Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 308: První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (369)

Nová generace Peugeotu 308 je jednou z nejočekávanějších novinek letošního podzimu. První kilometry za volantem jsme absolvovali na východě Francie.

Peugeot se při návrhu nové generace 308 zaměřil na základní principy, bez kterých se konkurenceschopný vůz nižší střední třídy dnes neobejde. Důraz byl kladen na nízkou hmotnost, velký vnitřní prostor a míru efektivity ve vztahu k co nejnižším provozním nákladům. V nabídce se objeví pouze jeden atmosférický agregát (1.2 VTi 60 kW), zbytek palety doplní moderní přeplňované čtyřválce. Překvapí však nabídka převodovek. Zatímco lídři segmentu nabízejí vedle manuálních také automatické skříně, Peugeot se pro tuto chvíli omezil pouze na první variantu.

Nový Peugeot 308: Technická data
Motor 1.2 VTi 1.6 THP 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 e-HDi
Převodovka 5M 6M 6M 5M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598 1560 1560
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 60/5750 92/6000 115/6000 68/4000 85/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 118/2750 200/1400 240/1400 230/1750 270/1750
Max. rychlost [km/h] 172 202 215 183 196
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,3 8,9 8 11,3 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5 5,6 5,6 3,7 3,7
Pohotovostní hmotnost [kg] 1075 1165 1165 1090 1160

Současná nabídka pohonných jednotek však projde na jaře 2014 výrazným doplněním. Na scénu dorazí zážehový tříválec 1.2 e-THP ve verzích s 81 a 96 kilowatty, naftové agregáty posílí čtyřválec 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW a dvoulitr BlueHDi se 110 kW. Obě vznětové jednotky jsou vybaveny filtrem pevných částic a systémem vstřikování močoviny pro eliminaci výfukových škodlivin. Jejich výrobu zajistí francouzské továrny v Trémery a v Douvrinu, silnější výkonové varianty bude možno kombinovat také s automatickou převodovkou.

Design – Moderní, čistý

Zatímco předchozí generace třistaosmičky se stala v podstatě chvíli po příchodu v roce 2008 docela okoukanou, nový vůz se o podobnou věc strachovat nemusí. Tvary přední části nejsou nikterak složité, hlavními designovými prvky navazují na modely 208 a 2008. Nechybí charakteristická „tlama“, maska chladiče s dvojicí žeber a decentní doladění chromovanými pásy. Přední světla dostala LED techniku pro denní svícení, směrové blikače jsou integrovány také do vnějších zpětných zrcátek.

Peugeot 308: Srovnání rozměrů nové a předchozí generace
Model Peugeot 308 II Peugeot 308 I
Délka [mm] 4253 4276
Šířka [mm] 1804 1821
Výška [mm] 1457 1512
Rozvor [mm] 2620 2608
Rozchod vpředu [mm] 1553 1535
Rozchod vzadu [mm] 1559 1520

Profil karoserie vypadá díky podélné boční lince velmi dynamicky. Potěší velká plocha prosklení, svislá linie zadních oken poukazuje na předchozí generaci vozu. Tvar koncových světel opticky snižuje výšku zádě. Líbí se nám zalomení spodní části víka zavazadelníku, kontrastní oplastování nárazníku přidává na sportovnosti.

Všechny hlavní rozměry vyjma rozvoru náprav doznaly mírného zmenšení. Druhá generace Peugeotu 308 stojí na nové modulární koncernové platformě EMP2, která zajistila snížení suché hmotnosti o 70 kilogramů. Na scénu nastoupilo široké použití vysokopevnostních ocelí a kompozitních materiálů, neméně se podařilo uspořit optimalizací karoserie a dalších dílů.

Interiér – Bez displeje ani ránu

Nová generace Peugeotu 308 ctí koncept sourozenců 208 a 2008 a sazí na široké možnosti ovládání skrze multimediální dotykové rozhranní. i-Cockpit, jak Peugeot novou koncepci nazývá, se vyznačuje technicky čistou středovou konzolou s minimem přebytečných ovládacích prvků. Horní polovině dominuje velký dotykový displej s úhlopříčkou 9,7“ (standardně od druhého stupně výbavy). Přístrojový štít je po vzoru všech nových modelů Peugeot umístěn poměrně daleko, nechybí elegantně ztvárněný volant menšího průměru.

Nový Peugeot 308 exceluje v oblasti vnitřního zpracování a výběru použitých materiálů. Uvnitř vozu se cítíte jako doma, pohodlí zvyšují dostatečně dimenzované sedačky s dobrým bočním vedením.

Hatchbacky nižší střední však musí splňovat vysoké nároky na prostornost. Zavazadelník s dvojitým dnem má dle normy VDA objem 420 litrů (z toho 22 l pod podlahou), Sklopením zadních sedadel docílíte zvětšení na 1309 litrů.

Z prostoru pro posádku však máme trochu smíšené pocity. Zatímco vpředu se usadíte do pohodlných křesel a ve všech směrech máte dostatek místa, vzadu je to již trochu horší. 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ posadí s obtížemi, nad hlavou už moc prostoru také nezbývá. Do šířky je však interiér navržen tak akorát. Tři dospělí se vzadu uvelebí bez větších obtíží.

Oceňujeme pečlivý výběr a zpracování většiny vnitřních materiálů. Přístrojová deska je měkčená, na dotek příjemné jsou také výplně dveří. S tím vším ale kontrastuje dolní polovina středové konzoly. Použitý plast je tvrdý a po čase by mohly začít nepříjemně povrzávat.

Jízda

K dispozici jsme měli modely se čtyřválci 1.6 THP 155 a 1.6 e-HDi 115. Jako první jsme zvolili benzinovou variantu o výkonu 115 kW (155 k), která byla spojena s manuální šestistupňovou převodovkou. Již po pár ujetých kilometrech nás překvapily poměrně dlouhé dráhy řazení a dlouhé zpřevodování. Zážehová šestnáctistovka točí při rychlosti 130 km/h jen 2500 otáček za minutu, což je spíše teritorium naftových motorů. Motor má síly na rozdávání, je však potřeba s ním pracovat a v pravý čas měnit rychlostní stupně. I tak je ale znát, že se kladl velký důraz na nízké emise a spotřebu paliva. Jednotka by zvládla více, brzdí ji však elektronika.

Příjemným překvapením bylo přesednutí do naftové verze o výkonu 85 kW (115 k) ve 4000 otáčkách za minutu. Motor si s manuální šestistupňovou převodovkou rozumí daleko lépe než benzínová verze, je velmi kultivovaný a díky chytrému systému Stop/Start se vypíná již při dojezdech na křižovatku. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2000 otáček, hnát jej výrazně nad 3300 otáček už nemá větší smysl. V kombinovaném cyklu jsme jezdili za 5,7 l/100 km/h, je ale třeba brát v potaz, že nás itinerář zavedl do horských průsmyků s výškou 1235 metrů nad mořem. V klasickém cyklu nebude problém jezdit „za čtyři“.

Nastavení podvozku je vyloženě na komfortní. Ani na 18“ discích nepocítíte větší rázy, běžné nerovnosti jsou filtrovány velmi příkladně. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, pohodlné sedačky však odvádějí perfektní práci a drží tělo na svém místě. Volant menšího průměru v 308 nevadí. Přístrojový štít v zorném poli řidiče je dobře čitelný, překvapila nás opačná orientace chodu ručičky otáčkoměru (je umístěn vpravo, otáčky rostou zprava doleva). Řízení s příjemně nastaveným posilovačem poskytuje dostatek informací o úhlu natočení předních kol, ze zatáček vyjíždíte prakticky bez korekcí směru. Lepší jízdní vlastnosti překvapivě poskytoval naftový vůz se svými šestnáctipalcovými disky, obutými do užších pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem, které tolik netahaly za řízení, avšak mají samozřejmě úměrně tomu horší zpětnou vazbu řízení.

Závěr

Peugeot se s novou generací modelu 308 skutečně vytáhnul. Vůz snoubí elegantní tvary karoserie s hi-tech interiérem, na ovládání některých funkcí je však třeba si trochu zvykat. Potěší skvělé zpracování vnitřních materiálů, dynamické a úsporné motory a jízdní vlastnosti. Trochu zklamaní jsme byli nabídkou prostoru na zadních sedadlech a faktem, že je z vozu cítit jistá poddimenzovanost. Ať tak či tak, je nový Peugeot 308 z našeho pohledu velmi povedený vůz. Nyní zbývá počkat si na cenu, která by měla být vzhledem k nejbližším konkurentům velmi zajímavá. Začátkem podzimu se dozvíme více.

Jan Mička
Diskuze (369)
29. 9. 2013 17:17
Rozdíl
Po přečtení tohohle článku bych asi váhal, zda si jít novou 308 vůbec vyzkoušet, ovšem když jsem přečetl tohle [odkaz] , tak jsem tu chuť dostal.
V tom vidím rozdíl mezi přístupem autorů, auta měli zřejmě podobné, ne-li rovnou stejné.
29. 9. 2013 15:02
Re: To se teda moc nepovedlo
Ano, přesně tak jsem to myslel :yes:
29. 9. 2013 14:58
Re: To se teda moc nepovedlo
Jak píšu výš - s tebou jsem skončil.

P.S.

Pamatuju si, že už jsem ti dříve psal, ať krotíš výrazivo, tehdy jsi psal něco o s.r.a.n.í. do huby. Teď zase žalud a předkožka a zakončuješ to prdem...
Netrpíš nějakou duševní poruchou? Fekalofilií? :no:
Avatar - Andromeda
28. 9. 2013 02:36
Re: Francouzské klišé
Začínáš být jasný ...
Avatar - Katikakus
27. 9. 2013 23:12
Re: To se teda moc nepovedlo
Trefil jsi veliky prd. Tou absolutne neadekvatni reakci jsi toho Skoda-fan ze sebe udelal sam. Fandi si komu chces, ale pokus se zachovat si alespon trosku nadhledu a zdraveho rozumu. At neskoncis jako jelito.