Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 953: 911 s pohonem všech kol vyhrála Dakar před 30 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Historie Porsche 911 je dlouhá a bohatá, vždyť loni oslavilo půlstoletí výroby. Patří do ní i úspěchy v automobilových soutěžích a dálkových maratonech.

Řekne-li se dálkový maraton, Evropana jako první napadne ten, kterému se dnes neřekne jinak než „Dakar“. A ve svých počátcích skutečně vedl z Paříže právě do metropole afrického Senegalu, konkrétně k Růžovému jezeru (Lac Rosé). Porsche s modelem 911 vyhrálo už kdeco včetně Rallye Monte Carlo a ME cestovních (!) automobilů. S myšlenkou účasti v tehdy již poměrně dosti známém „raidu“ přišel známý belgický závodník Jacky Ickx. Na IAA ve Frankfurtu 1983 byl představen prototyp 959 pro skupinu B v automobilových soutěžích.

V Zuffenhausenu a hlavně ve vývojovém oddělení ve Weissachu se touto výzvou začali vážně zabývat. Jistotou byl hlavně pohon všech kol, bez něj by byla jízda v náročných podmínkách opravdovým dobrodružstvím (ne, že by jím tehdy Dakar nebyl...). V případě Ickxe se jednalo také o hlavního strůjce jednání s tabákovou firmou Rothmans, která už tovární stáj sponzorovala na okruzích. Finanční krytí pro start byly zajištěny, ale na to, aby se vozy pustily do boje, zbývaly ani ne čtyři měsíce... Vskutku šibeniční termín. Nakonec se ale zadařilo.

Devětsetjedenáctka s pohonem obou náprav dostala tovární kód 953. Ne, to opravdu není překlep... V literatuře ji však najdete také pod názvem 911 Carrera 4x4 (pod kterým byla také vyvíjena), případně 4WD. Byla postavena speciálně pro tuto soutěž a upravena dle specifikací vyvíjené 959. Podvozek dostal řádně dlouhé pružiny a tlumiče, aby odolal nástrahám severoafrického písku a kamení. Pohon všech kol byl manuální, převodovka našla místo u zadní rozvodovky. Spojovací hřídel vedl k té přední. Mezinápravový a zadní diferenciál suplovaly hydraulické spojky, pouze jejich činnost řídila elektronika. Tento systém převzal i model 959. Vznikly pouhé tři vozy. Šestiválcový vzduchem chlazený boxer objemu 3,16 l bychom našli pochopitelně vzadu. Oficiálně dle automobilky dával výkon 166 kW (225 k). neoficiální zdroje hovořily až o 220 kW (299 k) a auta vážila jen 1215 kg.

Francouzi René Metge s navigátorem Dominiquem Lemoynem nakonec v šestém ročníku maratonu zvítězili, byť vyhráli jen tři etapy. Kolegové Jacky Ickx se známým hercem Claudem Brasseurem v roli spolujezdce sice získali devět etapových vavřínů, ale patřila jim až šestá příčka v konečné klasifikaci. Neminuly je totiž technické problémy, zlobila elektrika a v osmé etapě z Agadezu do Niamey stáli tři hodiny po poruše a čekali na asistenci. Německá dvojice Roland Kussmaul/Erich Lerner s třetím továrním vozem dojela na 26. místě a triumfovala v závěrečné zkoušce z M'Boro do Dakaru, ve které už prakticky o nic nešlo.

V ročníku 1985 nahradil devětsetjedenáctku model 959, který se nakonec v klasických rallye nikdy neobjevil. Ten měl plochý turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec 2,85 l. Jeho vývoj byl zastaven po sérii tragédií v MS rallye, kdy bylo jasné, že skupina B skončí. K homologaci bylo navíc nutné vyrobit 200 silničních aut, která dosud neexistovala. Předchůdce na „vysokých nohách“ tak absolvoval jediný ročník. V pětaosmdesátém všechny tři „čistokrevné“ 959 o výkonu 400 k (294 kW) s Ickxem, Metgem a Jochenem Massem odpadly. Belgičan utrhl zavěšení, Francouz prorazil palivové potrubí a Němec absolvoval několik efektních salt. Porsche si spravilo chuť díky dvojici Saeed Al Hajri a John Spiller alespoň na říjnové Rallye faraónů v Egyptě. Vyhrát se nástupci na Dakaru podařilo až o rok později, kdy dorazila jako první do cíle opět posádka Metge/Lemoyne. Ickx s Brasseurem byli druzí a Kussmaul, tentokrát s Wolfem Ungerem šestí. Legendární Jacky však dokázal, že je opravdovým univerzálem. Vždyť byl během kariéry dvakrát vicemistrem světa F1, šestkrát první v Le Mans a na Dakaru zvítězil jednou (1983 s Mercedesem G).

Vozy Porsche ze severní Afriky nezmizely ani poté, ale šlo vesměs o různé verze 911 upravované soukromými firmami a nasazované privátně. Tovární tým v barvách Rothmansu se soustředil výhradně na sportovní prototypy skupiny C, kde měl slavnou „placku“ 962. A sériově se pohon všech kol kromě zmíněné silniční verze modelu 959 objevil až koncem osmdesátých let minulého věku, kdy měla premiéru 911 Carrera 4 série 964.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)