Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche ustupuje VW v otázkách zákona i sídla nového koncernu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Porsche je při fúzi s koncernem Volkswagen ochotno k četným ústupkům. Šéf firmy Wendelin Wiedeking už nebrojí proti kontroverznímu zákonu o VW, který zaručuje blokační menšinu v podniku spolkové zemi Dolní Sasko.

Na jejím území - ve Wolfsburgu, nebo v Hannoveru - má mít nový koncern své sídlo. Vyplývá to z informací včerejšího vydání německého magazínu Der Spiegel.

Süddeutsche Zeitung navíc s odvoláním na firemní kruhy píše, že Wiedeking a finanční šéf Porsche Holger Härter už nebudou hrát podstatnou roli v novém koncernu, jehož součástí bude deset značek od Porsche až po českou Škodu. Dobré vyhlídky stát se šéfem nově vytvořené skupiny mají podle deníku naopak dosavadní šéf Volkswagenu Martin Winterkorn nebo nynější ředitel koncernové automobilky Audi Rupert Stadler.

Rodinná firma Porsche dosud ovládla těsnou nadpoloviční většinu ve Volkswagenu, kterou ale chtěla navýšit na 75 procent. Z plánů sešlo, když se ukázalo, že si firma z bádensko-württemberské metropole Stuttgartu vzala příliš velké sousto. Porsche údajně navršilo horu dluhů v objemu nejméně devíti miliard eur (zhruba 240 miliard eur). Volkswagen naopak má k dispozici více než deset miliard eur.

Minulou středu, kdy se setkali zástupci příbuzných rodinných klanů Porschů a Piëchů, bylo oznámeno, že Porsche mnohonásobně větší společnost nepohltí, ale vytvoří s ní společný "integrovaný koncern", jenž bude zahrnovat deset značek, devět z dosavadní skupiny Volkswagen a Porsche. Během čtyř týdnů má být podoba nového koncernu rozpracována podrobněji.

iedeking podle německého tisku předložil koncept, jenž předpokládá umístění sídla nového koncernu buď do domovského města Volkswagenu, tedy do Wolfsburgu, nebo do dolnosaské metropole Hannoveru. Kromě toho navrhovaný koncept spolkové zemi Dolní Sasko zaručuje právo veta při strategických rozhodnutích ve společném podniku. Tak je tomu dosud u VW, kde na základě takzvaného zákona o VW Dolnímu Sasku k blokační minoritě stačí držení více než dvacetiprocentního balíku akcií.

Zvláštní práva mají být pro spolkovou zemi zachována i v případě, že zákon bude zrušen. O jeho slučitelností s unijním právem přitom ještě má rozhodovat Evropský soudní dvůr, jen už loni v říjnu dospěl k závěru, že zákon brání volnému pohybu kapitálu. Spolková vláda jej mírně přepracovala, ale nejkontroverznější ustanovení o blokační minoritě v něm zůstalo.

Stejně jako spolkové zemi Dolní Sasko hodlá Porsche ponechat zvláštní práva rovněž zástupcům zaměstnanců, jichž má celý koncern Volkswagen na 360.000. Dosud podle zákona o VW platí, že v rámci koncernu Volkswagen mohou být budovány nové závody nebo přesunována výroba pouze se souhlasem podnikových odborů zastoupených v dozorčí radě.

V aktuálním vydání magazínu Spiegel se píše, že obě rodiny Porschů a Piëchů by mohly v nové společnosti dohromady vlastnit mezi 45 a 55 procenty akcií a spolkové zemi Dolní Sasko by zůstalo 21 až 25 procent. Zpravodajský magazín Focus dále uvedl, že do podniku by mohl vstoupit i nový investor, "pokud možno katarský emír", jenž by spolu s Dolním Saskem vlastnil polovinu koncernu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)