Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 mohlo dostat vidlicový osmiválec, funkční prototyp stále žije

Jan Mička
Diskuze (7)
Chybělo málo a Porsche 911 by dostalo motor V8. Nakonec však zůstalo jen u prototypu s označením 965, který vzniknul před třiceti lety.

Porsche 911 a plochý motor – to je kombinace, bez které by svět rychlých kol nikdy nebyl takový, jaký je dnes. Málokdo však ví, že chybělo skutečně málo, a pod strmou zadní kapotou by pracoval vidlicový osmiválec. Ačkoliv už bylo schválení projektu 965 pro sériovou výrobu takřka na spadnutí, tehdejší šéf vývoje Ulrich Bez jej z ekonomických důvodů smetl ze stolu.

Nenechte se zmást vzhledem, který byl prvoplánově navržen do podoby ikonického Porsche 959. Automobilka totiž vůz testovala v reálném provozu a jakýkoliv únik informací nebyl žádaný. Projekt 965 měl přitom k modelu 959 blíž, než se na první pohled zdá. Měl se totiž stát jeho dostupnějším nástupcem, kterému by nechyběl pohon všech kol nebo adaptivní odpružení.

Ačkoliv prototyp 965 svou příslušnost ke značce nepopíral, pod kapotou se během fáze testování nacházel vidlicový osmiválec Audi. Teprve po schválení sériové výroby měl být osazen agregát z dílen stuttgartské automobilky, podle zvyklostí na stejném místě, jako klasický šestiválcový boxer. Vůz je dodnes uchován v depozitáři Porsche, ze kterého pochází záběry v přiloženém videu. Těžko odhadnout, kolik krásy se pod sněhobílými plachtami ještě nachází…

Jan Mička
Diskuze (7)
Avatar - beibej
15. 5. 2014 21:11
Re: možná je důvod jinde...
Ale jo pro mě je 911 právě pro svoji koncepci a styl vyjímečné. Ale "imidžově" prostě na Ferrari nemá. Stejně jako Ferrari nemá na to aby dokázala prodávat V16. Prostě kde nejdražší Porsche končí tam Ferrari teprve začíná. Nebrat úplně doslovně.
Avatar - Martin911Turbo
15. 5. 2014 20:46
Re: možná je důvod jinde...
Ano 911 nemá motor uprostřed, ale nebyl by pro ni problém viz současná řada upravit stávájící 911 ku obrazu svému, posunout rozvor, natáčecí zadní kola a pokud by se zrušila zadní nesmyslná sedadla, tak by tam V8 šla dát
V čem je Ferrari jinde, Porsche je naprosto srovnatelné a na rozdíl od Ferrari které mění image jak pornohvězda s větším a v posledních letech s menším úspěchem je Porsche designová stálice
Avatar - beibej
15. 5. 2014 20:39
Re: možná je důvod jinde...
Nemá motor uprostřed, takže by ladění jízdních vlastností bylo pro osmihrnek jistě náročnější než pro šestihrnek. Jestli by to vůbec došlo k uspokojujícím výsledkům. A pak taky image. S osmičkou už by přímo konkurovali Ferrari. A přecejenom to je trochu jinde.
Avatar - Martin911Turbo
15. 5. 2014 09:55
Re: možná je důvod jinde...
Můžeš mi říct na co nemělo nebo v současné době Porsche nemá? Nic mě totiž nenapadá v čem by zaostávalo
Avatar - beibej
14. 5. 2014 21:23
možná je důvod jinde...
s 8mi hrnkem by Porsche už konkurovalo v jiné třídě a je otázka zda by na to mělo. Vlastnosti, výkony, image. No asi ne.