Popularita SUV roste. Tohle jsou ta nejprodávanější SUV světa za rok 2017!
O rostoucí popularitě SUV a crossoverů píšeme v posledních letech často, trend přitom neplatí jen pro Evropu, ale pro celý svět. Dokazuje to nyní analýza společnosti JATO Dynamics. V loňském roce bylo na celém světě prodáno 27,85 milionu SUV a crossoverů, což tvořilo 34 % všech prodejů osobních aut.
Globální prodeje SUV tak meziročně vzrostly o dva miliony exemplářů, respektive o 12,7 %. JATO Dynamics přitom počítá globální prodeje podle výsledků na 52 světových trzích, na kterých bylo loni registrováno více než 86 milionu automobilů.
Nejvíce roste zájem o SUV v Jižní Americe, jejich prodeje tam v roce 2017 oproti předchozímu roku narostly o 39,8 %. Dařilo se jim také v Japonsku, kde prodeje povyskočily o 29,5 % nebo v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), kde byly o 19,2 % vyšší než v roce 2016.
Právě třeba v Argentině a Brazílii vidí JATO Dynamics velký potenciál v růstu prodejů SUV, takové vozy tam zatím tvoří méně než čtvrtinu trhu. Podobná situace je také v Turecku, Malajsii, Jižní Africe, Mexiku nebo Indii, kde se rovněž v následujících letech očekává velký růst prodejů tohoto druhu aut.
Rostoucí zájem dokazuje i srovnání v delším časovém horizontu, ještě v roce 2014 bylo na celém světě prodáno „jen“ 16,66 milionu SUV a crossoverů. Nutno ale podotknout, že od té doby se nabídka takových vozidel notně rozrostla, což jejich prodejní výsledky rovněž ovlivnilo. Tento trend přitom bude pokračovat i v blízké budoucnosti, nedávno se začal prodávat Volkswagen T-Roc, Seat chystá sedmimístný model Tarraco, Jaguar zase elektrický crossover i-Pace a Lexus své zatím nejmenší SUV UX.
A jaké že modely byly vůbec nejprodávanější? Optikou českého trhu to může překvapit, z pohledu globálního trhu se ale na vrcholu několik let nic nemění – nejprodávanějším SUV na světě byl i v roce 2017 Nissan X-Trail (na vybraných trzích Rogue) s 814.495 prodanými kusy, což byl šestiprocentní meziroční nárůst.
Za ním se seřadily Toyota RAV4 a Honda CR-V, což dokazuje, že japonským značkám se v této kategorii nadmíru daří. Bramborovou medaili si odnesl Volkswagen Tiguan s meziročním nárůstem prodejů o 34 % , v top 10 nikdo větší procentuální nárůst nezaznamenal.
Nejprodávanější SUV světa podle modelu (zdroj: JATO Dynamics) | |||
Poř. | Model | Prodeje 2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Nissan X-Trail/Rogue | 814.495 | +6 |
2. | Toyota RAV4 | 770.296 | +11 |
3. | Honda CR-V | 749.151 | +7 |
4. | VW Tiguan | 695.383 | +34 |
5. | Honda HR-V/XR-V/Vezel | 689.798 | -4 |
6. | Ford Kuga/Escape | 644.622 | +3 |
7. | Hyundai Tucson | 573.937 | -4 |
8. | Nissan Qashqai/Rogue Sport | 515.718 | +19 |
9. | Great Wall Haval/Hover H6 | 509.102 | -12 |
10. | Mazda CX-5 | 398.773 | +13 |
11. | Kia Sportage/KX5 | 398.618 | -22 |
12. | Chevrolet Equinox | 379.602 | +38 |
13. | Baojun 510 | 363.949 | - |
14. | Toyota Highlander/Kluger | 352.587 | +12 |
15. | GAC Trumpchi GS4 | 337.330 | +1 |
16. | Mercedes-Benz GLC | 325.644 | +37 |
17. | Ford Explorer | 320.695 | +12 |
18. | Jeep Grand Cherokee | 294.228 | +8 |
19. | Ford Edge | 289.360 | -1 |
20. | Geely Boyue | 286.885 | +163 |
Zajímavostí je také globální obliba SUV luxusních značek. Na šestnácté příčce se umístil Mercedes-Benz GLC s 325.644 prodanými exempláři, dvaadvacáté bylo BMW X1 s 281.099 kusy. Z opačného spektra naopak pochází Dacia Duster (mimo Evropu prodávaná jako Renault). Ta obsadila osmadvacátou pozici s 275.020 prodanými exempláři, což bylo na stejné úrovni jako o rok dříve.
Úspěch asijských značek v této kategorii je vidět i v pořadí výrobců. Nejvíce SUV v roce 2017 prodala Toyota, a to více než 1,94 milionu exemplářů. Následují Nissan (1,85 milionu aut) a Honda (1,825 milionu vozů). Čtvrtý byl Ford následovaný dlouholetým specialistou na tento druh automobilů, Jeepem.
Z hlediska velikosti se nejvíce daří kompaktním SUV, které z globálního hlediska tvoří 41 % celkových prodejů tohoto typu aut. Meziročně jejich prodeje vzrostly o 12 % na 11,29 milionu aut. Druhá jsou středně velká SUV s 25% podílem, následují malá SUV (21 %) a zbytek připadá na velká SUV. Právě malá SUV jsou aktuálně hojně propagovaná v Evropě, daří se jim ale také v Jižní Americe. Meziroční osmiprocentní nárůst malých SUV je ale z velikostních kategorií nejnižší.
Nejprodávanější SUV světa podle značky (zdroj: JATO Dynamics) | |||
Poř. | Značka | Prodeje 2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Toyota | 1.944.413 | +30 |
2. | Nissan | 1.850.045 | +13 |
3. | Honda | 1.825.032 | +12 |
4. | Ford | 1.570.217 | +3 |
5. | Jeep | 1.388.493 | 0 |
6. | Hyundai | 1.196.099 | -3 |
7. | Chevrolet | 900.613 | +7 |
8. | Volkswagen | 868.862 | +53 |
9. | Great Wall | 859.349 | -9 |
10. | Kia | 811.304 | -9 |
11. | Mercedes-Benz | 766.603 | +18 |
12. | Audi | 670.186 | +11 |
13. | BMW | 668.325 | +10 |
14. | Mazda | 663.730 | +18 |
15. | Geely | 630.532 | +44 |
16. | Renault | 602.833 | +13 |
17. | Changan | 557.999 | +21 |
18. | Peugeot | 543.850 | +70 |
19. | Baojun | 514.004 | +60 |
20. | Buick | 476.861 | -6 |