Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pohled do minulosti: Jakým modelům a značkám se na českém trhu dařilo před 10 lety?

David Bureš David Bureš 29. 5. 2016 • 02:15
89
10
Zobrazit náhledy (89)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Český trh prošel za uplynulých 10 let mnohými změnami. Mezi vůbec nejprodávanější značky třeba patřily i Citroën a Toyota, z modelů bodoval Renault Thalia.

Prodeje aut na českém trhu v posledních měsících lámou rekordy. Loňský rok byl vůbec nejúspěšnější v historii sledování českých prodejních statistik, rostoucí trend pokračuje i letos. Při této příležitosti jsme se rozhodli vrátit do historie a připomenout, jak český trh vypadal před deseti lety.

Pohled je to velice zajímavý, protože v uplynulé dekádě prošel český trh výraznou proměnou. Preference českých zákazníků se za tu dobu výrazně proměnily, ať už v oblasti značek, jednotlivých modelů nebo segmentů.

I samotné prodeje výrazně narostly. Za první třetinu roku 2006 bylo v Česku registrováno 39.047 osobních aut, zatímco za stejné období letošního roku to bylo 82.729 automobilů. Letos prodeje osobních vozů meziročně rostou o 12 %, zatímco před deseti lety klesaly o takřka čtyři procenta. Tento pokles byl ale způsoben tím, že si podnikatelé kupovali auta v „nákladní“ kategorii N1 kvůli možnosti odečíst si daň z přidané hodnoty. Mezi nejprodávanější „dodávky“ proto před deseti lety patřily Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat. Souhrnné podeje motorových vozidel každopádně rostly i tehdy.

Odlišná nabídka aut znamenala také odlišnou preferenci jednotlivých značek. Před deseti lety byly za první třetinu roku mezi nejlepšími značkami i Citroën, Toyota nebo Fiat, které bychom v top 10 dnes hledali marně. Francouzská značka je za první třetinu letošního roku čtrnáctá, japonská automobilka hned za ní, zatímco Fiat je až osmnáctý.

Stejně tak se během deseti let propadly Honda a Suzuki, které bývaly na konci nejlepší patnáctky, zatímco dnes uzavírají nejlepší dvacítku. Nahoru se naopak prodraly luxusní značky, které mezi nejlepšími patnácti před deseti lety nebyly. Některé stálice se ale nemění, nejlepší byla a je domácí Škoda následovaná Volkswagenem. Mladoboleslavský výrobce měl navíc ještě větší podíl na trhu než dnes – 41,75 proti dnešním 33,75 %.

Český trh – srovnání registrací nových aut podle značek
Poř. Značka Prodeje v 1-4/2006 [ks] Značka Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. Škoda 16.205 Škoda 27.925
2. Volkswagen 2.649 Volkswagen 7.866
3. Renault 2.611 Hyundai 6.198
4. Hyundai 2.144 Ford 4.614
5. Peugeot 1775 Dacia 4.115
6. Ford 1.769 Peugeot 2.954
7. Citroën 1.630 Kia 2.901
8. Toyota 1.293 Renault 2.779
9. Opel 981 Seat 2.652
10. Fiat 863 Opel 2.552
11. Kia 827 Mercedes-Benz 2.112
12. Seat 696 Audi 2.071
13. Honda 678 BMW 2.066
14. Chevrolet 651 Citroën 1.703
15. Suzuki 649 Toyota 1.541

Žebříček nejprodávanějších modelů pak dokazuje, že nabídka škodovek nebyla v roce 2006 tak široká jak dnes. Jestliže mezi 10 nejprodávanějšími modely na trhu je dnes hned pět mladoboleslavských modelů, před deseti lety to byly jen dva. Nejlepší byla fabia, následovaná octavií, aktuálně si auta svoje pozice prohodila. Fabia byla tenkrát opravdu hitem, o 10.873 prodaných kusech za první třetinu roku 2006 si dnešní fabia i octavia mohou nechat jen zdát. Navíc při připočtení „en jedničkových“ fabií se dokonce dostaneme na číslo 12.205 kousků. Superb už tehdy v nabídce byl, kvůli chybějícímu kombi byl ale v segmentu střední třídy až za passatem.

Nejprodávanějším vozem zahraniční značky byl tenkrát Renault Thalia s 933 registrovanými exempláři. Jeho pozici dnes zastupuje Dacia Logan, která za první třetinu roku 2016 má na svém kontě 871 registrovaných kusů. Nejlepší z modelů zahraničních značek je dnes v Nošovicích vyráběný Hyundai i30, který byl s 1.999 evidovanými kusy pátým nejprodávanějším vozem na trhu. Nejlepším modelem dováženým ze zahraničí je aktuálně celkově sedmý VW Golf.

Český trh – srovnání registrací nových aut podle modelů
Poř. Model Prodeje v 1-4/2006 [ks] Model Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. Škoda Fabia 10.873 Škoda Octavia 9.695
2. Škoda Octavia 4.453 Škoda Fabia 7.515
3. Renault Thalia 933 Škoda Rapid 3.797
4. Peugeot 206 916 Škoda Superb 3.779
5. Hyundai Getz 847 Hyundai i30 1.999
6. VW Polo 798 Škoda Yeti 1.994
7. Toyota Yaris 712 VW Golf 1.813
8. Renault Clio 672 VW Passat 1.600
9. VW Golf 640 Ford Fiesta 1.578
10. VW Passat 629 Seat Leon 1.463

Malé vozy

Také srovnání prodejů v jednotlivých segmentech mnohdy překvapí. Malé vozy před deseti lety tvořily více než polovinu prodejů osobních aut, to letos je poměr mezi jednotlivými kategoriemi vyrovnanější. Malá auta jsou tak dnes zastoupena z 20 % na celkových prodejích. Před nimi jsou vozy nižší střední třídy, s 32% podílem na celkovém trhu.

V třídě malých vozů ponechme stranou již zmíněnou fabii a zaměřme se na další příčky. V desítce nejlepších v první třetině roku 2006 nechyběly Hyundai Getz, Hyundai Accent nebo Citroën C3. Dnes v top 10 najdeme už jen nástupce getzu, model i20, na jeho tehdejší čtvrtou příčku v segmentu ale nestačí, letos je až sedmý. Dnešní Citroën C3 je se 105 kusy šestnáctý. Malý sedan Accent se u nás už neprodává. Zajímavostí byla i jedenáctá příčka Suzuki Ignis. Aktuální ignis se na českém trhu prozatím neprodává, Suzuki je v segmentu zastoupeno swiftem, který je s 302 evidovanými kusy 12. nejprodávanějším autem v segmentu.

Nahoru naopak vystoupaly Ford Fiesta, VW Polo, Dacia Sandero nebo Seat Ibiza. Poslední dva modely v top 10 dokonce před deseti lety zastoupeny nebyly. Sandero ale jako levnou alternativu k cliu můžeme spolu s loganem považovat za jakéhosi nástupce někdejší thalie.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje v 1-4/2006 [ks] Model Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. Škoda Fabia 10.873 Škoda Fabia 7.515
2. Renault Thalia 933 Ford Fiesta 1.578
3. Peugeot 206 916 VW Polo 997
4. Hyundai Getz 847 Dacia Sandero 928
5. VW Polo 798 Seat Ibiza 869
6. Toyota Yaris 712 Renault Clio 789
7. Renault Clio 672 Hyundai i20 734
8. Hyundai Accent 615 Peugeot 208 666
9. Ford Fiesta 509 Toyota Yaris 480
10. Citroën C3 499 Opel Corsa 409

Nižší střední třída

Kompaktním automobilům už před deseti lety vévodila Škoda Octavia. Její prodeje ale byly ve srovnání s dneškem méně než poloviční, zatímco letos má za první čtyři měsíce roku 9.695 registrovaných kusů, ve stejném období roku 2006 to bylo 4.453 kusů. I když přičteme tehdejších 1.245 octavií „N1,“ stále jsme na podstatně nižších číslech než dnes.

V top 10 kompaktů byly před deseti lety zastoupeny i modely jako Renault Mégane, Citroën C4, Toyota Corolla a Honda Civic. Mégane dnes v desítce nejlepších chybí hlavně kvůli mezigenerační výměně. Corolla je pak dnes prodávána jen v podobě sedanu, místo hatchbacku a kombíku nastoupil model auris (dnes 11. místo, 451 registrací). Dnes jsou naopak mezi nejlepšími Kia Cee’d, Seat Leon nebo Škoda Rapid. Předchůdce cee’du, cerato, bylo patnácté, leon třináctý, rapid se tehdy ještě neprodával.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-4/2006 [ks] Model Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. Škoda Octavia 4.453 Škoda Octavia 9.695
2. VW Golf 640 Škoda Rapid 3.797
3. Ford Focus 518 Hyundai i30 1.999
4. Renault Mégane 501 VW Golf 1.813
5. Citroën C4 453 Seat Leon 1.463
6. Dacia Logan 435 Ford Focus 1.036
7. Opel Astra 387 Kia Cee'd 978
8. Peugeot 307 375 Opel Astra 897
9. Toyota Corolla 330 Dacia Logan 871
10. Honda Civic 297 Peugeot 308 592

Střední třída

Jestliže v ostatních segmentech se toho hodně změnilo, střední třída je výjimkou. Superb, Passat a Mondeo jsou stálicemi, které na prvních příčkách najdeme ve střední třídě jak dnes, tak před deseti lety. Nejvýše byl ale v první třetině roku 2006 passat, následoval superb, dnes jsou oba modely prohozené. Mondeo pak zůstává třetí.

Také na zbývajících příčkách nenajdeme tolik změn, zástupci jsou až na výjimky stejní, jen pořadí je jiné. Výše jsou letos modely luxusních značek, BMW 3 je čtvrté, Audi A4 šesté a Mercedes C osmý. Trojka před deseti lety byla šestá, A4 osmá a céčko patnácté. Vedle C-Klasse se do top 10 dostalo ještě Hyundai i40, zatímco před deseti lety v desítce nejlepších byly zastoupeny i VW Jetta a Renault Laguna. Jetta už se dnes v Česku neprodává a nástupce laguny talisman je třináctý, a to mimo jiné kvůli zatím chybějícímu kombi, které nabídku rozšíří až v červenci.

Jinak ale statistiky střední třídy ukazují, jak se nabídka v této kategorii změnila. Fiat Croma, Hondu Accord, Nissan Primera nebo Saab 9-3 už dnes ve statistikách nenajdeme. Také Alfa Romeo 159 zatím na nastupující Giulii čeká a aktuální Seat Toledo je o segment menším autem. Naopak DS 5 nebo Audi A5 se tehdy ještě neprodávaly.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-4/2006 [ks] Model Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. VW Passat 629 Škoda Superb 3.779
2. Škoda Superb 617 VW Passat 1.600
3. Ford Mondeo 256 Ford Mondeo 524
4. VW Jetta 153 BMW 3 319
5. Mazda 6 145 Hyundai i40 302
6. BMW 3 128 Audi A4 300
7. Peugeot 407 125 Opel Insignia 211
8. Audi A4 116 Mercedes-Benz C 192
9. Opel Vectra 91 Mazda 6 178
10. Renault Laguna 82 Peugeot 508 143

SUV a terénní vozy

SUV dnes patří mezi nejoblíbenější segmenty, když tvoří 19 % celkových prodejů osobních aut v České republice. Před deseti lety to ale bylo jinak, měly jen 2,3% podíl na trhu. Způsobeno to ale bylo i mnohem užší nabídkou. Dnes statistiky SDA evidují 70 modelů v kategorii SUV, zatímco před deseti lety to bylo jen 42 modelů.

V roce 2006 se v segmentu SUV nadmíru dařilo korejským značkám. První byl Hyundai Tucson, třetí Hyundai Santa Fe a čtvrtá Kia Sportage. Ve srovnání s dnešními nejlepšími SUV však byly jejich prodeje doslova mizivé. Tucson měl na svém kontě 141 registrovaných aut za čtyři měsíce roku 2016, zatímco dnes nejlepší Škoda Yeti má za první třetinu roku 2016 1.994 registrací. Mezi nejlepší se navíc tehdy ještě dostal legendární offroad Lada 4x4, který se spolu s BMW X3 a Mercedesem M dělil o osmou příčku.

Srovnání nejlepších desítek dokazuje, jak se nabídka SUV za poslední léta rozšířila. Yeti, duster, 2008, captur, 2008, ASX ani Q3 se před deseti lety ještě ani zdaleka neprodávaly. Qashqai se začal vyrábět před koncem roku 2006. Třeba Tucsonu a Sportage se ale daří i dnes, také CR-V je na tom pořád slušně, letos jí zatím patří 12. místo v kategorii.

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
Poř. Model Prodeje v 1-4/2006 [ks] Model Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. Hyundai Tucson 141 Škoda Yeti 1.994
2. Suzuki Grand Vitara 131 Dacia Duster 1.333
3. Hyundai Santa Fe 69 Hyundai Tucson 1.009
4. Kia Sportage 45 Kia Sportage 903
5. Subaru Forester 52 Nissan Qashqai 774
6. Honda CR-V, Toyota RAV4 43 Peugeot 2008 647
7. Volvo XC90 34 Renault Captur 561
8. BMW X3, Lada 4x4, Merecdes-Benz M 29 Mitsubishi ASX 529
9. Nissan X-Trail 27 Suzuki Vitara 499
10. Kia Sorento 23 Audi Q3 498

Sportovní vozy

A jak se za uplynulá léta změnily české prodeje sportovních aut? Milovníci Alfy Romeo jistě ukápnou slzu, nejprodávanějším sporťákem totiž v první třetině roku 2006 bylo italské kupé GT, které na svém kontě mělo 45 prodaných kusů. To dnes nabízená Alfa Romeo 4C má za čtyři měsíce letošního roku čtyři registrované exempláře…

Mezi nejlepšími také bylo BMW 6, Mercedes SLK nebo Peugeot 307 CC. To dnes boduje Ford Mustang nebo Mercedes S kupé. Nejvýše v první třetině roku bylo BMW 4 se 131 registracemi, mustang se 117 kusy jej ale mohutně dotahuje.

A co pořadí na dalších místech? V prvních čtyřech měsících roku 2006 měl Citroën C3 Pluriel jednu registraci, Chrysler Crossfire dvě, Nissan 350 Z šest a třeba Porsche 911 deset. Za letošní rok zmiňme čtyři Audi R8, šest BMW i8, sedm Nissanů 370 Z nebo 16 Porsche 911.

Nejprodávanější sportovní vozy
Poř. Model Prodeje v 1-4/2006 [ks] Model Prodeje v 1-4/2016 [ks]
1. Alfa Romeo GT 45 BMW 4 131
2. BMW 6 14 Ford Mustang 117
3. Peugeot 307 CC 13 BMW 2 43
4. Hyundai Coupé, Mercedes-Benz SLK, Peugeot 407 Coupé 12 Mercedes-Benz S 22
5. Audi A4 Cabrio 8 Škoda Fabia 21

Související články

Témata
14. 7. 2016 17:27
Drzaky
To jsou kary ktery si drzej kvalitu dodnes a jeste chvili budou spolehlive jezdit... Ani nevim proc bych mel investovat do noveho... :-)
29. 6. 2016 15:00
octavia z bazaru
no a proto si ji také lidi pořád kupují, jelikož je to asi nejvyhodnější kup, nová se podle mě absolutně nevyplatí, a navíc v bazarech vždy byvá velký výber.... :yes:
28. 6. 2016 16:37
Škoda je in furt
No doba se ani moc nezměnila nová generace vládne prodejům nových aut a stará generace vládne v autobazarech... Octavka z dobreho bazaru je snad nejlepsi volba v pomeru cena x výkon...
30. 5. 2016 21:32
Re: embéčkáreň
A o co je lepsi stary Golf od Octavie?
Avatar - Bristol
30. 5. 2016 19:43
Re: chyba
to jo Fabia mezi sportovními vozy?? tu statistiku dělal svět motorů ne ?? >:D >:D >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud