Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Pajun: Baby-Panamera bude jen na elektřinu

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Projekt menší Panamery neusnul, byl jen odsunut. A změněn, bude se jednat o čistý elektromobil.

Vývoj vozu, kterému nikdo neřekne jinak než Pajun (Panamera Junior) byl spuštěn před čtyřmi lety. Žádné konvenční zážehové a vznětové šestiválce s turbodmychadly však nakonec pod kapotou neuvidíme, podle poslední krátké zprávy německého Auto Motor und Sportu se připravuje pouze čistě elektrická verze. Auto se tak nepostaví ve vyšší střední třídě zaběhnuté konkurenci od Audi, BMW, Jaguaru, Lexusu, Maserati a Mercedesu, ale pouze Modelu S od Tesly. Americký elektrický sedan jí celkovou délkou 4,97 m vlastně ještě odpovídá, byť rozvorem náprav 2,96 m a hlavně svou cenou míří výše.

Přitom ještě loni v prosinci automobilka ústy šéfa výzkumu a vývoje Wolfganga Hatze rezolutně tvrdila, že žádného přímého konkurenta pro čtyřkolovou ratolest Elona Muska nechystá. Spekulace se objevily již dříve, Hatz je ovšem důrazně dementoval, neboť britskému Autocaru před Vánoci řekl: „Do té doby, než najdeme řešení problémů s krátkým dojezdem a naopak dlouhou dobou nutnou pro nabíjení, takové auto nepředstavíme.“

Nyní je tedy vše zase úplně jinak. A proč se u Porsche rozhodli jen pro elektřinu? Segment dražších vozů vyšší střední třídy je už příliš přeplněný, takže tohle je prý jediná cesta, jak urvat co největší kus tržního koláče. Vývoj v oblasti baterií přece jenom pokročil a na výsledné ceně zas až tak nesejde (je to přece Porsche!), takže se očekává akční rádius v rozmezí 350-400 km. Pajun ale nedostane klasickou tříprostorovou karoserii, to se ví už delší dobu. Spekuluje se o fastbacku ve stylu současné Panamery 970, nebo o sportovním kombíku, jakým byl hybridní prototyp Panamera Sport Turismo ze září 2012. Pajun (tohle kódové jméno se určitě změní) bude využívat techniku druhé generace výchozího modelu, ale má měřit jen něco málo přes 4,6 m. Takže skutečným přímým konkurentem Tesly se nakonec stane spíše elektrická Panamera, pokud přijde...

Projekt Pajun byl nedávno odsunut, výsledek se představí místo dosud plánované sezóny 2016 nejpozději v roce 2019, počkáme si na něj tedy ještě čtyři léta. Dřívější debut je rozhodně méně pravděpodobný.

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
27. 1. 2015 10:21
Re: pomalu jim to dochazi
akcie do kterych jsem prozatim investoval me prinesli dosud zisk cca 60%, ja myslim ze slusny, skoda jen ze ta investice nebyla v milionech a nektere z firem nevyplaci dividendy >:D
Avatar - Ham.
27. 1. 2015 10:11
Re: pomalu jim to dochazi
Věř a víra tvá tě uzdraví. :-)
27. 1. 2015 08:21
Re: pomalu jim to dochazi
jinak ja Tesle verim, a investoval jsem do ni
27. 1. 2015 08:19
Re: pomalu jim to dochazi
no je videt ze nectes, ale jen odpovidas >:D precti si poradne co jsem psal vyse o bareriich a otom ze v oblasti vyzkumu baterii se Tesla take angazuje, problem by nemela Tesla, ale Panasonic a Power Japan Plus, a posledni jmenovany jiz i zverejnil do 5 let uvest baterie bez lithia a 100% recyklovatelne, mimochodem stoji za baterkama i pro Toyotu a v Japonsku stavi prava pro tento projekt tovarnu jeste vetsi nez ma bejt gigafaktory ;-)

a cena ropy, ta us pomislne zacina ztracet svou pozici, soucasne snizeni cen ukazalo svetu ze ropa byla dlouhou dobu extremne predrazena, takze vlady po celem svete ted lijou penize do toho, aby se dala nahradit prave alespon v doprave a nergetice, vpodstate as letos se poradne rozjedou desitky testovacich OLEV useku, do te doby se jen spekulovalo a kutilo v malem, ted kdys se vidi ze to s elektrinou jde, tak se zacalo jednat, a nemalou merou se oto zasadi i USA ktere jiz asi nechce dal bojovat kvuli kazdymu vrtu a v soucasnosti se jen snazi aby se nato zapomelo, jiz vedi ze maj jine moznosti, a oni to dobre vedi i ty sejkove, proto ty svoje miliardy lijou prave ne do dalsi tezby, ale do rozvoje prave elektriny a jejiho uskladneni, no schvalne kde myslis ze je nejvetsi energeticky sobestacne mesto, hned vedle Abu Dhabi ;-) a mimochodem skrz nej vede jen jedna silnice na ktere smej auta se spalovacima motorama ;-) divny co ze v takove zemi kde vladne ropa maji mesto kde nesmi jezdit auta na benzin nebo naftu a doprava i celej ekosystem je tam reseny jen elektrinou z obnovitelnych zdroju >:D
Avatar - Ham.
26. 1. 2015 22:46
Re: pomalu jim to dochazi
Nejde o to, že návratnost je v delším horizontu, ale jde o to, že Tesla slib, kdy bude zisková už dvakrát odložila. A to investory určitě neuklidnilo, protože když někdo investuje a má informaci, že zisk bude za 10 let a pak někdo přijde a řekne sorry za 12 a pak znovu sorry a za 15, tak se ztrácí důvěryhodnost a to je to, co může investory odehnat. Stačí další zaváhání a jede se z kopce. Konec konců toto poslední odložení ziskovosti z 2017 na 2020 okamžitě stálo Teslu na ceně akcií propad z nějakých 260 na 210. Stačí další zaváhání a investoři se mohou začít houfně odvracet, takže mluvit o tom, že má nejhorší za sebou lze až v okamžiku, kdy začne předvádět alespoň minimální ziskovost, do té doby je zranitelná. A zaváhání může přijít velmi lehko, jak jsem psal výše, nízké ceny ropy mohou Teslu zlikvidovat velmi rychle, stejně tak všichni vědí, že ji může zlikvidovat jakákoliv změna politiky kolem obchodů s emisními povolenkami, další velké riziko je cena Lithia na světových trzích, kdyby vzrostla, tak má velký problém gigafactory. A pokud by se náhodou sešly dva z výše jmenovaných negativních faktorů najednou, tak myslím, že nebude co řešit. Takže Tesla může uspět, ale také nemusí. Já tomu nedávám víc než 50:50 a jako investor bych do ní nikdy nedal víc jak 5% svého kapitálu, riziko je prostě enormní.