Porsche 911 mohlo dostat vidlicový osmiválec, funkční prototyp stále žije
Porsche 911 a plochý motor – to je kombinace, bez které by svět rychlých kol nikdy nebyl takový, jaký je dnes. Málokdo však ví, že chybělo skutečně málo, a pod strmou zadní kapotou by pracoval vidlicový osmiválec. Ačkoliv už bylo schválení projektu 965 pro sériovou výrobu takřka na spadnutí, tehdejší šéf vývoje Ulrich Bez jej z ekonomických důvodů smetl ze stolu.
Nenechte se zmást vzhledem, který byl prvoplánově navržen do podoby ikonického Porsche 959. Automobilka totiž vůz testovala v reálném provozu a jakýkoliv únik informací nebyl žádaný. Projekt 965 měl přitom k modelu 959 blíž, než se na první pohled zdá. Měl se totiž stát jeho dostupnějším nástupcem, kterému by nechyběl pohon všech kol nebo adaptivní odpružení.
Ačkoliv prototyp 965 svou příslušnost ke značce nepopíral, pod kapotou se během fáze testování nacházel vidlicový osmiválec Audi. Teprve po schválení sériové výroby měl být osazen agregát z dílen stuttgartské automobilky, podle zvyklostí na stejném místě, jako klasický šestiválcový boxer. Vůz je dodnes uchován v depozitáři Porsche, ze kterého pochází záběry v přiloženém videu. Těžko odhadnout, kolik krásy se pod sněhobílými plachtami ještě nachází…