Pozor na „plaváčky“ aneb Jak poznat vytopené auto
Po nedávných přívalových deštích v Česku i dalších evropských zemí na trhu mohou skončit stovky vyplavených aut. Představíme si, jak takovou ojetinu vcelku spolehlivě poznat.
Extrémní výkyvy počasí budou kvůli stále častější. Zvykat si proto budeme muset nejen na vedra, ale také na ničivé přívalové deště, které zvednou hladiny toků, jež následně spláchnou vše, co jim bude stát v cestě. Vedle budov jsou často zasaženy také automobily, pro které je zatopení vodou, blátem, štěrkem, pískem a dalším materiálem často devastující. To ovšem nebrání spoustě podvodníků takové vozy vyčistit a nabídnout na sekundárním trhu jako bezvadné.
Nemyslete si, že se tenhle stav týká pouze Česka a dalších postkomunistických zemí. Šejdíři jsou také na západ od našich hranic.
Velká voda v posledních týdnech vyplavila třeba německé spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, Dolní Sasko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Tam se voda vylila do výšky 1,5 metru a doslova spláchla stovky automobilů. Přívalové deště zasáhly i alpské oblasti Rakouska, pod lavinami vody a bahna skončily desítky aut, částečně postižena byla také Vídeň. Bouřlivé počasí se nevyhnulo ani Belgii. Zmíněné země přitom patří mezi hlavní „zásobárny“ českého trhu s ojetinami z dovozu.
Mám vůbec nějakou šanci vytopený automobil poznat? Inu, jde to, ale chce to být důkladný.
Ani čistý a voňavý vůz není zárukou
Zatopený motorový prostor, palubní elektronika a kabina, tam všude nechá voda společně s pískem, kameny a špínou téměř nesmazatelné stopy. Pokud se na typické znaky ovšem nezaměříte, mohou vám uniknout.
Podezřele čistý motor a kabina doslova nasáklá parfémy znamenají, že předchozí majitel to s péčí možná až přeháněl, nebo se ojetina „vykoupala“ ve vodě. Zejména u dražších aut si podvodníci dávají na vyčistění záležet, u levnějších aut si pak můžete všimnout, že v některých oblastech (třeba pod čalouněním v zavazadelníku nebo pod sedadly) se stále nacházejí pozůstatky z nedobrovolné koupele.

Ačkoliv palubní elektronika je vcelku odolná, hodiny ve špinavé vodě se na její zkrátka negativně projeví. Když ne hned, tak po čase určitě. Před koupí proto zkontrolujte funkčnost všech možných systémů včetně světel, klimatizace, multimediálního systému a dalších. Jakmile se voda a jemný písek dostanou do válců, je prakticky vymalováno. Pozornost proto věnujte i pohonu a mechanickým částím. A hledejte též sebemenší známky po povrchové korozi, která po vytopení rychle nastupuje.
Jedním z docela spolehlivých znaků je třeba stropnice. Pokud se na ní objevují mapy, zřejmě přišla do styku s vlhkostí.
Bláto a nečistoty se dostanou prakticky do každé skuliny. V servisu si proto v rámci předkupní prohlídky nechte vůz zvednout a pořádně si prohlédněte podvozek. Nebojte se ani nechat sundat zakrytování, důkladně zkontrolujte nápravy a podívejte se i za kryty podběhů, na ty spousta nepoctivců zapomíná. Přitom právě zde se špína usazuje nejčastěji.
Když budete mít možnost, nechte si prověřit, že vámi vyhlédnutý vůz není po pojistné události. Pomůže také napojení na tovární diagnostiku, kterou disponují především autorizované servisy.
Základem je ovšem kupovat vůz pouze od prověřeného prodejce. I tak ale v kupní smlouvě trvejte na prohlášení prodávajícího, že automobil nebyl vytopený. Jistota je jistota.