Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 206 1,6 HDI: První jízdní dojmy

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 15. 6. 2004 • 05:51
59
15
Zobrazit náhledy (59)
Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206
Vyzkoušeli jsme nový motor pro Peugeot 206 nedaleko jeho rodiště ve francouzských Mylhúzách.

Ve francouzském Alsasku, v oblasti pohoří Vogézy poblíž švýcarských hranic se Peugeot pochlubil novinářům novou motorizací pro svůj hit subkompaktní třídy – moderním šestnáctiventilovým common railem druhé generace, celohliníkovým řadovým čtyřválcem 1,6 HDI, který se zanedlouho objeví i ve dvou sedmičkách – 307 a 407. Tento agregát – člen druhé generace HDI, vyvinuté ve spolupráci s Fordem – užívá vstřikovací tlak 1.600 bar a inovovaný filtr pevných částic FAP s intervalem výměny 120 tisíc km, známý již z modelů 607 a 807. Ideální čtyřválcový obsah 1,6 l vznikl převrtáním starší čtrnáctistovky a jak jsme se přesvědčili, snaha nevyšla naprázdno. Moderní šestnáctistovka bude, stejně jako v dalších koncernových modelech, alternovat dvouventilovému šedesátišestikilowattovému dvoulitru, který byl v roce 1999 vůbec prvním motorem HDI a o rok později se v dvěstěšestce zařadil po bok ortodoxní komůrkové devatenáctistovky o výkonu 47 kW. V modelu 307 nahradí silnější verzi dvoulitrového HDI první generace o výkonu 81 kW.

Pro český trh bude tento motor nabízen v tří- i pětidveřovém hatchbacku a kombi S.W.. 3 dv. a S.W. jsme si krátce vyzkoušeli na trati, zahrnující zákrutovitý přejezd sedla ve výšce 1.400 m. n. m., městský a příměstský provoz i několik desítek km dálnice v bezprostřední blízkosti Mylhúz, kde dvěstěšestky vznikají.

Prvním dojmem po nastartování je klidný chod; motor má oproti starším vznětovým agregátům změněné uložení a výsledkem jsou takřka eliminované vibrace a hluk. Teploměr v pravém koutě přístrojové desky v souladu se současnými trendy již indikuje zahřátí motorového oleje, nikoliv chladící kapaliny. Výrazné zlepšení prodělalo řazení, které je poprvé po vzoru 307 v dvěstěšestce ovládané lanovody; nyní je daleko přesnější a zejména zmizely kovové rázy, patřící k největším slabinám ostatních dvěstěšestek. Protože jde o minimální konstrukční změnu, věříme, že si toto vylepšení brzy najde cestu i k ostatním pohonným jednotkám v malém Peugeotu. Všeobecný pocit ze zpracování interiéru je podstatně lepší než u prvních dvěstěšestek a dokazuje neustálé zlepšování francouzského minibestselleru.

Rozjezd neskrývá problém – spojka je příjemně měkká a „dlouhá“, soužití s ní je od počátku harmonické. Motor má ve srovnání s dvoulitrovým hádéíčkem díky podstatně vyšším vstřikovacím tlakům ostřejší zvuk, je však lépe utlumen, takže výsledkem je elektrizující, ale nikoliv nepříjemné bručení. Zátah ve spodní třetině otáček je použitelný do městského provozu na rozdíl od některých turbodieselů s menším zdvihovým objemem, spodní hranice použitelnosti však leží kolem hodnoty 1.100 ot., což vylučuje jízdu městskou padesátkou na pětku, na rozdíl od dvoulitrového HDI. Turboefekt je poměrně výrazný, ačkoliv kroutící moment vrcholí na hodnotě 1.750, tak nárůst síly přichází subjektivně o cca 150 ot. výše. Poté je možno jízdu označit jako „se stálým mírným přebytkem výkonu“. Výrazné zrychlení se odehrává až do cca 3.700 ot., poté motor lineárně akceleruje až do červeného pole na hodnotě 5 tisíc, takže je možné v případě okamžité potřeby ušetřit vteřinu na přeřazování a podržet nohu na plynovém pedálu. Impozantních hodnot dosahuje pružné zrychlení – výkonný turbodiesel v malé karoserii odvádí výbornou práci a je ochoten svůj potenciál kdykoliv nabídnout k řešení ošemetných situací. Jen do ostřejších stoupání ztrácí dech trochu rychleji než dvoulitr, ten má ovšem o čtvrtinu větší zdvihový objem. Spotřebu jsme vzhledem k okolnostem hodnotili jen orientačně – u málo zajetých vozů se na konci dne, plného ostrých akcelerací, nakloněných výjezdů ze zatáček a dynamického překonání mnohasetmetrového výškového rozdílu rozsvítila průměrná hodnota 7,4, kterou s ohledem k podmínkám hodnotíme pozitivně. Podrobnější údaje přinese až klasický test.

Dalším pozitivem byly jízdní vlastnosti – 1,6 HDI se stává nejmenším motorem, spojeným se sportovnější ztuženou variantou podvozku, vypůjčenou od modelů GTI a RC a s posílenou přední nápravou z 2,0 HDI. Výsledkem je velice kultivované chování skoro za všech okolností a oproti běžné dvěstěšestce podstatně jistější držení stopy. Jistě i díky pěkným 16“ kolům se špičkovými pneumatikami Goodyear Eagle F1 se nám schopnosti vozu i v krajních situacích zamlouvaly a subjektivně se i zpřesnilo řízení. V horských serpentinách jsme při častých změnách převodů bezezbytku ocenili zdokonalené řazení a brzdy se nám nepodařilo přivést do úzkých. Zkoušeli jsme současně třídveřový hatchback a pětidveřové kombi S.W. a při přímém porovnání překvapeně konstatovali, že kombi se chová ještě o poznání lépe; v zatáčkách je klidnější a poněkud eliminuje značnou nedotáčivost, vlastní krátké dvěstěšestce. Méně nervozity vykazuje i při rychlé dálniční jízdě. Co se bohužel nezlepšilo, je aerodynamický hluk – již v rychlostech kolem dálničního limitu dosti citelný. Svůj podíl na poněkud zvýšené hlučnosti má i zpřevodování – při dálniční stotřicítce motor točí 2.800 otáček, což je na turbodiesel vysoká hodnota. Ani zde se proti dvoulitrovému HDI nic nezměnilo, převody jsou stejné.

Nový hliníkový turbodiesel je rozhodně zajímavou volbou, dávající malému Peugeotu další perspektivy na prodloužení života, ruku v ruce s ním se totiž 206 zbavila několika podstatných neduhů, zejména nevalného řazení a příliš měkkého podvozku. V prodeji na českém trhu již je od počátku června. Nepříjemná je pouze cena, která se díky pokročilému motoru skokem přiblížila k půlmilionové hranici.

Ceník 1,6 HDI 110k
3. dv. 462.900
5. dv. 496.900
SW 547.900


Typ motoru DV6 TED4
Zdvihový objem (cm3) 1,560
Výkon motoru (kW) 80 při 4 000 rpm
Točivý moment (Nm) 240 - 260 (*) při 1 750 rpm
Model Sport HDi
Výkony 3 dv. a 5 dv. SW
- max. rychlost (km/h) 186
- 0 to 100 km/h 11.1 11.5
- 1 000 m pevný start 32.8 33.2
- zrychlení 80/120 in 5th (dry) 11.0 11.4
Spotřeby (l /100 km)
- mimo město 6.0
- městský provoz 4.1
- kombinovyný provoz/CO2 (g/km) 4,8 / 126
Objem zavazadlového prostoru (l)
s nesklopenými sedadly 245 313
se sklopenými sedadly 992 1136
Hmotnosti
pohotovostní hmotnost (kg) 1,055 1,114
- přední náprava 659 653
- zadní náprava 396 461
Užitečná hmotnost 408/420 391
Převodovka 5-speed manual
Disky 6 J 16
Pneu 205 / 45 R 16 W
Odstupňování převodových stupňů
- 1. 0.2895
- 2. 0.5337
- 3. 0.8649
- 4. 1.2162
- 5. 1.5161
- zpátečka 0.3000
Ryclost při 1 000 rpm
- 1. 8.71
- 2. 16.12
- 3. 26.02
- 4. 36.59
- 5. 45.61
Rozměry (mm)
Délka 3822 4028
Šířka 1673 1664
Výška 1435 1443
Rozvor 2445 2442

*=s aktivovaným systémem Overboost

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud