Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Cayenne Turbo S: Nejostřejší osmiválec má 419 kW a 800 N.m

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Faceliftované Porsche Cayenne druhé generace se představilo už loni v červenci. Verze Turbo S ale v modernizovaném SUV dosud chyběla. Zuffenhausen to napravuje v Detroitu.

Cayenne Turbo S převzalo styling upravených sourozenců, má ale blyštivě černou mohutnou mřížku (nebo spíš mříž?) chladiče a ramena vnějších zpětných zrcátek. Lemy blatníků zase pokrývá barva zbytku karoserie, tmavé oplastování se sem tak nějak nehodí, najdeme ho pouze na podvozku a prazích. Taktéž lakován je mohutný spoiler na pátých dveřích. Svou sílu dává auto najevo hlavně zepředu, vzadu najdeme jen dvě dvojice koncovek výfuku... Příplatkové sportovní potrubí se chlubí sympozérem, který sbírá ty nejlepší zvuky a pouští je do audiosoustavy, aby měla posádka z jízdy pořádné zážitky. Kdyby někomu ale přišly příliš umělé, dá se tahle funkce vypnout...

Nejdůležitější jsou však technické změny, které na první pohled nevidíme. Zážehový vidlicový osmiválec 4,8 l posílil z 405 na 419 kW, má vylepšení spalování směsi a dvě turbodmychadla se přemístila přímo do výfukového potrubí. Největší točivý moment také stoupl ze 750 na 800 N.m. Cayenne pochopitelně nepřišel po pohon všech kol, Porsche Traction Management ale posílá porci newtonmetrů hlavně dozadu, dopředu jen tehdy, když je třeba. Trakci a ovladatelnosti v zatáčkách napomáhá upravený torque vectoring PTV Plus, také stabilizační systém PDCC prošel modifikacemi a zamezuje přílišným náklonům karoserie.

A není to málo, říká si někdo. Určitě ne. Nové Cayenne Turbo S totiž sprintuje z klidu na stovku za 4,1 s, zatímco předchozí model stejnou disciplínu zvládal za čtyři a půl. To je docela rozdíl. Jeden z testovacích pilotů Porsche pak dostal tohle auto na Nordschleife pod osm minut. V Zeleném pekle zajel čas 7.59,74 min, rychlejšího SUV momentálně není. Na německé dálnici se rozjede až ke 284 km/h.

Z takových výkonů se až točí hlava, vždyť tohle (super)sportovní, atletické a hlavně velké čtyřdveřové porsche je pořád tak trochu terénní auto. Jenže masu oceli, hliníku, plastů a dalších materiálů na kolech je také nutné zastavit. Kompozitové keramické brzdové kotouče mají vpředu průměr 420 mm a zakusují se do nich desetipístkové (!) třmeny, zatímco zadním, o 50 mm menším stačí čtyři pístky.

Standardně má ve výbavě přední diodová světla, interiér s karbonovým obložením je jinak pochopitelně v kůži a navíc ho lze koupit v černokrémové kombinaci, sic možná kapánek nepraktické, ale rozhodně efektní. Sedačky mají vyryté logo Porsche. Cayenne Turbo S není nijak levné, patřičně bohatí Němci si jej koupí nejdříve ve druhém čtvrtletí letošního roku za minimálně 166.696 eur, tedy skoro 4,74 milionu korun. K nám se určitě dostane také a částka, kterou vyberete na jeho pořízení ze svého konta, bude nejspíš podobná...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)