Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český autobazar 90. let: Voňavku, nebo vraždu?

Český autobazar 90. let
Na imaginární výlet do devadesátek jsme spolu s dvěma zájemci o levné perfektní auto a fotografem vyrazili pěkně legendární dobovou tramvají T3
Společnost Fatman-Import, s. r. o., v obchodním rejstříku firem nenajdete. Právě proto se v ní dějí divoké věci. Jako v raných devadesátkách, kdy byly podobné ojetiny běžné.
Maličká Honda Civic představovala v 80. letech jeden z nejoblíbenějších vozů mladých řidičských nadšenců. Její velký plakát ze Světa motorů měli v garáži vylepený snad všichni.
38 Fotogalerie
Lukáš Prejzek
Diskuze (3)

V první polovině 90. let u nás mohl provozovat bazar skoro každý. Stačilo pronajmout si na konci vsi plácek, posekat trávu, oplotit, rozvěsit vlaječky a přijímat auta do komise. Jak to tam chodilo?

Pro letošní vánoční reportáž jsme se rozhodli přesunout v čase až do roku 1994. Pro někoho dávná historie, pro jiného je to skoro jako včera. Jsme uprostřed krásných devadesátek, uprostřed jednoho velkého mejdanu, o němž dnes zlí jazykové tvrdí, že šlo o éru zločinu. Jiní zase říkají, že tenkrát ještě věřili nejen televizním zprávám, ale i politikům. Zato nikdo v mladé samostatné České republice tehdy nevěřil bazarovým vykukům.

Nevypočitatelná jakost

V roce 1994 se poprvé v novodobé historii konaly jen jediné olympijské hry, konkrétně zimní v norském Lillehammeru. Cestující v pražském metru se poprvé projeli trasou B až na současnou konečnou stanici na sídliště Zličín a televizní diváky poprvé oslovila soukromá stanice Nova. Americká skupina Bon Jovi se naposledy objevila v pětičlenné sestavě, což završila výběrovým albem Crossroads.

A na největším světovém stadionu na pražském Strahově se konalo velkolepé vystoupení legendární kapely Pink Floyd, k jejímuž turné sponzor Volkswagen uvedl speciální akční sérii vozů se stejnojmenným označením Golf Pink Floyd, po nichž se dnes mohou sběratelé utlouct. Důležité automobilové novinky představovaly ve zmíněném roce rovněž BMW 3 Compact a velká řada 7, Opel Omega B, Toyota RAV4, Lancia Kappa nebo „klaun“ Ford Scorpio.

Pro Čechy však byla před 30 lety nejočekávanější novinkou první porevoluční škodovka, která se přesně po třech desetiletích vrátila ke slavnému jménu Felicia. Dnes už je čerstvým veteránem. Trh nových aut se tenkrát spolu se zastoupením nejvýznamnějších značek konečně nasytil. Novými auty žil celý národ, přesto si je mohl dovolit pořídit málokdo. Vždyť v dobách, kdy průměrný plat odpovídal téměř sedmině dnešní mzdy, stála zahraniční auta zhruba tolik co dnes – jenže s černými nenalakovanými nárazníky, bez klimatizace a dalších dnes už samozřejmých prvků.

Čtěte zdarma až do konce

Exkluzivní pokračování článku čeká pouze na registrované čtenáře.
  • Registrace je snadná, rychlá a zcela zdarma!
  • Možnost aktivního zapojení do diskuzí a anket
Vstoupit do diskuze (3)