Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Boxster - druhá generace

Miroslav Kudělka
Osm let po představení první generace „malého“ Porsche s motorem před zadní nápravou, přichází jeho druhá generace. Nejedná se o žádnou dramatickou revoluci ale o vylepšení osvědčeného.

Nový Boxster, na rozdíl od svého předchůdce, přichází na trh ve dvou provedeních hned od začátku. Základní verze i verze S mají všechny modernizační prvky společné, ale pochopitelně se liší jak motory tak i v detailech karosérie. Hlavním rozpoznávacím prvkem nové generace je příď, které bezpochyby dominují nově tvarované hlavní světlomety kombinované se směrovkami, sledující svůj větší vzor 911. Také rozměrné otvory přivádějící chladící vzduch k brzdám a chladičům kombinované s přídavnými světlomety do mlhy. Nově je také tvarováno víko zavazadlového prostoru. Na přídi je také patrná první rozdíl verze S, která má navíc ještě jeden vstup pro chladící vzduch uprostřed spoileru pod tabulkou SPZ. Další odlišnosti nové generace jsou patrné při pohledu z boku. Pro větší 17“ kola (pro S jsou 18“) jsou více vykrojeny blatníky a vstup vzduchu před zadními koly byl poněkud zvětšen. Změny doznala také horní linie předních a zadních blatníků a tvar klik dveří, což zase tak jednoznačně patrné není. Dvouramenná zpětná zrcátka naopak patrná jsou docela dobře. Při pohledu zezadu je patrný nově tvarovaný nárazník s výrazně výše protaženou linií a nově tvarované koncovky výfuku. Základní verze má jednu oválnou, S-ko má dvojitou ve stejném místě. Vzhledové úpravy nebyly jen samoúčelné. Díky intenzivní práci aerodynamiků a o 70 procent zvětšenému zakrytí spodku vozu, se podařilo snížit koeficient odporu vzduchu z 0,31 u předchozího modelu na velmi pěkných 0,29. To je navíc doprovázeno výrazným omezením vztlakových sil omezujících stabilitu za vysokých rychlostí.

S novým vzhledem přicházejí i vylepšené motory, které zůstávají věrny koncepci kapalinou chlazeného ležatého šestiválce podélně uloženého před zadní nápravou. Základní verzi pohání motor o objemu 2,7 litru, zatímco model S využívá objem 3,2 litru. Menší motor dostal zcela přepracované uložení ložiskových těles klikového hřídele, vyrobené z hliníkové slitiny, čímž se ušetřilo 5,5 kg hmotnosti. Intenzivní práce na optimalizaci sacího traktu počínaje větším vzduchovým filtrem dále pokračuje dvěmi samostatnými komorami sání s klapkou optimalizující rozdělení vzduchu. Celý proces je završen novým výfukovým potrubím s tenčími stěnami a větším průměrem trubek pro menší odpor proudění. Mimo odlehčení jsou stejné úpravy provedeny i na motoru pro model S. Výsledkem je nárůst výkonu o 8 kW na konečných 176 kW (240 k) při 6400 ot/min a točivý moment 270 Nm při 4700 – 6000 ot/min u menšího motoru. Nejvyšší povolené otáčky jsou až 7200 ot/min. Model S má pak výkon 206 kW (280 k) při 6200 ot/min což je nárůst o 15 kW a točivý moment dosahuje 320 Nm při 4700 – 6000 ot/min. Také tento motor lze vytočit až na 7200 ot/min. Přesto, že oba motory mají špičku točivého momentu poměrně vysoko, výrobce deklaruje jejich použitelnost od 1500 ot/min. Nebyla zanedbána ani jejich ekologická nezávadnost, když jimi produkované zplodiny nedosahují ani hodnot povolených nejpřísnějšími normami EU 4, či americké LEV II. Základní motor používá pro přenos výkonu na zadní kola vylepšenou ručně řazenou pětistupňovou převodovku, která má o 27 procent zkrácené dráhy řadící páky. Model S má jako základ ručně řazenou šestistupňovou převodovku, které byly řadící dráhy zkráceny o 15 procent. Tato převodovka je pro základní model nabízena na přání stejně jako pětistupňový Tiptronic S, který je na přání i pro S-ko.

Poměrně značné zásahy byly provedeny do podvozku. Zvětšená kola již byla zmíněna. Rozšířilo se použití hliníkové slitiny na další prvky náprav pro jejich odlehčení a především byl zvětšen rozchod kol. Rozchod přední nápravy se vzpěrami McPherson se podle použitých kol zvětšil o 24 – 35 mm, zatímco zadní s modifikovaným závěsem McPherson je rozšířena o 20 mm. Řízení je hřebenové s proměnlivým převodem. Také na podvozku jsou rozdíly mezi základní verzí a S-kem. Základ má přední brzdové kotouče stejné jako předchůdce, tedy o průměru 298 x 24 mm a zadní má nové o průměru 299 x 20 mm a černě eloxované třmeny osazené čtyřmi pístky na všech kolech. Pro model S jsou na přední nápravě použity kotouče 318 x 28 mm se šestipístkovými třmeny a zadní kotouče jsou o rozměrech 299 x 24 mm a třmeny mají čtyři pístky. Třmeny jsou navíc vyvedeny v rudé barvě. K vyššímu výkonu brzd přispívá u obou modelů také nový posilovač s vyšším výkonem a podtlakem dodávaným vlastním čerpadlem a ne sacím traktem jak bylo doposud zvykem. Pro model S jsou na přání v nabídce i keramické brzdy PCCB s kotouči o průměru 350 mm a žlutě lakovanými třmeny. Se šestistupňovou převodovkou je také standardně nabízen systém PASM (Porsche Active Suspension System). Ten snižuje celý vůz o 10 mm a navíc elektronicky ovládá nastavení tlumičů, aby pracovaly co nejlépe k daným jízdním podmínkám. Podvozek lze zmáčknutím tlačítka nastavit do dvou režimů – komfortnějšího Normal a sportovnějšího Sport. Dalším bezpečnostním prvkem, který bude mít nový Boxster ve standardní výbavě je systém PSM (Porsche Stability Management), který obsluhuje ABS, ASC (protiprokluz), EDB (řízení motoru) a ADB (diferenciál). PSM prošel vylepšeními, aby zasahoval rychleji a citlivěji. Pro ještě sportovněji založené zákazníky je nabízena ještě lahůdka „Porsche Sports Chrono Package“, což je systém, ze kterého je vidět jen ciferník stopek na přístrojové desce, ale jeho funkce jsou rozsáhlé. Jeho zásahem se nastaví ostřejší charakteristika plynového pedálu, omezovač otáček nechá motor hnát až na samotné hranice bezpečnosti a PSM je donucen pracovat ještě rychleji. Pokud je ve voze i PASM, tak nastaví ještě podvozek než v režimu Sport.

Velké množství času věnovali technici vývoji interiéru. Ten je nyní prostornější mimo jiné i díky posunutí pedálů více dopředu a nižší pozici sedících pasažérů. Také bylo poprvé v Boxsteru použito i výškové nastavení volantu o 40 mm, mimo dosavadního jen podélného. V nabídce jsou celkem čtyři druhy sedadel. Základní mají elektricky ovládané opěradlo, další jsou kompletně elektricky nastavitelná, třetí volbou jsou sportovní, kůží čalouněná s výrazným bočním vedením a konečně čtvrtou možností jsou sportovní sedadla, která mají nastavitelné právě boční vedení jak na opěradle, tak i na sedáku. Čalounění kombinuje kůži, semiš a obklady s hliníkovým vzhledem. Tři kruhové přístroje před volantem s otáčkoměrem uprostřed, mají u standardní verze černé pozadí, zatímco u verze S mají světle šedý podklad. Elektricky ovládaná je také skládací střecha, kterou lze otevírat nebo zavírat stiskem tlačítka v rychlostech až 50 km/h a netrvá to déle než 12 sekund. Na přání je možno získat hliníkovou pevnou střechu s vyhřívaným zadním sklem. Pohodlí při otevřené střeše zabezpečuje i vetší plexi na vyšších ochranných obloucích za sedadly, elektricky ovládaná okna ve dveřích, CD přehrávač a v případě zatažené střechy také klimatizace. Na přání je k dispozici navigace s DVD přehrávačem a diplejem 5,8“ uprostřed přístrojové desky. Velká pozornost byla věnována bezpečnosti a tak lze v interiéru nalézt celkem šest airbagů – dva vpředu, dva v bocích opěradel a dva v horní hraně čalounění dveří chránící hlavy cestujících při bočním nárazu. Také byla zesílena struktura karosérie, kde si našlo své místo mnoho výztuh z vysokopevnostní oceli např. ve dveřích, prvním sloupku a rámu čelního skla apod. Snahou výrobce bylo i zlevnit provoz nového Boxstera, což by mělo umožnit i prodloužení prohlídek a výměn oleje ze 20 tis. km na 30 tis. km.

A co že vlastně nový Boxster umí na poli dynamiky? Základní model zrychlí z 0-100 km/h za 6,2 sekundy a dokáže uhánět až 256 km/h, jeho silnější bratr S zvládá tytéž disciplíny za 5,5 sekundy a 268 km/h. Navíc dokáže na pátý převodový stupeň zrychlit ze 100 km/h na 200 km/h za velmi pěkných 19,4 sekundy, což se při předjíždění určitě hodí.

Technické údaje – Porsche Boxster a Boxster S

Výkony Boxster Boxster S
Druh motoru B6 B6
Objem motoru (ccm) 2687 3179
Nejvyšší výkon (kW/k/ot.) 176/240/6400 206/280/6200
Nejvyšší kroutící moment (Nm/ot.) 270/4700-6000 320/4700-6000
Nejvyšší rychlost (km/h) 256 268
Zrychlení 0-100 km/h (s) 6,2 5,5
Zrychlení 0-200 km/h (s) 24,6 20,2
Spotřeba (EC standard)
město (l/100 km) 13,9 15,2
Mimo město (l/100 km) 6,9 7,7
kombinovaná (l/100 km) 9,6 10,4
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4329 4329
Šířka (mm) 1801 1801
Výška (mm) 1295 1295
Rozvor (mm) 2415 2415
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1490/1534 1486/1528
Pohotovostní hmotnost (kg) 1295 1345
Objem nádrže (l) 64 64
Rozměr pneu přední 205/55 ZR 17 235/40 ZR 18
Rozměr pneu zadní 235/50 ZR 17 265/40 ZR 18
Miroslav Kudělka