Podívejte se, jak startují Tatry 138 a 148 po dlouhých letech stání
Dlouhé stání žádnému motorovému vozidlu nesvědčí, různé automobily se s ním však vyrovnávají rozdílně. A některé svou houževnatostí vyloženě překvapí.
Nás například zaujala česká videa, která se nedávno objevila na Facebooku a na Youtube. V obou si můžeme prohlédnout oživování odstavených nákladních tatrovek - v jednom případě jde o model 138, ve druhém o typ 148.
Začněme u staršího vozu, tedy Tatry 138. Tu, společně se dvěma jinými opuštěnými tatrovkami, objevil jeden český nadšenec v zahraničí, zřejmě v Německu. Na Facebooku se pochlubil (video najdete zde) nastartováním zmíněné 138 v cisternovém provedení. Vůz byl přitom odstaven už v devadesátých letech.
V tatrovce přitom byla původní "červená" nafta. "Auto v té době bylo odstaveno jako plně funkční a pojízdné, dokonce s půlkou nádrže," popisoval později v jiném příspěvku nadšenec Honza. A protože se motor točil a hýbalo se také palivové čerpadlo, nastartování možná překvapivě nebylo výrazně velkým problémem.
Vyndat se musel větrák a sundat plechy. "Stačilo vzít jednou za pumpičku na dopravním čerpadle a hned bylo slyšet vrzání čerpadla," dodal. Tatra pak dostala nové baterie a poté, co se motor "dvakrát otočil", nastartoval. Dnes už je cisterna, stejně jako i ty zmíněné další tatrovky, v Česku, asi 600 kilometrů od místa nálezu.
Zajímavé je ovšem také video s oživením Tatry 148 na youtubovém kanálu Nesmrtelní dědci. V něm jiný Honza, ale evidentně také velice zručný a zanícený nadšenec, startuje vlastní - a mimochodem bývalý armádní - automobil, který odstavil někdy před pěti lety po havárii. Stroj má tedy poškozenou příď. Po technické by ale neměl být ve špatném stavu.
Na tomto videu je navíc pěkné, že nám umožňuje prohlédnout si interiér, uspořádání ovládacích prvků a některá specifika Tatry 148. Honza navíc vzpomíná na jízdní projev a terénní schopnosti této české legendy. Ostatně - podívejte se sami!