Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plachtové valníkové návěsy: Krone

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Návěs Multos díky úpravám výšky střechy je schopný být připojen k tahači s rozdílnou výškou točny a stále dodržuje maximální výšku 4 m.

V současnosti se používají tahače s nejčastější výškou návěsného zařízení 1150 mm. Budoucnost však patří snižování výšky točny na 1050 či dokonce 930 mm za účelem nabídnutí ještě většího přepravního objemu návěsu. Zde otevírá cestu návěs Multos. Díky úpravám výšky střechy je možné dosáhnout vnitřní výšky 2700 až 3000 mm.

Při výšce točny 965 mm může přepravní objem návěsu nabídnout až 100 m2. Hlavní přínos pro přepravce znamená zejména dosažení maximální flexibility flotily. To znamená, že návěs lze používat mnoha různými způsoby, a proto má také vyšší hodnotu v případě dalšího prodeje.

Pro jakýkoliv tahač

Výšku střechy standardního Mega Lineru, který má vnitřní světlost 3000 mm, je možné snížit ve třech krocích až o 150 mm pouze použitím normální úpravy jízdní výšky. Na druhé straně Multos může být snížen o dalších 150 mm. To nejen zvyšuje využitelnost návěsu, ale také narůstá jeho hodnota pro případný další prodej. Tato inovace je založena na vyzkoušené hydraulice zvedání stropu společnosti Krone.

Byla zachována pevná konstrukce kapoty stropu. Pokud je třeba připojit návěs ke standardnímu tahači s výškou připojovacího zařízení 1150 mm, pomocí pohonné jednotky hydraulicky zvedaného stropu lze výšku snížit v jediném kroku o 150 mm a vyhovět tak legislativě co do celkové výšky.

K dosažení těchto výsledků byl v průběhu vývoje optimalizován každý detail návěsu. Zde je několik příkladů: Pro přizpůsobení delší dráze nastavení dolů byla konstrukce zadní stěny upravena tak, aby se stěna snížila a zároveň byl standardní strop zvýšen o 150 mm. Sériová hnací jednotka byla vybavena dalšími dvěma adaptéry bezpečně integrovanými do sloupku zadní stěny. Adaptéry lze rychle a snadno nastavit pomocí běžného klíče na šrouby se šestihrannou hlavou. Je dobré vědět, že otvory pro upevnění jsou umístěny tak, že není možné použít systém nesprávně. Prostřední sloupky návěsu Multos byly také vybaveny zařízením pro nastavení výšky, ale výška střechy se na zadním rámu nemění.

Profi Liner

Firma rovněž prodává klasický plachtový návěs nazvaný Profi Liner, ale také coby otevřené plato bez bočnic osazené předním čelem či v provedení valník s bočnicemi o výšce 550 či 750 mm.

Tento typ obsahuje v základním provedení obvodový lem Multilock, dovolující variabilní možnost uchycení nákladu díky množství otvorů po celé délce vozidla. Jejich použitelnost bez nutnosti hýbat bočnicemi zkracuje čas potřebný k upevnění nákladu.

Profi Liner s třístrannou shrnovací plachtou na klasickou výšku točny 1150 mm a nápravami BPW s brzdovými kotouči o průměru 430 mm váží včetně rezervního kola jen 6400 kg. Ve vozidle nechybí dvojitý držák náhradního kola, zvedací nápravy ani schránka na nářadí. Mega Liner v obdobné výbavě a s vnitřní výškou 3000 mm váží jen 6750 kg.

Maximální délka

Inovativní modulární koncept užitkových vozidel o délce 25,25 m pro efektivní a také ekologický provoz se již uskutečňuje na mnoha evropských dvouproudých silnicích. S délkou 25,25 m a nákladovým prostorem až 150 m3 umožňuje Krone Euro Combi přepravit až o 40 % nákladu více. Místo 26 tun lze při povoleném limitu soupravy 60 tun (v Česku není povoleno) transportovat až čtyřicet tun zboží. špičkové ovladatelnosti městského lze na přání volit řiditelnou nápravu. Jednonápravové návěsy a přívěsy jsme důkladně popsali v říjnovém vydání AutoProfi.

Profi Liner Eco je z hlediska provozních nákladů nejvýhodnější. Plachtový návěs vykazuje nízké provozní náklady díky aerodynamickému paketu s rychlou obsluhou návěsu. Té se dosahuje použitím nového zajištění bočních plachet pneumaticky ovládanými háky. Doba nutná k otevření návěsu pro boční nakládku či vykládku se tak výrazně omezuje.

Sníh bez potíží

Pro zimní měsíce připravilo Krone systém Ice-Protect. Pracuje tak, že naplněním vzduchového vaku přizdvihne střechu ve střední části (odpředu vzad) o přibližně 20 cm. Plachtová střecha tak dostane tvar sedlové střechy domu a z ní se sesune sníh či steče napršená voda. Kromě bezpečnosti tvoří další přínos Ico Protectu lepší aerodynamika návěsu a nižší nároky na pohonné hmoty tahače.

Super aerodynamika

Krone představilo studii mimořádně aerodynamického návěsu s prodlouženou a zužující se zádí, která by přinesla obrovskou úsporu paliva. Užití na silnicích však předpokládá prolomení délkového omezení návěsových souprav.

Ladislav Černý
Diskuze (0)