převzala hlavní světlomety.

Pokud ovšem odhlédneme od příbuzenské vazby na roadster stojící v hierarchii značky pod řadou 911, pak generace 996 nabídla podobně jako první 901 nadčasové linie, z nichž čerpají i její následovníci. Navíc se díky většímu sklonu hlavních světlometů i čelního skla podařilo dosáhnout snížení součinitele odporu vzduchu z 0,34 na 0,30.

Spolu s kompletně novou karoserií dorazila i nová technika. Vzduchem chlazené motory se staly minulostí, nastoupil zcela nový plochý šestiválec o objemu 3387 cm3 s chlazením kapalinou. Tato pohonná jednotka se čtyřventilovým rozvodem a proměnným časováním zdvihu ventilů nabízela výkon 221 kW (300 k) a měla velký potenciál pro další úpravy.

Porsche 911 Carrera typ 996 s pohonem zadních kol, šestistupňovou manuální převodovkou a pohotovostní hmotností 1320 kg zvládlo zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,0 s a jeho maximální rychlost se pohybovala okolo 278 km/h.

Porsche klasickou Carreru v roce 1998 doplnilo i verzí s pohonem všech čtyř kol a v nabídce nechyběl ani kabriolet s elektrohydraulickým sklápěním střechy. V následujícím roce nastoupilo nové Turbo, pro nějž již byl samozřejmostí pohon všech kol i přeplňování dvojicí turbodmychadel, díky němuž nabízel motor o objemu 3,6 litru výkon 309 kW (420 k).

V roce 1999 se na autosalonu v Ženevě představilo Porsche 911 GT3 s výkonem 265 kW (360 k) z atmosférického šestiválce o objemu 3,6 l, novým nastavením podvozku a decentním odlehčením. V roce 2003 pak dorazilo ostřejší provedení GT3 RS s dalším odlehčením o 50 kg a výkonem 280 kW (381 k).

V roce 2001 se na lednovém autosalonu v Detroitu představil model 911 GT2, opět představující výrazně divočejší variantu modelu 911 Turbo s pohonem zadních kol. Tentokrát se GT2 mohlo pochlubit výkonem 365 kW (496 k), schopností dosahovat rychlosti 320 km/h i náležitě dramatickým zevnějškem.

Nabídka provedení generace 996 vedle extrémně výkonných modelů nabízela i Carreru 4S s širokými blatníky a podvozkem modelu 911 Turbo nebo Targu, jejíž střecha byla podobně jako u 993 vybavena posuvným skleněným dílem.

I přes poněkud rozpačité přijetí se generace 996 stala plnohodnotným nástupcem vzduchem chlazených devětsetjedenáctek a na její vazby na Boxster mohlo být od modelového roku 2002 zcela zapomenuto díky modernizací, s níž se všechna provedení dočkala nových světlometů převzatých z provedení Turbo.


Porsche 911 Carrera typ 997

Porsche 911 Carrera typ 997 (2004-2011)

Zatímco generace 996 představovala revoluci, pak její nástupce v podobě generace 997, byl opět ukázkou evoluce. Porsche v případě tohoto typu zapracovalo na technice a v případě designu vyslyšelo přání svých klientů a novinka se opticky přiblížila klasickým devětsetjedenáctkám.

Porsche 911 typ 997 se představil v roce 2004 a oproti svému předchůdci nabídl ještě uhlazenější linie. S velmi vřelým přijetím se setkalo použití oválných světlometů a přesunutí směrových světel do nárazníku. Součinitel odporu vzduchu se podařilo snížit na hodnotu 0,28.

Nová generace nastoupila v provedeních 911 Carrera a 911 Carrera S, která se odlišovala především svými pohonnými jednotkami a nabízenými jízdními výkony. Základní verze měla ve své zádi šestiválec o objemu 3,6 l a výkonu 239 kW (325 k), zatímco verze S byla poháněna šestiválcem o objemu 3,8 l a výkonu 261 kW (355 k). Tyto hodnoty stály za schopností dosáhnout maximální rychlosti 285 km/h, resp. 293 km/h.

Na dvojici kupé navázaly kabriolety se stejnými motory, jejichž premiéra se odehrála na lednovém autosalonu v Detroitu v roce 2005. Ve druhé polovině tohoto roku se pak nabídka provedení rozšířila o Carreru 4 a Carreru 4S s pohonem všech čtyř kol a karoseriemi kupé i kabriolet.

Autosalon v Ženevě na jaře roku 2006 byl místem světové výstavní premiéry Porsche 911 GT3, jehož 3,6-litrový šestiválec se mohl pochlubit výkonem 305 kW (415 k). Kupé vhodné pro každodenní provoz i ostré svezení na závodním okruhu akcelerovalo z 0 na 100 km/h za 4,3 s a dosahovalo maximální rychlosti 310 km/h. Ještě ostřejší a lehčí bylo GT3 RS, které bylo zaměřeno především na využití na závodních okruzích.

Na stejném místě jako GT3 se v roce 2006 představilo i nové Turbo, jehož turbodmychadla byla poprvé u sériového automobilu vybavena proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Motor o objemu 3,6 l nabízel výkon 353 kW (480 k).

V listopadu roku 2006 se do nabídky vrátila Targa, která byla poprvé v historii značky nabízena pouze s pohonem všech čtyř kol jako Targa 4 a Targa 4S. Stejně jako u předchozí generace 996 i nyní bylo toto karosářské provedení vybaveno elektricky posuvnou střechou a výklopným zadním oknem.

Červenec roku 2007 přinesl odhalení Porsche 911 GT2, které již tradičně představovalo nejvýkonnějšího zástupce své modelové řady. Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný šestiválec z Porsche 911 Turbo zůstal věrný objemu 3,6 l, ale nabízel výkon 390 kW (580 k), mířící pouze na zadní kola. Maximální rychlost tohoto extrémního modelu byla 329 km/h.

V roce 2008 byla zahájena postupná modernizace celé palety verzí devětsetjedenáctky, která se jen lehce dotkla designu a výrazněji se projevila v technice. Mezi nejzásadnější novinky patřila sedmistupňová dvouspojková sekvenční převodovka PDK (Porsche-Doppelkupplung). Modely s pohonem všech čtyř kol pak dostaly nový elektronicky řízený pohon všech kol, nahrazující předchozí řešení s mezinápravovou lamelovou spojkou.

Rok 2009 přinesl mimo jiné jedinečnou limitovanou edici 250 vozů Porsche 911 Sport Classic, jejichž základem byla Carrera S, ale design odkazoval na klasické modely v čele s Carrerou 2,7 RS a jejím spoilerem ve tvaru kachního ocasu.

Ženevský autosalon v roce 2010 byl místem premiéry Porsche 911 Turbo S s výkonem zvýšeným na 390 kW (530 k) a podzim stejného roku přinesl Carreru GTS s rozšířenou výbavou, upraveným vzhledem a 3,8-litrovým šestiválcem naladěným na 300 kW (408 k).

K překvapením pařížského autosalonu roku 2009 se zařadila premiéra Porsche 911 Speedster na základech generace 997. Tento model podobně jako jeho stejnojmenné předchůdce charakterizovalo snížené čelní sklo a plátěná střecha pod velkým plastovým krytem za předními sedadly.

Poslední přírůstky do široké rodiny generace 997 uvedené v průběhu roku 2011 představovalo Porsche 911 GT3 4.0, jehož čtyřlitrový šestiválec disponoval výkonem 368 kW (500 k) a o něco mírnější, ale zároveň výrazně komfortnější Carrera 4 GTS s výkonem 300 kW (408 k) a pohonem všech kol.


Porsche 911 Carrera typ 991

Porsche 911 Carrera typ 991 (2011-dosud)

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se v září roku 2011 stal místem světové výstavní premiéry Porsche 911 typ 991. Tato generace přinesla v historii devětsetjedenáctky teprve třetí novou platformu, tu druhou v pořadí měl typ 996.

Při konstrukci karoserie byly využity lehké hliníkové slitiny spolu s ocelí. Typ 991 má ve srovnání se svým předchůdcem až o 45 kg nižší hmotnost. Zároveň se ale může pochlubit vyšší tuhostí skeletu. Optimalizovány byly i aerodynamické vlastnosti karoserie a k zásadním novinkám patřil širší výsuvný spoiler na zádi.

Při své premiéře se typ 991 představil podobně jako typ 997 ve dvou základních provedeních pojmenovaných 911 Carrera a 911 Carrera S. První z nich byl vybaven atmosférickým šestiválcovým motorem o objemu 3436 cm3 s výkonem 258 kW (350 k), zatímco druhé zůstalo věrné objemu 3800 cm3 a nabízelo 294 kW (400 k).

Tato nová generace devětsetjedenáctky přivezla do sériové produkce značky Porsche sedmistupňovou manuální převodovku, ale v nabídce nechybělo ani alternativa v podobě dvouspojkové převodovky PDK.

Krátce po debutu kupé se v Detroitu na autosalonu NAIAS 2012 představila otevřená verze s elektricky ovládanou plátěnou střechou, dodávaná opět ve verzích Carrera a Carrera S a v létě roku 2012 odhalilo Porsche verze s pohonem všech čtyř kol Carrera 4 a 4S s karoseriemi kupé a kabriolet.

Ženevský autosalon pořádaný v roce 2013 byl místem premiéry nové 911 GT3, představující ideální nástroj pro každodenní pohyb v běžném provozu a zároveň i pro víkendové dovádění na závodním okruhu. V zádi tohoto modelu je uložen atmosférický plochý šestiválec o objemu 3799 cm3, disponující výkonem 350 kW (475 k).

Na jaře roku 2013 bylo odhaleno kupé Porsche 911 Turbo a rovnou se představilo i výkonnější Turbo S. Obě provedení dorazila s pohonem všech kol, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK a 3,8-litrovým plochým šestiválcem, vybaveným přímým vstřikováním paliva a dvojicí turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Šestiválec v základním ladění nabídl 383 kW (520 k), výkonnější 911 Turbo S se chlubilo 412 kW (560 k). Na podzim stejného roku došlo k odhalení kabrioletů 911 Turbo a 911 Turbo S.

Leden roku 2014 přinesl netrpělivě očekávanou premiéru nové Targy. Ta se totiž částečně vrátila k tradičnímu řešení s masivním ochranným obloukem za předními sedadly a rozměrným panoramatickým zadním oknem, ale zkombinovala jej s novým provedení střechy. Ta se totiž za pomoci složitého mechanismu sama složí pod zadní vzhůru výklopné okno. Podobně jako u předchozí generace i nyní dorazila pouze Targa 4 a Targa 4S, což znamená, že zájemce o tento model se musí smířit s pohonem všech kol.

Porsche 911 s interním označením 991 se na podzim roku 2014 dočkalo i provedení GTS, kdy bylo rovnou uvedeno s pohonem zadních i všech čtyř kol v karosářských verzích kupé a kabriolet, spojující výkon 316 kW (430 k), paket Sport Chrono, systém aktivních tlumičů PASM, který snižuje světlou výšku o 10 mm, rozšířenou standardní výbavu a lehce upravený design exteriéru. V lednu roku 2015 se pak v provedení GTS představila i Targa.

Žhavou novinkou jara roku 2015 se stalo Porsche 911 GT3 RS, jehož nově vyvinutý plochý čtyřlitrový šestiválec s atmosférickým plněním disponuje výkonem 368 kW (500 k). Kupé o hmotnosti 1420 kg s ním zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhé 3,3 s, na dvoustovku mu to trvá 10,9 s a maximálka leží někde lehce za hranicí 320 km/h.

Nejzásadnější novinkou v historii Porsche 911 srovnatelnou s přechodem na kapalinové chlazení se v září roku 2015 stalo opuštění atmosférických motorů u základních provedení a uvedení dvojicí turbodmychadel přeplňovaných motorů o objemu 3,0 l s výkonem 272 kW (370 k) pro Carreru a 309 kW (420 k) pro Carreru S.

Krátce po premiéře v devětsetjedenáctkách s pohonem zadních kol zamířily nové pohonné jednotky i do modelů Carrera 4 a Carrera 4S v obou karosářských verzí a přeplňovanému třílitru se nevyhnuly ani obě Targy.

Nový motor se pak stal hřebíčkem do rakve pro všechna GTS a před koncem roku 2015 si mohl zájemce o nové Porsche 911 s atmosférickým motorem vybírat jen mezi ostrou 911 GT3 a ještě ostřejší 911 GT3 RS.


<P>