Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední Trabant byl vyroben před 25 lety!

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 27. 4. 2016
90
39
Zobrazit náhledy (90)
Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601 Trabant 601
Vyráběl se dlouhých 27 let a jeho poslední exemplář sjel z výrobních pásů v saském městě Zwickau před 25 lety, 30. dubna 1991.

Během běžné kariéry si přitom Trabant 601 i jeho předchůdce s označením 600 vysloužil od ostatních motoristů spíše posměch, což dokládají i přezdívky "splašené trsátko" nebo "bakeliťák". Narážely na to, že karoserie nebyla z plechu, ale z duroplastu, směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je však známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku.

Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování "ujela ruka", ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta, a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu, kterou by mu v některých případech záviděla snad i osádka torpédoborce při námořní bitvě.

Majitele trabantů ale takové věci nemusely trápit, jejich vozítko až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo "za málo peněz hodně muziky". Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36.500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20.000 korun více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200.000 korun. Pokud se navíc podařilo sehnat trabanta v praktické verzi kombi, dal se podle pamětníků s jeho pomocí postavit i dům.

V samotném východním Německu byl přitom trabant - ale i další automobily - nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující někdy 10 let (což na druhou stranu továrně umožňovalo plánovat výrobu na dlouhou dobu dopředu). Vynalézaví lidé nicméně přišli na způsoby, jak systém obejít, jako zájemci o auto se často přihlašovali i prarodiče. A když se někdo dostal na řadu nevhod, vždycky přiděleného "trabiho" se ziskem prodal.

Koncem 80. let ale spolu s rozpadem sovětského bloku skončil i propracovaný systém na prodej automobilů, a to nejen v NDR. A z kdysi netrpělivě očekávaného trabantu byl rázem nepotřebný zastaralý výrobek, o který nestáli ani v Turecku. Už během exodu východních Němců přes Prahu na podzim 1989 zůstaly stát na malostranských ulicích desítky opuštěných autíček. Po pádu komunistického režimu v NDR si pak tamní občané houfně kupovali západní ojetiny a trabanty se likvidovaly ve velkém.

Trabantu přitom nepomohla ani velká změna, ke které výrobce přistoupil na samém konci 80. let, když pod kapotu zabudoval čtyřtaktní motor. Nepocházel ovšem z vlastního vývoje, byla to pohonná jednotka z Volkswagenu Polo o objemu 1,1 litru. Auto tomu prošlo náročnou úpravou - nádrž se přestěhovala od motoru dozadu a díky hrdlu v zadním blatníku už řidič nemusel při tankování otvírat kapotu - ani to ale nepomohlo. Čtyřtaktů, vyráběných od roku 1988, vzniklo jen 38.865 kusů.

Běžných Trabantů 601 přitom opustilo brány továrny ve Zwickau (česky se městu někdy říká Cvikov) mnohem víc, oficiální údaje hovoří o více než 2,8 milionu kusů, k tomu je nutné připočíst asi 131.000 vozů předchozích verzí. Do dnešních dnů ale přežil jen zlomek automobilů, vyrobených pod značkou Trabant (jméno dostala auta v euforii po vypuštění sovětského Sputniku podle německého výrazu pro družici).

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Hanson
Projížďku v Trabi bych dnes neodmítl
Hanson
| 8. 12. 2016
někteří nepochopí, že je v tom kus nostalgie a pro některé i dětství. Jsou lidi, kteří pokud zboží není ze "Západu" tak na všechno plivou. Prostě chudáci.
Avatar - chetoos
Projížďku v Trabi bych dnes neodmítl
chetoos
| 30. 4. 2016
Musím souhlasit. svést se znova v tomto autíčku bych neodmítl. Pamatuji jak mě v něm má mamka vozila na fotbal. bylo to skvělé auto. mělo samozřejmě pár chyb, a občas bylo potřeba něco poopravit nebo dotáhnout, ale bylo to auto co se dalo jednoduše a kdekoli opravit za chodu a jelo se dál. Líbilo se mi rovněž řazení pod volantem. Měli jsme modrého trabíka ročníku 1986. Jeden z posledních kusů dovezených do Československa navíc už s 12V elektroinstalací, která se dodávala od roku 1984. Takže vím, že mělo už i rádio. Navíc byl ve verzi De luxe, takže měl i hlavové opěrky a volant z ipurpěny, zadní mlhové světlomety a přední přídavné světla. byl to dobrý sluha, jediný problém byl s brzdami, vždy na STK byly problémy. Dodnes na něj vzpomínáme.
Avatar - narona
Projížďku v Trabi bych dnes neodmítl
narona
| 28. 4. 2016
Ono je jasný že na denní lítání po autostrádě to vůbec není, ale na okresky stačí. Ta maximálka je odvislá od nastavení předstihu, buď táhne z nízkých ale jede pomalu - tak do 90, nebo hází brzo a pak točí i na 140...
Avatar - Machýrek
Trabant
Machýrek
| 28. 4. 2016
No nejaky mouchy to melo. Treba bordel od predniho levyho kola lital primo na tlumic vyfuku, ja si tam tenkrat primontoval z linolea takovej ksilt, kterym sem jakoby prodlouzil podbeh, aby po nem bordel mohl stect dolu. Koupil jsem zanovni kousek s 15 tis km za hubicku v dobe, kdy se toho vsichni zbavovali, protoze zacala era zamorovani Ceska olitanyma pleckama z rise.
Projížďku v Trabi bych dnes neodmítl
KubikCv
| 28. 4. 2016
mrkni se na facebooku na výtvory Stefana Sparky :-) Trabant Tramp 1.8 Turbo...a klasika jsou 1.6 16v z Lupa GTi :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku