Pokles prodeje aut VW se v USA prohloubil, trh byl celkově slabší
Americký trh osobních vozů v lednu kvůli sněhové bouři a nižšímu počtu pracovních dnů mírně oslabil, vedl si však lépe, než se čekalo. Německá automobilka Volkswagen, která se v USA od podzimu potýká s dopady skandálu kolem manipulace s měřením emisí, prohloubila pokles odbytu u vlajkové značky VW.
Celkový prodej osobních a lehkých užitkových vozů první měsíc roku v USA klesl meziročně o 0,3 procenta na 1,15 milionu. Celoročně přepočtené tempo prodeje se však zvýšilo na 17,58 milionu vozů z úrovně 16,72 milionu o rok dříve.
Analytici podle ankety agentury Reuters odhadovali, že celkový lednový prodej aut klesl o pět procent. Automobilky ale uváděly, že po odeznění sněhových bouří byl odbyt na konci měsíce velmi silný.
Výsledky jednotlivých automobilek byly v lednu vesměs lepší, než se čekalo. Americká jednička General Motors zvýšila prodej o 0,5 procenta a skupina Fiat Chrysler zaznamenala nárůst o 6,9 procenta. Ford Motor naopak oznámil pokles prodeje o 2,6 procenta.
Japonská Toyota, která je po GM a Fordu třetím největším prodejcem aut v USA, ohlásila meziroční úbytek o 4,7 procenta. Naproti tomu Nissan prodej zvýšil o 1,6 procenta. Odbyt řady dalších výrobců stagnoval nebo mírně rostl, svižný růst zaznamenaly automobilky Audi, Porsche a Jaguar Land Rover.
Volkswagen oznámil, že v lednu mu odbyt na americkém trhu klesl meziročně o 14,6 procenta na 20,079 vozů po prosincovém devítiprocentním poklesu. Provozní ředitel americké divize Volkswagenu Mark McNabb označil pokles odbytu za důsledek sezonní povahy obměňování firemních vozových parků. Loni se prodej značky VW v USA snížil o téměř pět procent.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do milionů aut po celém světě. Počátkem roku podalo americké ministerstvo spravedlnosti na Volkswagen kvůli těmto manipulacím civilní žalobu a Volkswagen má v USA stále zakázáno prodávat nejnovější modely svých naftových vozů.
Americký automobilový trh nadále těží z levného benzinu, nízkých úvěrových nákladů a vcelku příznivého vývoje ekonomiky. Zatímco prodej osobních vozů v lednu klesl o 8,2 procenta na zhruba 486.000, odbyt pick-upů a dalších velkých aut, která mají Američané v oblibě, posílil o 6,5 procenta na takřka 662.000.
Loni americký trh vzrostl o téměř šest procent na 17,47 milionu a překonal dosavadní rekord 17,41 milionu aut z roku 2000. Prognózy analytiků společností LMC Automotive a TrueCar předpokládají letos další růst k úrovni 18 milionů vozů.