Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 911 GT3 R
Porsche 911 GT3 R
Porsche 911 GT3 R
Porsche 911 GT3 R
12 Fotogalerie

Porsche 911 GT3 R: Tahle devětsetjedenáctka může jen na okruhy

Aleš Dragoun
Porsche představilo evoluční závoďák GT3 R. Není určen pro normální provoz, zákaznické týmy si jej koupí pro okruhová klání příslušné kategorie.

Plnokrevník GT3 R vychází z civilní verze RS a je určen pro sezónu 2019. I u Porsche chápou, že výroba okruhových speciálů se vyplatí, klientů z řad soukromých týmů mají v Zuffenhausenu dost a penízky se do kasičky jen pohrnou. GT3 RS je vyrobena převážně z oceli a hliníku, u verze, které schází písmeno S, byly samozřejmě použity díly z lehoučkých uhlíkových vláken (CFRP): jsou z nich střecha, blatníky, dveře, přední kapota i víko motoru, mohutné 1,9 m široké zadní křídlo a obložení kokpitu. Na okna zase posloužil polykarbonát. Tady se snižovala váha na nejnižší možnou mez.

Čtyřlitrový atmosférický plochý šestiválec se čtyřventilovou technikou a mazáním se suchou klikovou skříní má výkon minimálně 404 kW (550 k), sílu tedy nepostrádá. V závislosti na předpisech pro jednotlivé šampionáty může být vybaven omezovačem, který hodnotu zredukuje. Přímý vstřik pracuje při tlaku až 200 barů, motor s řídicí elektronikou Bosch MS 6.4 má proměnné časování vaček, sacích i výfukových ventilů. Šest škrticích klapek zajišťuje jeho lepší odezvu s využitím širšího spektra otáček. Navazuje na něj sekvenční šestistupňová převodovka vlastní výroby s řazením páčkami na volantu, kterému napomáhá elektronika. Závodní spojka je řízena elektrohydraulicky, příslušný pedál tedy chybí... Brzdový a plynový lze samozřejmě nastavit, stejně jako samosvorný diferenciál.

Porsche při vývoji aktuální verze závodní 911 kladlo důraz na zefektivnění aerodynamiky, bezpečnost i snížení nákladů na servis a díly. Také hliníkový podvozek s rozvorem 2459 mm a dvojitými lichoběžníky byl upraven. Přední větrané a drážkované kotoučové brzdy mají průměr 390 mm a šestipístkové hliníkové třmeny, vzadu jsou menší (370mm) se čtyřpístky. Nechybí ABS Bosch. Osmnáctipalcová kola BBS s centrálním upevněním obouvají gumy Michelin rozměrů 300/680, respektive 310/710. Obvod předních pneumatik vzrostl z 650 na 680 mm, vpředu se rovněž zvětšily otvory pro přívod vzduchu, které zvyšují přítlak na nápravě. Řízení disponuje elektrohydraulickým posilovačem.

4629 mm dlouhé GT3 R má nově klimatizaci, aby pilotům uvnitř nebylo vedro, ta je spojena s místem pro řidiče i jeho helmou. Revizí prošly ovládací prvky, většinu z nich najdeme na volantu, který připomíná ty z formule 1. Středová konzola obsahuje velký dotykový displej. Sedačka pilota je nově navržená a připevněná na šesti místech, také těžiště bylo vylepšeno. Bezpečnostní pásy jsou šestibodové. Pilotovy dveře s vnitřní konstrukcí z hliníku a kevlaru jsou vyplněny plastovou pěnou, která absorbuje energii při nárazu (a že jich při závodech GT3 bývá). V případě nehody se spolu s oknem dají snadno vyjmout. Otevřít lze i poklop ve střeše. Ochranná klec uvnitř představuje samozřejmost. Lithium-iontový akumulátor je namontován v prostoru pro nohy spolujezdce, který pochopitelně chybí...

Hrdla palivové nádrže se nacházejí zleva i zprava, aby bylo snadnější dovnitř natankovat 120 l benzinu s alespoň 98 oktany a mechanici nemuseli vůz obcházet. Některé okruhy se jezdí proti směru hodinových ručiček a ne všechny mají boxy u cílové rovinky vpravo, že?

Porsche už začalo přijímat objednávky, jeden každý kus přijde zájemce na 459 tisíc eur, tedy 11,7 milionu korun. I když závodění v téhle třídě není špičkou motoristického sportu, naopak si za léta získalo značnou popularitu, levné není. Cena navíc neobsahuje daň. Je možné také dále připlácet za přídavné osvětlení (samozřejmě LED) auta včetně startovního čísla i kokpitu, vyhřívané přední sklo, TPMS, případně telemetrii, tu standardní dodává Cosworth...

Dodávky výhradně bílých aut klientům začnou v prosinci letošního roku, homologační schvalování FIA sice ještě není u konce, ale není pochyb, že nové závodní porsche projde.