Lancia Fulvia
Lancia Fulvia
Lancia Fulvia
Lancia Fulvia
17 Fotogalerie

Po 47 letech parkování musela slavná Lancia uvolnit ulici

Známá Lancia z italské ulice musela pryč, ale naštěstí nemířila do šrotu. Objekt focení turistů i vedení městečka byl zachráněn jako jeden ze dvou symbolů.

Na první pohled neudržované auto orámované bílými čárami na zemi se za více než 40 let stalo známou dominantou. Rezavějící sedan s nedovírajícím kufrem okupoval vyznačené místo od roku 1974, nechybělo mnoho a turistická atrakce naproti novinovému stánku oslavila půl století totožného parkování.

Nejznámější Lancia z třicetitisícového městečka Conegliano popularitou přesáhla i domovský region Benátska. Přesah slávy paradoxně zařídilo odtažení ikonického objektu, u kterého se fotili kolemjdoucí, turisté i společensky významnější jednotlivci se smyslem pro humor. Vůz sloužil majiteli novinového stánku, který vedl malou prodejnu společně se svojí ženou. Angelo Fregolent a Bertilla nechávali starou Lancii co nejblíže, aby to neměli daleko s přenášením novin ze zavazadelníku Fulvie ročníku 1962.

Když pár odešel do důchodu, auto zůstalo na jednom místě do nedáveného zásahu úředníků. Před akcí kulatých razítek se motorizovaná pamětihodnost stihla dostat na panoramatické mapy a kouzelná ulička se stala charakteristickou součástí Conegliana. Téměř vrak pod zeleným zábradlím typického italského balkonu přirostl k srdci místním, kromě běžné populace určitou náklonnost projevovali i různí političtí aktéři.

Další automobilové selfie z ulice už nebudou, protože místní administrativa rozhodla o zrušení parkoviště za účelem uvolnění provozu v ulici Via Ferdinando Zamboni. „Silnice je velmi frekventovaná a parkoviště v nynějším uspořádání umožňuje parkování pouze se dvěma koly na chodníku a dalšími dvěma na silnici. To vytváří problémy pro průchod studentů blízké školy, takže dříve nebo později budeme muset situaci vyřešit,“ uvedl šéf místní policie Claudio Mallamace. Malá Lancia tak musela definitivně pryč, naštěstí odtah nemířil do šrotu, ale na výstavu. Symbol Conegliana byl převezen na setkání Auto e Moto d'Epoca v nedaleké Padově, kde byl zcela seriózně vystaven po boku dalších klasických modelů své doby.

Následným směrem Fulvie by se měla stát restaurátorská dílna. Za záchranu a obnovení památeční Lancie bojuje Giovanni Berton coby vedoucí klubu historických aut Serenissima. „Mohli bychom zůstat lhostejní, ale zrodil se nápad vzít auto na autosalon, kde jej budou moci mnozí obdivovat,“ objasnil Berton. Po kompletním servisu je v plánu uložení v zahradách střední školy, která leží u bývalé trafiky a manželé Fregolentovi budou vidět svůj bývalý dopravní prostředek z okna bytu.

Na konkrétním šedém sedanu z 60. let není nic zvláštního, ovšem model Fulvia je ceněn za závodní úspěchy. Lancia patří mezi pojmy vývoje světové rallye a po renovaci bude z všedního vozu nádherný kus známý po celé Itálii jako součást místního folklóru malé obce provincie Treviso. Vysloužilý prodejce novin ve věku 94 let vyjádřil spokojenost, že milovaný pomocník neskončil podobně tragicky jako pokácený stoletý topol před jeho bývalým novinovým stánkem. Ze dvou symbolů tak přežije aspoň jeden.