Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí
V současném automobilovém světě se nejvíce mluví o dvou kategoriích, elektromobilech a SUV. Zatímco u elektrických aut se ukazuje, že zákazníci o ně až tak velký zájem vlastně nemají, SUV jsou naopak nesmírně populární, a tak se jejích nabídka rychle rozrůstá. Nebude jich však za chvíli tolik, že se jich trh přesytí?
Právě toho se bojí v Hondě. „Dnes můžete nazvat SUV cokoliv a ono se to bude prodávat. Již brzy ale bude trh s SUV přesycen, jen se podívejte na to, co se stalo s MPV,“ tvrdí Jean-Marc Streng, vedoucí prodeje a marketingu v evropské divizi Hondy.
Právě velkoprostorové automobily byly kdysi nesmírně populární, vedle klasických velkých MPV postupně přišla i malá, jenže po několika letech trend skončil a segment kvůli nízkému zájmu zákazníků výrobci zase postupně opouští. Škoda kvůli tomu už nenabídla druhou generaci Roomsteru, zatímco třeba nástupci Kie Venga a Hyundaie ix20 se převtělí do crossoverů. V segmentu tak zůstává už jen hrstka věrných, kteří se podělí o ty zákazníky, jež MPV budou kupovat i nadále. Pro rodiny totiž velkoprostorový vůz stále zůstává nejrozumnější volbou, tak velký vnitřní prostor totiž SUV při vší snaze nenabídnou.
A podobná situace může nastat i v případě SUV. Jejich výrobci se sice snaží lákat na vysoký posaz, dobrý rozhled nebo výhodnou vysokou světlou výšku, na což klienti v tuto chvíli slyší, jenže při vší úctě k SUV mají tyto vozy stále některé nevýhody. Co se týče vnitřního prostoru, tak obvykle ztrácí na podobně velká klasická auta, kvůli vyšší stavbě karoserie zase logicky poskytnou vyšší spotřebu paliva než konvenční modely. A s tím perfektním rozhledem to už také není takové, kvůli rozmachu SUV a crossoverů se ztrácí výhoda ve výhledu „přes“ auta vpředu. Navíc je v SUV kvůli vysoké stavbě špatně vidět i do bezprostředního okolí, třeba před vysokou kapotou se klidně může schovat dítě. A to jsme ještě nezmínili vyšší prodejní cenu SUV, což je také důvod, proč je automobilky mají tak rády.
Zatím si však zákazníci nevýhody SUV moc neuvědomují či nad nimi mávnou rukou, a tak jsme ve fázi růstu této kategorie. Proto není divu, že si další a další výrobci chtějí ukousnout z tohoto rostoucího koláče. Jen letos se tak začne prodávat nový crossover Opel Crossland X, Alfa Romeo Stelvio nebo natažený Volkswagen Tiguan. Dále budou představeny Mitsubishi Eclipse Cross, Range Rover Velar, Volvo XC40 nebo malé SUV Seat Arona. Mezigenerační změnou zase projde Renault Koleos, Volkswagen Touareg nebo Škoda Yeti. A na trh dorazí i nový Peugeot 5008, který je dalším vozem, jež se z MPV stal SUV či crossoverem.
Letos bude představeno i nové supersportovní SUV od Lamborghini, které už na přelomu osmdesátých a devadesátých let nabízelo offroad. V příštím roce pak do segmentu luxusních SUV nově vstoupí Rolls-Royce, který chystanou novinku nenazývá SUV, ale „vysoce postaveným vozidlem.“ SUV nemusí být vždy sportovní a nemusí být vždy užitkové, tvrdí o připravovaném automobilu britský luxusní výrobce. A to nebude všechno, na expanzi v segmentu stále pomýšlí i Audi, BMW nebo Škoda a s myšlenkou SUV koketuje také Lotus nebo znovu oživená značka Alpine.
Je však otázka, zda „esúvéček“ nebude za chvíli tolik, že už pro výrobce nebude segment tak lukrativní jako dnes a už se jim nevyplatí přidávat další a další modely. Navíc trh nemůže růst donekonečna a i sami zákazníci mohou být najednou těmito vozy přesyceni a hledat jejich alternativu. Nebo máte pocit, že zájem o SUV vydrží i v následujících letech? Určitě nám sdělte váš názor v diskuzi pod článkem.