Podivný volant už brzy dostanou i mercedesy. Jde o bezpečnost i pohodlí
Elektroimpulzní řízení je stále více v kurzu. Přesto se mu německé automobilky dosud vyhýbaly. Pionýrské role se v Německu ujímá nejstarší automobilová značka.
Řízení steer-by-wire neboli elektroimpulzní řízení uvedlo na trh jako první japonské Infiniti před asi 12 lety. Šlo o pionýrský počin, který dlouhá léta neměl pokračování. Až ve třetí dekádě automobilky objevily jeho přednosti. Jako první tak učinil japonský Lexus, po němž následovala americká Tesla a také čínský Farizon, respektive Nio ET9. Uvedené značky jasně demonstrují, že steer-by-wire není určeno pouze pro luxusní sofistikovaná auta, ale v podstatě napříč všemi automobily, včetně užitkových.
Uplatnění elektroimpulzního řízení se zatím brání evropské automobilky. Je to trochu s podivem, uvážíme-li, že technicky vzato je to právě Evropa, která vyrábí nejvyspělejší vozy. Konkrétně Německo se svoji prémiovou čtyřkou Audi, BMW, Mercedes-Benz a Porsche.
Proč se řízení „po drátě“ dosud brání, je otázkou. První německou automobilkou, která tenhle systém nabídne v sériové produkci, bude v příštím roce Mercedes-Benz. Zda se tak stane v rámci inovace elektrické třídy S, modelu EQS je sice očekávatelné i vzhledem k nedávné prezentaci steer-by-wire, avšak tisková zpráva to vyloženě nepotvrzuje, jakkoliv zahraniční zdroje na internetu to uvádějí.
Skutečnost, že má připravovaný mercedes elektroimpulzní řízení je vidět na první pohled podle volantu. Že volanty už dávno nejsou kulaté, na to jsme si tak nějak zvykli. Mercedes však tohle stále drží, čemuž kvitujeme.
Se steer-by-wire ale přijde i u něj radikální změna. Volant bude i tady svým tvarem připomínat spíše „berany“ menších (nebo starších) letadel, případně „volant“ kontroléru u starých elektrických lokomotiv. A při zhlédnutí videa mercedesu jsem si vzpomněl na „ponorkové“ filmy, třeba Hon na ponorku (v originále The Hunt for Red October). Volant mercedesu steer-by-wire tak připomíná také řídidlo jaderného podvodního plavidla.
Specifický tvar volantu má hned několik výhod. Z přiloženého videa je zřejmé, že umožňuje řidiči mnohem lepší výhled nejen před vozidlo, ale také na přístrojovou desku. O jeho ergonomii ani nemluvě. Přesto si myslím, že bude vyžadovat trochu zvyku.
Nekonečně mnoho
Důvodem, proč se s řízení steer-by-wire nemusí pojit klasický kulatý volant je teoreticky nekonečná variace převodů. Mercedes uvádí, že jeho systém bude na místě vyžadovat mezi dorazy (plnými rejdy) otočení volantu o úhel 340 stupňů, tedy 170 stupňů ze střední polohy na každou stranu. Pro srovnání u konvenčního řízení téže značky je mezi plnými rejdy zapotřebí otočit volantem o 720 stupňů, čili 360 stupňů na každou stranu. Jinak řečeno, u konvenčního řízení se bez přehmátnutí při otáčení do plného rejdu ze střední polohy neobejdete, kdežto u steer-by-wire můžete mít ruce ve stále stejné základní poloze tři čtvrtě na tři. Pouze si je zkřížíte.
Takhle strmé řízení je výhodné při manévrování na místě či velmi pomalé jízdě. Pokud trochu zrychlíte, vozidlo by se začalo chovat nervózně a tedy směrově nestabilně. Proto se převod řízení s rostoucí rychlostí zvětšuje, jinak řečeno zvyšuje se počet otáček volantu od rejdu k rejdu, respektive od střední polohy do plného rejdu na jednu či druhou stranu. Díky plně elektrickému přenosu lze mít převodů teoreticky neomezené množství.

V případě mercedesu se bude navíc steer-by-wire pojit s aktivním řízením všemi koly, tedy s natáčecí zadní nápravou. Podobně jako tomu je u Tesly Cybertruck. Jak známo, úhel vychýlení zadních kol může být až 10 stupňů.
„Steer-by-wire je dalším velkým krokem směrem k mobilitě zítřka. Jsme hrdí, že náš systém představíme už v příštím roce. Technika poskytne zákazníkům unikátní zkušenost a zážitek, který jde mnohem dále, že samotné řízení. Ve spojení s autonomitou na stupni 3 podle SAE nabídne takové auto ještě více radosti z jeho užívání. Třeba proto, že plochý volant umožní řidiči mnohem lepší výhled na obrazovku, pokud bude třeba streamovat svůj oblíbený film či hudbu,“ nechal se slyšet Markus Schäfer, člen představenstva automobilky Mercedes-Benz a zároveň vedoucí kanceláře pro vývoj a produkt. S tím streamováním filmů měl přirozeně na mysli jízdu v autonomním režimu, s nímž se u steer-by-wire automaticky počítá. Neboť právě tohle řízení má autonomní jízdní režim dále prohloubit a hlavně zdokonalit.
Pro maximální bezpečnost
Řízení steer-by-wire musí splňovat vzhledem k absenci mechanické vazby mezi volantem a samotným řízení velmi přísné požadavky na spolehlivost a hlavně funkčnost systému. Podobně jako u letadlového systém FBW (flight-by-wire) lze uvedené splnit pouze dostatečným zálohováním klíčových komponentů.

V podstatě lze říci, že řešení steer-by-wire mercedesu se dle dostupných informací koncepčně příliš neliší od obdobných systému výše uvedených značek. Odpor ve volantu, který má simulovat zpětnou vazbu od kol vytváří jednotka SFU (Steering Feedback Unit). Zároveň z ní jde signál do hlavní ovládací jednotky řízení, v podstatě elektromotoru na ozubené tyči SRU (Steering Rack Unit).
Připravované elektrické řízení mercedesu má v době psaní článku najeto už více než milion kilometrů v rámci důkladného testování. Stejný počet kilometrů testovací muly najezdily jak na zkušebním okruhu, tak také v běžném provozu a tedy na veřejných komunikacích. Zmíněné zálohování je řešeno dvěma nezávislými signály přenosu dat. Také počet ovladačů a snímačů je dvojnásobný, než je nezbytně nutné k fungování systému. Jinak řečeno, na řízení budou stejně jako jinde minimálně dva elektromotory (aktuátory). Totéž platí o zdroji elektřiny a tedy napájení systému, které by mělo být částečně autonomní (tak to má vyřešeno Lexus). Mercedes uvádí, že i v případě totálního selhání systému řízení bude auto řiditelné zásluhou nezávislého řízení zadní nápravou v kombinaci s chytrým přibrzďováním jednotlivých kol systémem ESP. Zní to velmi zajímavě.