Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 928 GTS: Zelené GT s manuálem na prodej. Za 1,5 milionu?

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Porsche 928 už dávno překročilo hranice veteránského věku, i když se vyrábělo tak dlouho, že nejmladší exempláře patří mezi youngtimery. Jeden z nich je teď za velkou louží k mání.

Velké Porsche 928 vzbuzovalo svými tvary z pera Wolfganga Mobiuse kontroverze. Šéfstylistou značky byl tehdy jen pro pořádek Anatole Lapine, o techniku se zase postaral Ernst Fuhrmann. Jedni design považují za čistý a nadčasový, druzí ho i takřka po čtyřech dekádách odmítají. Nelíbilo se ani Eberhardu Schulzovi, který kvůli němu z vývojového oddělení ve Weissachu odešel a známe jej coby zakladatele značky Isdera. Přiznám se, osobně patřím k těm prvním. Atypické porsche s motorem vpředu a zároveň druhý produkční model této koncepce po řadě 924 je hodně nadčasové. Exempláře této řady lze potkat také u nás, takže se zase o takovou vzácnost nejedná, chtělo by se říci.

Jeden kousek je ale k prodeji na eBay. První majitel si jej objednal v říjnu 1992 u dealera Holbert Porsche v pensylvánském Warringtonu, svého miláčka se dočkal v červenci následujícího roku. Obchod mimochodem vedl syn slavného závodníka Ala Bob. Kupé zaujme hlavně svou barvou: zelená metalíza Wimbledon Green je původní, zvolilo si ji pouze 93 klientů! Nemá odstín trávy na slavných tenisových dvorcích, je spíše modrozelená, až do tyrkysu. Taktéž vyhřívané kožené sedačky s červenými hranami s ní ladí. Koberečky s rudými nápisy Porsche jsou rovněž originální. Devětsetdvacetosmička byla určena pro dva dospělé, zadní sedačky spíše poslouží pro nějaké to drobné zavazadlo. Kufr je sice mělký, ale docela objemný. A síťka v něm potěší.

Konkrétní „gétéčko“ s vidlicovým osmiválcem 5,4 l/257 kW a VINem WP0AA2929PS820156 má najeto 50.976 mil, tedy zhruba 82.000 km. Na vůz z roku 1993 je to hodně málo, také podle toho vypadá. Verze GTS měla na zádi vždy velké křídlo a v tomto případě i pětistupňovou přímo řazenou převodovku. Ano, je to přece jen trochu raritka, v devadesátém třetím jich postavili pouhých 47, drtivé většině klientů se řadit nechtělo... Čtyřventilový motor s rozvodem DOHC se dá vytočit až do 6.700 min-1.

Auto má celkem slušnou výbavu: centrální zamykání, střešní okno, tempomat, ba dokonce i samosvorný diferenciál. Litá sedmnáctipalcová kola pocházejí také z továrny. Uvnitř najdeme i posílenou klimatizaci, rádio s přehrávačem cédéček a deseti reproduktory. Ale upřímně, 69.500 dolarů, které za něj majitel prostřednictvím dealera požaduje, je hodně peněz. Vždyť v naší měně to znamená 1,49 milionu. Tedy, pokud kliknete na Kup teď. Jinak můžete přihazovat od 62,5 tisíce (1,34 milionu Kč), ale pochopitelně riskujete, že se výsledná cena vyšplhá ještě výše. Ale zatím se žádný zájemce neobjevil... Vždyť v Německu seženete opravdu špičkové kusy za zhruba 43 tisíc eur (1,18 milionu), většinou se ale částky pohybují v rozumnějších mezích mezi 15-25 tisíci eury (412-688 tis. Kč). Ačkoli jej skalní fanoušci stále odmítají, stává se klasikem...

Porsche 928 mělo původně nahradit devětsetjedenáctku, ale vyznávalo jinou koncepci s agregáty umístěnými v přídi, převodovkami u diferenciálu (systém Transaxle) a pohonem zadních kol. Bylo větší a luxusnější. Měřilo jen 4,52 m a podvozek měl dvouapůlmetrový rozvor. Vyrábělo se od roku 1977 až do sezóny 1995, výhradně s motory V8 o objemech 4,5, 4,7, 5,0 a zmíněných 5,4 l. Kromě pětistupňového manuálu se dodávaly i tří- a čtyřstupňové automaty. Žraločí vzhled nezměnily ani jeho průběžné modernizace, základ s velkými kulatými světlomety v přídi zůstal celou dobu stejný. Produkce i v nejlepších letech přesáhla jen lehce 5,2 tisíce exemplářů, celkem se jich zrodilo 62.410.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Martin911Turbo
19. 10. 2014 13:10
Porsche PSD diferenciál funkce
Zde dávám odkaz na PSD diferenciál, na svou dobu opravdu revoluční
[odkaz]
Avatar - Martin911Turbo
19. 10. 2014 12:38
Měl jsem tuto barvu na Boxstru
Tak tuto limitovanou barvu jsem měl na svém ex Boxstru: [odkaz]
Jinak v ČR v této barvě jezdí ještě 911 Carrera 4 996 a 911 Turbo 996
Cena je přestřelená, ale v USA ne nemožná :-)
19. 10. 2014 10:35
Má takový trochu
podivný tvar,ale mně se vždycky líbilo.Rozhodně víc než některé současné typy,např. takový Cayman je skvělé a zábavné auto,ale ten zadek má příšerný,první generace vypadala tisíckrát líp.