Pozastavení exportu do Ruska vyjde automobilky na více než 20 miliard Kč
České automobilky by úplným pozastavením exportu do Ruska mohly ročně přijít o více než 20 miliard korun. Jde o dodávky dílů pro tamní závody zejména Škody Auto, ale i export hotových vozů.
Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Škoda Auto i její mateřský koncern Volkswagen oznámily, že pozastavují veškeré aktivity na ruském trhu zahrnující dovoz vozů i jejich výrobu v tamních závodech. Škoda vyrábí čtyři modely v Kaluze a Nižném Novgorodu. K sankcím proti Rusku se v podobném duchu přidávají i další automobilové značky.
Podle mluvčího sdružení autoprůmyslu Vojtěch Severýna tvořil v roce 2020 export hotových vozidel do Ruska 360 milionů korun a vývoz dílů asi 22,5 miliardy Kč. Většinu z objemu dílů tvořily součástky pro škodovky vyráběné v Rusku.
Současný konflikt podle partnera EY pro automobilový sektor Petra Knapa představuje hrozbu úplné ztráty odbytu na ruském trhu pro západní dodavatele. "Rádi je postupně nahradí čínští a případně indičtí výrobci. Z pohledu celkového dopadu může být ještě horší výpadek klíčových subdodávek a surovin z Ukrajiny a Ruska. Pokud se situace nevyřeší v horizontu několik málo týdnů, tak mohou být škody rozsáhlé a dopady ve smyslu ztráty výrobních objemů, zpoždění dodávek a dalšího nárůstu inflace značné," řekl.
Válečný konflikt na Ukrajině zároveň na tuzemskou Škodu Auto dopadá kvůli váznoucím dodávkám dílů od 13 ukrajinských dodavatelů. Podle informací ČTK Toyota a Hyundai, další dvě automobilky vyrábějící vozy v ČR, neberou u Ukrajiny nebo Ruska žádné díly a výroba u nich běží naplno.
Export českých automobilek směřuje z 83 procent do zemí Evropské unie.