Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 Turbo – nejsilnější z rodu

Miroslav Kudělka
Nová 911-ka Turbo byla sice dlouho očekávána, ale její představení na autosalónu v Ženevě bylo nakonec poměrně velkým překvapením. Porsche její premiéru totiž oznámilo až těsně před jeho zahájením.

Nové Porsche 911 Turbo přichází zatím jako poslední typ nové modelové řady 911. Zachovává si veškeré základní atributy svých předchůdců. Karosérie je širší než ostatní 911-ky, motor má tradičně dvě turbodmychadla, převodové ústrojí rozděluje točivý moment na všechna čtyři kola a záď je ozdobena mohutným spoilerem. Po této stránce tedy nepřináší nic nového. Při detailnějším pohledu však zjistíme, že právě všechny tyto typické prvky prošly intenzivním vývojem a dramatickým vylepšením vlastností.

Největší technologickou novinku najdeme v motorovém prostoru. Pracuje zde sice starý známý plochý šestiválec objemu 3,6 litru se čtyřventilovou technikou a variabilním časováním, ale jeho přeplňování mají na starosti dvě zcela nová turbodmychadla. Technikům Porsche se totiž podařilo vyřešit problematiku proměnné geometrie poprvé i pro zážehový motor. Největším problémem bylo nalézt řešení odolávající extrémně vysokým teplotám výfukových plynů, které u zážehových motorů dosahují až 1000 °C. Díky proměnné geometrii lopatek turbíny tak lze využít energie výfukových plynů v mnohem širším spektru otáček. Výsledkem je mamutí točivý moment 620 Nm v rozpětí 1950 až 5000 ot/min, což s je pevnou geometrií lopatek prakticky nemožné. Výrazně se nová technologie projevila i na špičkovém výkonu, protože turbodmychadla mohou být větší a motor tak produkuje 353 kW (480 k) při 6000 ot/min. Pro ty, kterým jsou i tyto hodnoty málo, nabízí Porsche Sport Chrono Package. Tento systém po stlačení tlačítka v přístrojové desce umožňuje zvýšit ve středních otáčkách plnící tlak o 0,2 baru. Tato dávka vzduchu navíc dělá s motorem divy. V rozpětí 2100 – 4000 ot/min díky tomu motor produkuje točivý moment 680 Nm, tedy o plných 60 Nm více. V reálném světě se tato změna projevuje tím, že na pětku zrychlí vůz z 80 na 120 km/h za 3,3 sekundy místo běžných 3,5 (Tiptronic), respektive za 3,5 místo 3,8 sekundy (manuál). Ano nová 911 Turbo je první Porsche, které díky optimalizaci řídícího programu pětistupňové převodovky Tiptronic zrychluje s automatem rychleji než s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Rozdíly ve zrychlení jsou patrné i při tradičním měření z 0-100 km/h. Tiptronic je zvládne za 3,7 sekundy, zatímco manuál potřebuje 3,9 s. Naopak co se týče spotřeby paliva v kombinovaném provozu je motor s manuální převodovkou téměř o litr úspornější – 12,8 l/100 km proti 13,6 litrům.

Dalším prvkem, který prodělal velké změny je systém pohonu všech kol. Ten byl osazen elektronickým řízením (Porsche Traction Management). Systém řídí elektromagneticky ovládanou vícelamelovou spojku, která za 100 milisekund dokáže měnit poměr rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy. Reakční doba je rychlejší než doba reakce motoru na změnu polohy pedálu plynu a tak je prakticky stále napřed. Systém se snaží zachovat charakter vozu s motorem vzadu a pohonem zadních kol, ale dávkováním momentu na přední nápravu zlepšuje stabilitu a ovladatelnost na úzkých a klikatých silnicích. S tímto systémem ještě spolupracují stabilizační systém PSM a aktivní podvozek PASM. Tato kombinace zaručuje maximální bezpečnost provozu i pro méně zkušené řidiče. Pro vyznavače maximální dynamiky je v nabídce na přání ještě zadní diferenciál s omezenou svorností, který výše uvedené systémy doplňuje. Další tradiční chloubou vozů Porsche jsou brzdy. Jelikož novinka má silnější motor, dočkaly se posílení i brzdy. Kotouče na všech kolech povyrostly na průměru o 20 mm na celkových 350 mm. Přední jsou svírány šestipístkovými třmeny, které mají o 42% větší účinnou plochu proti čtyřpístkovým, které jsou na zadní nápravě. Na přání jsou k dispozici i keramické brzdy PCCB s kotouči o průměru 380 mm, které jsou o celých 17 kg lehčí a nepodléhají korozi ani opotřebení jako ty klasické.

Změny vnějšího vzhledu jsou spíš kosmetického, než radikálního charakteru. Hlavním cílem úprav bylo vylepšení aerodynamických vlastností a docílení dravějšího vzhledu. Koeficient odporu vzduchu cx se podařilo udržet na vynikající hodnotě 0,31 přičemž bylo dosaženo zvýšení přítlaku na zadní nápravě a omezení vztlaku na přední. Příď byla osazena spoilerem s dynamicky tvarovanými vstupy vzduchu, ve kterých si našly místo směrovky z LED diod. Kruhové mlhovky byly neobvykle vysunuty na samý okraj spoileru. Na bocích zaujme přepracovaný tvar vstupů vzduchu do motorového prostoru. Zajímavostí je konstrukce dveří, které jsou celé z hliníkové slitiny. Díky tomuto materiálu je jejich hmotnost pouhých 11 kg a také díky nim se podařilo udržet pohotovostní hmotnost vozu o 5 kg níže než u předchůdce. Mohutná záď je o 22 mm širší díky rozšířeným blatníkům. Osazena je mohutným dvoudílným křídlem. Pro odvod vzduchu od zadních brzd a motorového prostoru přibyly v nárazníku na bocích žebrované otvory.

Interiér Porsche 911 Turbo je sériově čalouněn v kůži. Přístroje dostaly odstín hliníku a otáčkoměr dostal nápis Turbo, aby řidič nezapomněl v čem vlastně jede. Na spodním řádku displeje v otáčkoměru se poprvé zobrazuje také tlak přeplňování. Standardní je jako u předchozího modelu použití komunikačního systému PCM, který obsahuje DVD navigaci s velkým displejem ve středové konzole. Nový audiosystém BOSE vyživuje celkem 13 reproduktorů. Zpětná zrcátka jsou vybavena automatikou proti oslnění.

Nové Porsche 911 Turbo si rozhodně zaslouží pozici špičky modelové řady jak dynamickými vlastnostmi tak i charakterem. Jeho výhodou na trhu supersportovních vozů překračujících rychlost 300 km/h, budou díky pohonu všech kol bezesporu nejpřátelštější jízdní vlastnosti. Svou roli bude určitě hrát i již téměř kultovní pozice modelu 911 Turbo.

Porsche 911 Turbo vs. Mosler MT900S vs. Ferrari 575M vs. Porsche 911 Turbo S
  911 Turbo Tiptronic Mosler MT900S Ferrari 575M 911 Turbo S
Délka [mm] 4450 4801 4550 4435
Šířka [mm] 1852 1998 1935 1830
Výška [mm] 1300 1130 1277 1295
Rozvor [mm] 2350 2768 2500 2350
Rozchod vpředu [mm] 1490 1676 1632 -
Rozchod vzadu [mm] 1548 1645 1586 -
Počet míst 2+2 2 2 2
Zavazadlový prostor [l] 105 Neudán Neudán 100
Pohotovostní hmotnost [kg] 1585 1150 1730 1590
Palivová nádrž [l] 67 82 105 64
Motor Boxer V8 V12 Boxer
Zdvihový objem [cm3] 3600 6998 5748 3600
Válce/ventily 6/4 8/2 12/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 353/6000 441 379/7250 331/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 620/1950-5000 750/5200 588,6/5250 620/2700-4600
Max. rychlost [km/h] 310 přes 320 325 307
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,7 3,1 4,2 4,2
Zrychlení 0-200 km/h [s] 12,2 8,9 - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 13,6 neudána neudána 13,3
Miroslav Kudělka