Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche odhaluje pětici prototypů z továrních sbírek. Unikátní kabria i pojízdné šasi

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 29. 12. 2018
31
Zobrazit náhledy (31)
Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche Panamericana Porsche 911 Carrera Speedster Clubsport Porsche 911 Carrera Speedster Clubsport Porsche 911 Carrera Speedster Clubsport Porsche 918 Spyder Porsche 918 Spyder Porsche 984 Porsche 984 Porsche Cayenne Cabrio Porsche Cayenne Cabrio Porsche Panamericana Porsche Panamericana
Porsche má ve svých muzejních sbírkách včetně depozitářů spoustu zajímavých prototypů. Odhaluje jich pětici a některé nejsou ani tak staré...

Jedna z nejslavnějších automobilových značek oslavila letos 70 let existence. Její historie je protkána bezpočtem sportovních úspěchů. Ale i ta relativně moderní skrývá mnohá tajemství. V nejnovějším videu ze série „Top 5“ odhaluje prototypy z doby relativně nedávno minulé. Některé se skutečně představily veřejnosti na výstavách a autosalonech, jiné zůstávaly skryty po léta a vidělo, či s nimi rovnou jezdilo jen pár lidí. Nahlédnout pod pokličku je vždy zajímavé, automobilka nám takovou ochutnávku ostatně nenabízí poprvé...

984

Už v letech 1984-1987 se pracovalo na kompaktním sportovním voze. 984 se také jmenoval Junior, měl být tedy určen mladší klientele. Malý a lehký roadster s pevnou skládací střechou mohl klidně zavařit Mazdě, kdyby se sériově vyráběl, měl stát asi 40.000 DM. Vážil sotva 880 kg, jeho vzduchem chlazený plochý čtyřválec objemu 1984 cm3 dával 99 kW (135 koní) a umožňoval stříbřitému vozu dosáhnout rychlosti až 220 km/h. Nacházel se, jak jinak, v zádi. Hlavní slovo měla aerodynamika, i s méně koňmi pod kapotou tak nebyl nijak pomalý.

Vývojové oddělení ve Weissachu dále rozpracovalo dílo určené pro španělský Seat. Preferovalo jízdní vlastnosti a spotřebu benzinu. Dokonce se zrodily plány i na klasické uzavřené kupé a závodní čtyřkolku, ale díky prudkému poklesu kurzu dolaru byly veškeré práce zastaveny v roce 1987. Proč této měny? Největším trhem měl být pochopitelně ten americký... Jde vlastně o předchůdce Boxsteru 986.

911 Carrera Speedster Clubsport

Speedster 911 Clubsport z roku 1987 evokoval spartánské kolegy z padesátých let minulého věku včetně slavného typu 550. Žádné čelní sklo ani boční okna, místo všech jen plastový deflektor s průhledným větrným štítkem, obepínal celý vůz a přikryl i sedačku spolujezdce. Jako za starých časů. Zrcátka byla malá, aerodynamicky optimalizovaná. V zádi měl umístěný plochý šestiválec 3,2 l s výkonem 231 koní (170 kW), který mu umožnil jet až 245 km/h.

Sériová Carrera Speedster se vyráběla od ledna do července 1989 a vzniklo 171 exemplářů. Nemohla ovšem vypadat jako koncept, musela mít čelní sklo, byť nízké, pojala skutečně dva lidi a dostala i plátěnou střechu. Tvar jejího krytu však na původní prototyp odkazoval. Logicky i ona je dnes sběratelskou raritou.

Panamericana

Tmavě zelená Panamericana vznikla v roce 1989, měla premiéru na IAA. Ferry Porsche ji dostal jako dárek k 80. narozeninám. Původ jejího jména hledejme v závodě Carrera Panamericana, který se jezdil počátkem 50. let v Mexiku, Porsche z něj poprvé v historii uplatnilo i druhé slovo. Klasické blatníky tady vlastně chyběly, bylo možné použít kola různého průměru, tudíž se toto auto mohlo vydat i mimo zpevněné cesty, pohon všech kol ostatně mělo. A mimochodem, pěkně rychle, vždyť jelo až 210 km/h.

V zádi se tentokrát nacházel motor 3,6 l s výkonem 184 kW (250 k). Karoserie kombinovala plasty a uhlíková vlákna. Vrchní díl střechy se dal prostě odepnout a uložit do vozu, byl připevněn jednoduše: zipem. Harm Lagaay, Steve Murkett a Ulrich Bez se alespoň malosériové výroby svého díla, které se zrodilo ve dvou exemplářích, nedočkali. Produkce byla sice plánována na rok 1992, ale tenkrát už mělo Porsche úplně jiné starosti. Ty existenční.

Cayenne Cabrio

Moderních pokusů o SUV-kabriolet známe hodně. Těch méně úspěšných (třeba Nissan), i těch, které prorazily (například Land Rover). S myšlenkou koketovalo také Porsche, a to u SUV, které jej prakticky zachránilo a zvedlo mu prodeje. První Cayenne 955. Ovšem nebyl by to Zuffenhausen, kdyby jejich auto i přes uložení velkých vidlicových motorů v přídi nevypadalo... no zkrátka jako otevřené porsche. Mělo jen jeden pár dveří a vzadu ochranný oblouk typu Targa, vždyť německý výrobce má toto označení registrováno jako ochrannou známku.

Psal se rok 2002. Zajímavá na konceptu byla i záď. Tu designéři rozpracovali do dvou možných podob, nižší a vyšší místo toho, aby postavili dva různé vozy. Samozřejmě takový postup není ničím novým, kdysi jej uplatňovala i mladoboleslavská Škodovka.

918 Spyder – pojízdné šasi

Automobilka demonstrovala techniku supersportu 918 na černém prototypu pojízdného šasi. Vypadá tak nějak nedodělaně, ale to byl samozřejmě záměr, aby byla vystavena na odiv veškerá „střeva“ plug-in hybridu s vidlicovým osmiválcem 4,6 l, dvěma elektromotory a celkovým systémovým výkonem 550 koní (405 kW). Včetně interiéru, i uvnitř kouká veškerá kabeláž. Vybraní novináři se zúčastnili prezentace na počátku roku 2012, proběhla na testovací trati ve Weissachu. Auto od té doby zůstalo nezakryté...

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku