Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 928 a Corvette Sting Ray mají překvapivě mnoho společného

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Porsche 928 se přezdívá „německá Corvette“, což není náhoda. S americkým symbolem sportovních aut má mnoho společného.

Porsche 928 nedosahuje ovací srovnatelných s 911, i když se v roce 1986 jednalo o nejrychlejší sériový automobil a celkově vzniklo lehce přes 61 tisíc kusů. Výroba trvala od roku 1978 dlouhých 17 let a díky maximální rychlosti 277 km/h se kromě rekordu často skloňoval i sportovní charakter dvoudveřového kupé.

Nejen tvar karoserie připomínal americký Chevrolet, německé Porsche 928 dostalo přezdívku „německá Corvette“ z dobrých důvodů. Obě GT se sportovními akcenty pohání šestnáctiventilový atmosférický vidlicový osmiválec uloženy vepředu pod dlouhou kapotou odsouvající kabinu blíže k zadním kolům. Tvary a technické prvky nejsou jedinou spojitostí dobových kousků, oba rychlé grand tourery totiž navrhl jediný člověk.

Asi nejzásadnějším společným prvkem obou aut je jméno Tony Lapin. Lotyšský designér Anatole „Tony“ Lapin zahájil své působení roku 1951 v koncernu GM pod vedením Billa Mitchella. Lapin měl na starosti inženýrské práce na Chevroletu Corvette Sting Ray z roku 1963. Po formování druhé generace ovlivnil i vývoj experimentálních verzí Corvette CERV s motorem uprostřed a následně přestoupil do divize GM Opel v Německu, kde zůstal do roku 1969 a přestupu k Porsche.

Video se připravuje ...

Tony načasoval kariérní posun do období těsně před zahájením plánování náhrady stárnoucího Porsche 911 dvěma novými modely 924 a 928. Již zkušený návrhář vedl designové práce u obou novinek stylizovaných Harmem Lagaayem a Wolfgangem Möbiusem.

Debut 928 budil vášně, přestože Lapine a Möbius trvali na originálních proporcích provokativního charakteru, představenstvu automobilky chvíli trvalo přijmout novátorskou filozofii. Vzhled neimponoval ani zákazníkům věrných 911, náhrada nebyla nikdy podobně úspěšná, ale ve výrobě setrvala až do roku 1995 i z důvodu nedostatečného kapitálu Porsche na vývoj zcela nového vozu.

Sting Ray zůstává typickým zástupcem amerického sportovního vozu 60. let a jen málo aut, která jsou zaoceánskému symbolu blízko jako 928. Obě GT odrážejí dobu vzniku a stárnou stejným tempem, nechuť k novému Porsche je dávno pryč, naopak nevšední křivky jsou pochopeny a uznale oceňovány. Evropskému publiku taktéž trvalo akceptovat styl Lapina, který nepochyboval.  

Lotyšský umělec, toho času také v čele stylistického oddělení a konstrukcí transaxle, se podílel na podobě dvou ceněných veteránů zapsaných do automobilové historie. Oba modely zůstávají krásnou vzpomínkou, protože pan Anatole „Tony“ Lapin zemřel v roce 2012 ve věku 81 let.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme