Porsche 911 GT3 R Hybrid: KERS pro jedenáctku
Příznivci stuttgartské legendy si mohou říci: Tak už došlo i na devětsetjedenáctku Hybrid ovšem vychází ze závodní verze GT3 R a v prodejnách se zatím neobjeví.
Konstrukce celého systému byla stvořena čistě pro závodní účely a od současných řešení, která již dospěla do sériové výroby, se značně liší. V zádi vozu přitom stále spočívá klasický kapalinou chlazený šestiválec boxer o objemu 4 l o výkonu 353 kW (480 k), který pohání nápravu, za níž je umístěn. Je ovšem doplněn dvěma elektromotory v předních kolech, každý z nich poskytuje 60 kW (82 k).
Hybridní pohon tohoto Porsche 911 GT3 R používá setrvačník, který vyrábí elektřinu namísto konvenčních akumulátorů. Setrvačníkový generátor je umístěn vedle řidiče a je zdrojem energie pro zmíněnou dvojici elektrických pohonných jednotek. Jedná se v podstatě také o elektromotor, jehož rotor dosahuje maximálních otáček až 40 000 min-1. Právě v tomto pohybu se potřebná energie uchovává v mechanické podobě. Jakmile se řidič (či spíše pilot) dotkne brzdového pedálu, z obou elektromotorů se stanou generátory a v nich vzniklá elektřina roztáčí setrvačník. Pro akceleraci nebo předjížděcí manévr může jezdec tuto kinetickou energii využít pro zvýšení dynamiky. Je k dispozici vždy po dobu 6 až 8 sekund pro každý cyklus.
Princip se shoduje se systémem KERS, který se používá od loňska ve Formuli 1. Není to úplná náhoda, vývoj totiž společnost Porsche svěřila do rukou britské firmy Williams Hybrid Power. Ano, jedná se o divizi Williams Grand Prix Engineering, respektive týmu, který v současnosti nese název AT&T Williams F1.
Závodní 911 se představí v březnu na autosalonu v Ženevě, již letos ale vyrazí i na okruh, a to na jeden z nejobávanějších. Zúčastní se totiž čtyřiadvacetihodinového závodu na Severní smyčce Nürburgringu. Vytrvalostní klání v Zeleném pekle, jak je také přetěžká Nordschleife nazývána, se letos uskuteční ve dnech 15. - 16. května.
Porsche se také v tiskových materiálech odkazuje na 110 let starou událost. V roce 1900 totiž původně vídeňská kočárovna Jakoba Lohnera představila první historicky doložený hybridní automobil v dějinách, který skutečně a úspěšně jezdil. Vůz nazvaný Semper Vivus zkonstruoval
Ferdinand Porsche.