Podvodníci loni stočili ojetiny o 1,6 miliardy kilometrů
Nelegální úpravy tachometrů, lži o nehodách či o původu vozu – to byly časté problémy na trhu ojetin v Česku v roce 2024. Na podzim se k nim přidala spousta zaplavených aut
Snížení zobrazeného kilometrového proběhu u ojetého auta, tzv. stáčení tachometru, zůstává na seznamu nejčastějších typů podvodu. Uvádí to sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) ve své výroční tiskové zprávě se statistikami nejen o podvodech na trhu ojetých vozidel.
Z celkových 671 tisíc v roce 2024 v Česku prodaných ojetin mělo podle průzkumu společnosti CarVertical 4–5 % stočený tachometr. Průměrně vozy „omládly“ o 50 tisíc kilometrů. Z oněch 671 tisíc ojetin se nějaká nekalá praktika týkala celé třetiny, takže šance stát se obětí podvodu je pro kupujícího bohužel poměrně velká.
Kromě stáčení tachometrů je častým podvodem také zamlčení nehody či zatajený původ. To se týká ročně až 70 tisíc aut. „Nejčastěji prodejci tvrdí, že vozidla pocházejí z Německa (55 % případů) nebo z České republiky (40 % případů), zatímco skutečný původ je často z jiných zemí, například z východní či jihovýchodní Evropy,“ uvádí sdružení.
Záměrně zkreslen také bývá počet předchozích majitelů, a to až u třetiny aut. „Skutečný podíl vozidel prodávaných po prvním majiteli je přitom pouze kolem 16 %,“ zatímco v inzerci je to uváděno u téměř poloviny aut. Podle Asociace obchodu ojetými automobily také více než polovina loni prodaných ojetých aut měla skrytou vadu a u každého devátého vozu nový majitel zjistil, že bylo v minulosti havarované.
Po zářijových povodních jsou také velkým problémem zatopená auta, která jsou prodávána jako bezvadná. „Rozpoznat, že auto bylo zaplavené, může být oříškem i pro zkušené zájemce o ojetinu. Běžný kupující poškození vodou zpravidla vůbec nerozpozná a draze naletí na podvod,“ varuje sdružení a dodává, že podle odborníků je prakticky nemožné uvést zatopené auto do bezvadného stavu. „Největší problémy způsobuje elektroinstalace, koroze karoserie a snížená životnost emisních systémů,“ doplňuje sdružení.
„Podvody na trhu s ojetými automobily se opakují s alarmující pravidelností. (...) Tyto nekalé praktiky ohrožují důvěru spotřebitelů i bezpečnost silničního provozu,“ říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.
