Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinné ESP pro všechny nové automobily v Evropě, USA a Austrálii nejpozději v roce 2014

Aleš Dragoun
Diskuze (92)
Na konci loňského roku dosáhl počet nových automobilů vybavených ESP v Německu 81 %, v celé Evropské unii je to pak 55 %.

Jejich podíl se neustále zvyšuje i v ostatních zemích starého kontinentu. Například v Itálii oproti roku 2007 stoupl ze 42 na 51 %, ve Velké Británii ze 48 na 56 %. Kontrastně působí jen francouzské statistiky – Francouzi nejeví o tento bezpečnostní prvek zájem. Podíl nových aut s ESP tam totiž klesl ze 46 na 42 %, částečně i proto, že v zemi galského kohouta tvoří většinu registrací malé vozy. Němci jsou ovšem i v tomto ohledu zodpovědnější, s elektronickou stabilizací jezdí u našich západních sousedů 44 % nových aut této kategorie. Na pěti největších evropských trzích je to ale dohromady jen 20 %, tedy každý pátý vůz. Podle Wernera Strutha, prezidenta divize Chassis System Control firmy Bosch, jejich počty určitě porostou: Malé vozy jsou naším hlavním zájmem, ESP je pro ně přinejmenším stejně důležité, jako pro ty větší

A kdy se dočkáme standardní montáže tohoto systému? V USA bude povinný od modelového roku 2012. Legislativa EU jej předepisuje pro všechny nové modely počínaje listopadem 2011, všechny nově zaregistrované automobily jej pak budou muset používat od listopadu 2014. Dokonce i Austrálie bude mít v tomto ohledu rok náskok! Werner Struth k tomu ovšem poznamenává: ESP může zabránit až 80 procentům nehod, které následují po smyku, a proto značně zvyšuje bezpečnost. Navíc, téměř všechny systémy blízké budoucnosti budou využívat signály ze senzorů ESP. Je tu i otázka nákladů – například instalace automatického systému nouzového brzdění nebude tak finančně náročná a bude i rychlejší, pokud bude vozidlo vybaveno elektronickou stabilizací.

Nezávislá společnost Euro NCAP (European New Car Assessment Program), která provádí bariérové testy bezpečnosti nových vozidel, ji v nové metodice, která platí od února 2009, také zohledňuje. Od příštího roku pak dojde k dalšímu zpřísnění, na nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení budou mít nárok jen ty vozy, které budou mít ESP v základní výbavě.

Mimochodem, za jeho vývojem stála právě německá firma Bosch, která jej uvedla v roce 1995 do sériové výroby. Prvním vozem, který jej používal, byl Mercedes-Benz S série W140, zvaný Mamut.

Aleš Dragoun
Diskuze (92)
29. 8. 2009 20:03
Re: Viano
Tak podľa mojej predstavy vyjde Viano na 1 a 3/4 Scenica. ;-)
Ale jasne, tým pádom je Scenic podstatne reálnejší.
28. 8. 2009 21:49
Re: NA
Viano je sice skvělý, ale pokud ho natypuješ, aby ti přineslo opravdovou radost a maximum komfortu, tak si tam za tři scéniky. Holota v tesilu už je takovej... moc náklaďák.

PS: pokud tam vozíš haranty, tak nevim v čem se vyžíváš? Moje děti čumí na TV, nebo hrajou plejstejšna a stejně je to bugr, kdy se každá ruka hodí.
28. 8. 2009 21:32
Re: ...
Tak načo je potom dobré prikazovať systém, ktorý beztak keď nechceš nemusíš používať, len ho musíš zaplatiť a ťahať so sebou v aute?
To akoby prikázali voziť so sebou snehové reťaze "pre istotu" celý rok...
28. 8. 2009 21:27
Re: Viano
Len k poslednému odstavcu - samozrejme povinnosť ESP sa podpíše najvýraznejšie na cene najlacnejších modelov, ktoré si často kupujú ľudia práve preto, že sú lacné a na iné nemajú. Najlacnejší Logan stojí v ČR asi 180 tisíc, s povinným ESP môže byť cena nad 200. Tu je to už dosť podstatný rozdiel, navyše ľudia kupujúci tieto autá nebazírujú až tak na modernej technike a bezpečnostnej výbave, ide im o cenu, spoľahlivosť a jednoduchý servis, to ostatné je mimo záujem.
28. 8. 2009 21:18
Re: Viano
Ešte mi presne ukáž, kde som napísal, že ESP je nanič. Píšem, že jeho prínos nie je podľa mňa taký výrazný, aby musel byť povinný. Vôbec tým systém samotný nezatracujem, ak si si nevšimol. Kritizujem direktívu zo strany únie. Skús ma vyprovokovať nejak inak, ak si chceš dostáť významu svojho nicku, pripisovanie mi tvrdenia, ktoré som nevyprodukoval, nie je najlepší spôsob. ;-)