Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská rallye: Ogier letos podruhé

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 21. 5. 2017 • 10:55
44
Zobrazit náhledy (44)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Obhájci titulu a lídři šampionátu Sebastien Ogier a Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC´17) vyhráli Portugalskou rallye, šestý podnik mistrovství světa. Po triumfu v Monte Carlu tak vyhráli letos druhý podnik a zvýšili svůj náskok v čele tabulky MS.

Závěrečný den soutěže čekalo na účastníky soutěže posledních 43 kilometrů rychlostních zkoušek. Druhý Thierry Neuville ztrácel na vedoucího Ogiera 16,8 sekundy a čekal se jeho útok na třetí vítězství v soutěži MS v řadě.

Vyhrává v nových autech

Ve čtyřech závěrečných erzetách byl sice třikrát rychlejší Neuville, ale nikdy více než o pár sekund nebo jen desetin. Francouz ztratil v závěrečné části pouze 1,2 sekundy a s náskokem 15,6 sekundy vyhrál popáté Portugalskou rallye. Předtím se mu to podařilo v letech 2010, 2011 (vždy Citroën), 2013 a 2014 (vždy Volkswagen). „Je skvělé zase vyhrát. Díky našemu týmu, auto bylo fantastické. S novým vozem jsem vyhrál Rallye Monte Carlo a s novým se to povedlo nyní v Portugalsku. Asi budeme muset letos stavět nové automobily,“ prohlásil Sebastien Ogier s trochou nadsázky v cíli poslední erzety.

Druhý v cíli Neuville vyhrál první zkoušku celé soutěže a pak ještě další tři v průběhu portugalského podniku. Od dvanácté rychlostky (z celkových 19) byl druhý. Kdo čekal frontální útok na první místo, však musel být zklamán tím, co Belgičan řekl na začátku posledního dne. „Nikdo není schopen dotáhnout šestnáct sekund na Ogiera za tak krátkou dobu. Musíme jet hlavou a soustředit se na Powerstage,“ prohlásil Neuville. Taktika se mu vyplatila, protože k osmnácti bodům za druhé místo přidal ještě další čtyři za Power Stage (zvlášť bodovaná poslední rychlostní zkouška). V aktuálním pořadí šampionátu se posunul na druhou příčku.

Nejlepší Citroën = Breen

V továrním týmu Hyundai Motorsport jistě panovala spokojenost také se třetím místem Španěla Daniho Sorda. Znamená to takový bodový přísun, díky kterému jsou v hodnocení týmů na dosah na dosud vedoucímu M-Sport (Ford). „Neměl jsem žádné větší problémy, jen mě mrzí, že se mi nepovedlo zapojit se do nějakého souboje s někým ze soupeřů,“ řekl Sordó.

Čtvrtá příčka patřila Estonci Ottu Tänakovi, který o šanci na premiérovou výhru v mistrovství světa přišel ve dvanácté rychlostní zkoušce. Tam jako lídr soutěže poškodil po lehkém smyku v pravé zatáčce levou zadní část auta a musel jet ještě dalších dvacet kilometrů. Ztratil 83 sekund a propadl se na páté místo. Ve druhé polovině soutěže si o jednu příčku polepšil a náladu si spravil na závěrečné Power Stage, kterou vyhrál a získal pět bonusových bodů

Pátý skončil irský pilot Craig Breen, který je letos již počtvrté nejlepším pilotem tovární sestavy Citroënu v cíli soutěže. „Se čtvrtým letošním umístěním na pátém místě jsem spokojen. V pátek jsme byli jedni z nejrychlejší a z toho si musím vzít pozitiva,“ prohlásil v cíli Breen.

Šestá pozice patřila Elffynu Evansovi, který v předchozím podniku v Argentině prohrál výhru o pouhých 0,7 sekundy. „Bylo tam z mé strany několik chyb a také jsem se nemohl trefit do nastavení, kterému jsem příliš nevěřil,“ řekl britský pilot po skončení soutěže.

video

Toyota: střídavě oblačno

Juho Hänninen byl v Portugalsku sedmý a nejlépe umístěným pilotem tovární sestavy Toyota Gazoo Racing. „Bylo to lehčí než v Argentině. Jel jsem tady poprvé a myslím, že příště bych mohl být ještě rychlejší,“ komentoval Fin svůj výsledek. Sedmý byl letos již jednou a to v Mexické rallye.

Deváté místo obsadil Jari-Matti Latvala, který poslal na sedmé erzetě vůz přes střechu a propadl se ze druhého na třinácté místo. V dalším průběhu Portugalské rallye si sice svůj výsledek vylepšil, ale přesto přišel o druhé místo v průběžném pořadí šampionátu.

Desátý dojel do cíle Esappekka Lappi, který debutoval za volantem speciálu WRC. Až do závěru předposledního dne si vedl náramně, ale… „Na úzkém asfaltu¨mi to uklouzlo a trefil jsem zeď,“ komentoval ztrátu 5:14 v rychlostní zkoušce. Propadl se ze 7. na 11. místo, ale nakonec se vešel na konec první desítky za jeden bod do MS.

To se opravdu nepovedlo

Smutným hrdinou Portugalské rallye se stal norský závodník Andreas Mikkelsen jedoucí v barvách továrního týmu Škoda s vozem Fabia R5. Před závěrečnou rychlostní zkouškou vedl o tři minuty v kategorii WRC2 před týmovým kolegou Pontusem Tidemandem. V závěrečné rychlostní zkoušce však poslal vůz přes střechu a bylo po nadějích na třetí letošní vítězství. „Viděl jsem Andrease stát krátce po startu. Je mi ho líto. Skončit na poslední zkoušce a přitom ukázal neuvěřitelnou rychlost. Pro nás je to fantastický start do sezóny,“ komentoval Tidemand svou čtvrtou letošní výhru v hodnocení kategorie WRC2, kterou vede i v průběžném pořadí.

Patnáctý Prokop a zklamaný Ostberg

Poprvé od loňského října se objevil na startu soutěže český jezdec Martin Prokop. S Fordem Fiesta WRC starší generace nabral na vítěze více než patnáctiminutovou ztrátu. V závěrečném dnu hájil 15. místo, po havárii Mikkelsena v posledním testu se o příčku posunul. Dalším jeho startem bude za tři týdny Rallye Sardinia.

Na italském ostrově se objeví také Prokopův kolega a spolumajitel jejich týmu Jipocar Onebet WRT Mads Ostberg. Norský pilot ztrácel po čtvrté zkoušce pouhých šestnáct sekund na lídra, ale pak přišel problém. „Měli jsme pomalý defekt. Vypadalo to, že to dojedeme, ale po kilometru to už byla jenom jízda po disku. Museli jsme ho vyměnit,“ komentoval před dvěma dny krizovou situaci. V cíli byl nakonec hodnocen jako osmý.

Konečné pořadí Portugalské rallye: 1. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) 3:42:55,7; 2. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) +15,6; 3. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:01,7; 4. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +1:30,2; 5. Breen, Martin (Irl., Brit./Citroën C3 WRC) +1:57,4; 6. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC´17) +3:10,6; 7. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +3:48,9; 8. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +5:29,7; 9. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +5:43,6; 10. Lappi, Ferm (Fin./Toyta Yaris WRC) +8:13,3; 11. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +11:21,9; (1. v kategorii WRC2); 10. +3:50,0; … 14. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta WRC) +15:16,3.

Průběžné pořadí MS:

Jezdci: 1. Ogier 128; 2. Neuville 106; 3. Latvala 88; 4. Tänak 83; 5. Sordó 66; 6. Evans 53; 7. Breen 43; 8. Paddon N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) 33; 9. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 10. Hänninen 21; 11. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 12; 12. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 13. Ostberg 6; 14. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 5; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4; 16. Tidemnad 4; 17. Pappi 3; 18. Sarrazin (Fr./Škoda Fabia R5) 2; 19. Boufier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 20. Rossel (Fr./Citroën DS3 R5) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M-Sport (Ford) 206; 2. Hyundai 180; 3. Toyota 105; 4. Citroën 82.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 29; Ogier 14; Evans 13; Tänak 12; Meeke 11; Latvala 8; Paddon 6; Sordo 5; Ostberg 2; Breen 1; Hänninen 1; Lefebvre 1. Vedení v soutěži: Neuville 28; Meeke 23; Evans 16; Ogier 13; Latvala 8, Tänak 6; Hänninen 2; Ostberg 1; Paddon 1. Stupně vítězů: Ogier 5; Latvala 2; Neuville 4; Tänak 3; Meeke 1; Sordo 2; Evans 1.

Dalším podnikem mistrovství světa je Rallye Sardinia (9.-11. června).

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud