Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 S/T: Vítěz třílitrových GT v Le Mans 1972 vstal z mrtvých

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 9. 4. 2016
9
Zobrazit náhledy (9)
Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911
Historie Porsche 911 je bohatá na různé sportovní verze. Dnes zapomenutou a málo známou kapitolu představuje vysloveně závodní S/T z let 1970 a 1971.

Největší hvězdou za volantem „estéčka“ byl bezesporu skvělý švédský soutěžák a první oficiální mistr světa právě v rallye Björn Waldegård, svého titulu však dosáhl až mnohem později a s jinými vozy.

911 pro závodní účely ze začátku 70. let minulého věku vyznávala klasiku. Tradiční v zádi umístěný šestiválcový plochý motor měl objem 2,5 l a dával 270 koní, tedy 199 kW. Taková porce výkonu si vynutila instalaci odvětrávaných kotoučových brzd na všechna kola. S/T vzniklo jen čtyřiadvacet kusů, jak uvádí sama automobilka, jiné zdroje hovoří o třiatřiceti. Závodily ve skupinách 3 a 4, tedy mezi sériovými a upravenými GT. Mohl si je koupit kdokoliv, ale na konci roku 1971 stál kus nemalých 49.680 marek

Podle tehdy nových předpisů FIA mohly mít širší rozchod kol oproti sérii o 51 mm, čehož u Porsche využili na maximální možnou míru. To znamenalo, že podběhy se natáhly tak, aby se pod ně vešla přední sedmi- a zadní devítipalcová kola, samozřejmě hovoříme o šířce, nikoli o průměru.

Na střechu a podlahu byla použita tenká ocel, což vedlo ke snížení hmotnosti. Z interiéru zmizela veškerá zvuková izolace, výdechy topení, mechanismus posouvání sedadel, víko odkládací schránky před spolujezdcem, popelník a sluneční clony, naopak zde našly místo sportovní sedačky od Recara. Nepoužívalo se ani zakrytování zadních torzních tyčí. Karoserie dostala plastové přední víko a oba nárazníky, všechna okna kromě čelního byla z plexiskla. Odlehčování šlo tak daleko, že lakýrníci používali méně barvy, protože i ta něco váží. Závodní speciál přece nebude aktivně jezdit několik desítek let...

Pokud nějaký přežil, musel být důkladně obnoven. Jako ten, který vystavuje Porsche na letošní Techno Classice v Essenu. Má se čím chlubit, na renovaci totiž pracovaly firemní dílny Porsche Classic. I když tyto devětsetjedenáctky zůstaly trochu ve stínu vítězů Rallye Monte Carlo, Dakaru nebo rovněž proslulých SC, konkrétní vůz vyhrál třílitrovou GT třídu ve 24 hodinách Le Mans 1972. Jednalo se o přímého předchůdce Carrery 2.8 RSR. V listopadu 1971 si jej objednal Američan Mike Keyser, který s ním následující sezónu jezdil jak za mořem, tak i světový vytrvalostní šampionát. V týmu Francouze Louise Mezmarieho se na Circuit de la Sarthe střídal se známým Němcem Jürgenem Barthem a Švýcarem Sylvainem Garantem. V celkové klasifikaci tenkrát dojeli třináctí.

Jejich 911 S-T byla objevena před několika lety nejmenovaným sběratelem právě v USA, bouraná a dosti zubožená. To co po nehodě zbylo, nepředstavovalo ani původní stav, protože později prošla konverzí na modernější typ G. Karoserii za ta léta napadla koroze a střecha byla neopravitelná, takže odborníci museli použít jinou. Na obnově vozu do jeho bývalého lesku a slávy pracovali přes dva roky, jednalo se o velmi těžký úkol, který však splnili do posledního detailu. Obávanému hnědému moru se dlouhodobě zamezilo ponořením plechů do speciální lázně s využitím metody katodového ponorného lakování (CDP).

Namíchat původní žlutý odstín továrního kódu 117 už nepředstavovalo problém... O dobových reklamách, černých pruzích a startovním čísle 41 nemluvě. Stroj evidentně patří podle současné curyšské registrační značky švýcarskému majiteli, takže práce byla evidentně zakázková.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor