Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot kdysi postavil závodní speciál z rodinného MPV, nyní je na prodej

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Závodní speciál na základech praktického MPV Peugeot 806 měl především zaujmout, nakonec se mu ale celkem slušně dařilo i v závodech.

Postavit výkonný závodní stroj na základech MPV či dodávky může znít jako naprosté šílenství, přesto bychom jich pár v historii našli. Ford má svůj zběsilý Transit Supervan s motorem z Fordu GT40, Renault kdysi postavil Espace F1 (tedy MPV křížené s formulí) a Peugeot má své pozapomenuté závodní MPV Peugeot 806.

Za vznikem stroje, který se začal připravovat v květnu 1995 s cílem závodit na čtyřiadvacetihodinovce Spa Francorchamps, stál jistý Pascal Wirtmeur, který měl tou dobou na starosti rozpočet na propagaci značky Peugeot a závodního šampionátu Procar. A svého úkolu se zhostil dost netypicky.

Wirtmeur se totiž rozhodl veřejnosti dokázat, že Peugeot 806 není jen nudnou praktickou dodávkou. Vůz byl svěřen závodnímu týmu Kronos Racing, kterému ale s úpravami pomáhala automobilka Peugeot. Ta se přitom tou dobou mohla spolehnout na sklady plné zásob pro úspěšné závodní speciály.

Peugeot 806 si ponechal původní šasi, pod jeho kapotu se ovšem nastěhoval 2.0 litrový motor o výkonu 280 koní v kombinaci se speciální závodní převodovkou a pohonným ústrojím. Nechyběla ochranná klec a spousta drobností, které si technici rozpůjčovali ze závodních speciálů Peugeot 306 Maxi a 406 Supertourisme.

Upravený vůz dostal bílé lakování v kombinaci s výraznými barevnými balónky, ve kterých byla umístěna loga sponzorů. Navzdory svému klaunímu kostýmu to ovšem posádka 806 myslela se závoděním smrtelně vážně. A to bylo vidět jak na dobových záběrech, tak na výsledcích.

Belgická posádka ve složení E.Bachelart, Ph.Vermeullen a P.Witmeur si během kvalifikace dojela pro šestou řadu na startovním roštu. Bavíme se přitom o dodávce, která se postavila proti běžným závodním sedanům.

Během samotného závodu se ovšem začaly projevovat technické neduhy závodní 806, které byly spjaty především s rychlým opotřebením komponentů. Nikdo nejspíš nepočítal s tím, že by měly být použity na velké a těžké dodávce. Nejprve vůz začaly opouštět brzdy, nakonec ale došlo i na motor.

Po zhruba deseti hodinách sice MPV ze závodu odstoupilo, i tak se ale nesmazatelně zapsalo do historie značky i okruhu ve Spa. Pascal Witmeur přitom na auto stále vzpomíná s nadšením. Web RaceCarsDirect.com, kde je vůz v současnosti inzerován za blíže neupřesněnou cenu, dokonce přidává jeho vzpomínku: „Kdykoliv jsme projížděli kolem Raidillon, lidé tleskali… Veřejnosti se auto líbilo, protože kromě své atypičnosti také často jezdilo jen po dvou kolech.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme