Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot Partner Electric – Parťák do města

Diskuze (24)
Testy klasických dodávek nepřinášíme často, ale tenhle Peugeot Partner je výjimečný: pod jeho kapotu se nastěhoval elektromotor.

Druhá generace Peugeotu Partner (a sesterského Citroënu Berlingo) se prodává od roku 2008. Před dvěma lety podstoupila facelift, který přinesl novou masku chladiče a diody denního svícení. Nabídka motorů je po celou dobu stejná, benzinová šestnáctistovka VTi (72 nebo 88 kW) doplňuje turbodiesel HDi o stejném objemu, nabízený ve třech výkonových úrovních (55, 68 nebo 84 kW). Dva nejsilnější motory jsou přitom určené jenom pro osobní verzi Partner Teepee. Až letos přichází další pohonná jednotka, která je navíc zcela nového druhu – elektromotor.

Užitkový elektromobil vznikl už na bázi minulé generace. Tehdy koncern PSA vsadil na spolupráci s francouzskou firmou Venturi, tentokrát si za partnera vybral Mitsubishi. Od něj pochází elektromotor o výkonu 47 kW, původ má v městském mini Mitsubishi i-MiEV (prodávané také jako Peugeot i0nCitroën C-Zero). V Partneru se ovšem nastěhoval pod kapotu a pohání přední kola. Převodovka je jednostupňová, místo zpátečky systém využívá obrácený chod elektromotoru.

Parametry elektromotoru nevypadají nijak působivě – s výkonem 47 kW je elektrická verze jednoznačně nejslabším provedením Partneru, navíc trvale dostupný výkon má hodnotu 35 kW při 4000 až 9200 min-1. Jak je ale známo, kouzlo elektromotoru spočívá v něčem jiném. Své maximum 200 Newtometrů posílá přes redukční převod 9,93:1 na přední kola v rozmezí otáček 0 až 1500. Odpich z místa je proto působivý, stejně jako okamžitá reakce na stlačení pedálu. Elektromotor netrpí na prodlevy škrticí klapky, vstřikování, turbodmychadla ani dalších komponentů typických pro spalovací motor. Vedle toho je jízda mimořádně tichá a plynulá, a tak je někdy složitější odhadnout okamžitou rychlost a nenechat se strhnout ke zbytečně dynamickému stylu.

Partner Electric je vybaven funkcí aktivní rekuperace energie, kterou jsme popsali již v testu BMW i3. Pohonný systém se snaží dobít maximum energie zpět do akumulátorů, proto elektromotor začne zpomalovat automobil svým brzdným účinkem hned po uvolnění akcelerátoru. Podle Peugeotu se touto metodou prodlouží dojezd o 10 %. Rychlost jízdy tedy stačí v běžných situacích regulovat jedním pedálem, brzdy slouží jenom pro vyloženě nečekané situace, kdy je potřeba prudce zpomalit.

peugeot elektromobil testy dodavky peugeot elektromobil testy dodavky  

Motor spaluje 300V elektřinu, kterou dodává lithium-iontový akumulátor složený z 80 článků o 3,75 V, s celkovou kapacitou 22,5 kWh (pro srovnání: Peugeot i0n nabízí 16 kWh). Proudový měnič převádí stejnosměrný proud z baterie na střídavý třífázový. Palubní elektroniku napájí klasická autobaterie, které je předřazen vlastní měnič napětí. Trakční baterie jsou rozděleny do dvou bloků umístěných v podlaze před a za zadní nápravou. Náhradní kolo se kvůli tomu bohužel přesunulo zpod podlahy do nákladového prostoru, kde může překážet.

Změněné rozložení hmotnosti má zajímavý vliv na jízdní vlastnosti. Elektrický Partner je mimořádně stabilní, ochotně a zlehka zatáčí, chová se důsledně neutrálně a jízda s ním je vlastně zábavná. Tedy ne, že by to bylo u dodávky podstatné, ale rozdíl proti už tak slušně jezdícímu Partneru s motorem HDi je zcela zásadní.

U elektromobilu je samozřejmě zásadní otázkou dojezd. Peugeot udává 170 km, ve skutečnosti ale palubní počítač neukázal nikdy více než pár kilometrů přes 130 km. To odpovídá i průměrné spotřebě energie, která v městském provozu osciluje okolo 17 kWh/100 km. Při průměrné ceně elektřiny vycházejí náklady 4,6 Kč/kWh na ujetí 100 km na necelých osmdesát korun, s firemním tarifem nebo nočním proudem lze získat elektřinu ještě o desítky procent levněji.

peugeot elektromobil testy dodavky peugeot elektromobil testy dodavky  

Ani takto nízké provozní náklady ale nedokážou vynahradit největší nedostatek elektrického Partneru: pořizovací cenu. Ta dosahuje nemalých 684.600 Kč bez DPH, přičemž Partner s konvenčním motorem vychází i po dovybavení na méně než polovinu. Elektrická dodávka tedy za současných podmínek nedává z ekonomického hlediska smysl.

Video se připravuje ...

Peugeot Partner - srovnání cen a výbav
Motor, výkonElectric
(47 kW)
1.6 HDi
(55 nebo 66 kW)
1.6 VTi
(72 kW)
Základní cena [Kč bez DPH]684.600,-259.900,-247.900,-
Airbagy2x2x2x
Bluetooth5.600,-9.600,-9.600,-
Centrální zamykání s DOSSS
El. stahování okenSSS
ESPS14.000,-14.000,-
Klimatizace + rádioS15.000,-15.000,-
Parkovací čidla7.000,-7.000,-7.000,-
Posuvné dveře vpravo7.000,-7.000,-7.000,-
Přední mlhovky3.400,-7.400,-7.400,-
Přední sedadla 2+1S9.800,-9.800,-
Cena při shodné výbavě [Kč bez DPH]707.600,-329.700,-317.700,-

Nejlevnější verze modelu247.900 Kč bez DPH (1.6 VTi/72 kW Furgon L1)
Základ s testovaným motorem684.600 Kč bez DPH (Electric/47 kW Furgon L1)
Testovaný vůz s výbavou684.600 Kč bez DPH (Electric/47 kW Furgon L1)

Plusy

  • Dynamika v nízkých rychlostech
  • Tichá pohonná jednotka
  • Neutrální podvozek, ochota zatáčet
  • Nízké provozní náklady
  • Omezený rozsah servisní prohlídky (jen 30 min)

Minusy

  • Nerentabilní pořizovací cena
  • Reálný jízdní dosah 130 km
  • Omezená infrastruktura dobíjecích stanic
  • Náhradní kolo v nákladovém prostoru

Autor: Lukáš Vaverka

Foto: Petr Homolka

Diskuze (24)
Peugeot Partner Electric
Cena základní sestavy 684 600 Kč
Výbava základní sestavy ESP, dva airbagy, centrální zamykání, ukazatel okamžité spotřeby a generování energie, ukazatel jízdního režimu, měřič energie a měřič sekundární spotřeby, stropní schránka, sedadla v první řadě 2+1 Multiflex s prostředním multifunkčním sedadlem, zadní křídlové dveře neprosklené, autorádio s MP3, dva reproduktory + palubní počítač, Paket Comfort (výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, zásuvka pod sedadlem), Paket Plus (sekvenční ovládání stahování okna na straně řidiče, el. ovládaná vnější zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání s třemi tlačítky), manuální klimatizace. Kč
Cena testované sestavy 684 600 Kč
Výbava testované sestavy Paket Viditelnost: automatické stírače, automatické rozsvěcení světlometů, přední mlhovky s funkcí cornering, palubní počítač, atermické čelní sklo, elektrochromatické zpětné vnitřní zrcátko<br> Boční airbagy (+5.600,-), kožený volant (+1.300,-), zadní parkovací čidla (+7.000,-), posuvné pravé boční dveře (+7.000,-), plná oddělující přepážka v plastovém provedení s bezpečnostním oknem + tepelná a zvuková izolace na straně kabiny + ochranný kryt za řidičem ve formě žebříku (+7.500,-), autorádio s USB a bluetooth (+5.600,-), Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 35 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1 - 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 110
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 21.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 3300 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 510
Rozměr pneu: 195/70 R 15
Peugeot Partner Electric
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1801
d) rozvor (mm): 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
21. 4. 2014 19:59
test???
Co je to proboha za test? Některé věci jsou zcestné, dojezd po dokončení nabíjení není přeci u elektromobilu učující, to je pouze predikace. V reálu se může lišit nahoru ale i dolu. Od kdy Peugeot nabízí rychlodobíjení za 15.000 Kč? To je pouze rychlejší dobíjecí Voltbox na stěnu, který nabíjí 16 A, ale rozhodně auto nenabije za 20-30 minut. To je pěkná hloupost? Rychlodobíjení je záležitostí speciální rychlodobíjecí stanice, která stojí cca 1 mil Kč. Pan redaktor toho o elektromobilech asi moc neví.
Avatar - romgator
20. 4. 2014 12:36
Re: nerentabilita rentabilita
Dívej se na to jinak, ten, kdo si chce koupit takové auto ví, že stejně víc jak 100 km za den nenajezdí, nebo má možnost během dne auto připojit do zásuvky a tí, kteří jezdí po regionu nebo dál, ví, že potřebují už klasický pohon (benzin, nafta). Proto elektromobily zatím nebudou masovky (ani jako užitkáče). Ale své uplatnění najdou, tím jsem si jist.
Avatar - Auto CZ
17. 4. 2014 13:47
Re: nerentabilita rentabilita
8-s 8-s 8-s ;-) :no:
Avatar - wakantanka
17. 4. 2014 13:35
Re: nerentabilita rentabilita
Neviem či ty nevieš čítať, alebo nerozumieš napísanému textu. Lebo inak nerozumiem tomu odkiaľ si nabral že ja som elektroskeptik. Keď si trochu prečítaš diskusiu vyššie, skôr toto konkrétne auto obhajujem a verím že si nájde svojho kupca. V ČR alebo SR asi nie, ale vo veľkomestách na západe určite. Očividne problematike ako je správa a údržba vozidlového parku veľmi nerozumieš keď si robíš len jednoduché prepočty bez mnohých premenných, ktoré do vzorca pre výpočet rentability/nerentability a nákladov na 1 km vstupujú.
Avatar - Auto CZ
17. 4. 2014 10:42
Re: nerentabilita rentabilita
aj pri elektromobile máš všetko v cene auta, navyše záruka minimálne 5 rokov na agregát a batérie. interval údržby 1 rok, cena kontroly je len kvapalina do ostrekovača >:D ak to takto nejde, tak 1 km na elektro stojí 0€ (dobitie na rýchlonabíjacej stanici zdarma), najmenší benzínový motor stojí km 0,10 € x 80000 km je to 8.000 € za palivo.
Som zvedavý na názor elektroskeptika, keď na ACZ bude test elektro Golfu7 .. to bude chvály ! >:D >:D >:D