Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Radíme: Co s autem postiženým povodní?

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Čechy opět zachvátila velká voda. Co s autem, když opadne? Přinášíme několik rad.

Pokud Vaše auto zaplaví velká voda a neodnese ho, platí tři základní zásady: nestartovat, nechat auto opravdu důkladně vyschnout a ještě lépe vyčistit! Záleží pochopitelně také na výši vody, kam až její hladina sahala. Je-li to pouze po kola, majitel i novějšího kousku se může spolehnout na vlastní síly. Zkáza se totiž nedotkne pohonné jednotky.

Nezkoušejte, zda vůz funguje, nestartujte! Pro jistotu ještě odpojte baterii. Pokud auto uvedete do chodu, zpravidla dojde ke zkratu v elektroinstalaci a možnému neopravitelnému poškození motoru. Zkrat se klidně nemusí projevit okamžitě, kontakty, které přišly do styku s bahnem a vodou, korodují postupně. Kompletní výměna je pracná a také řádně drahá. Vždyť moderní luxusní vozy mají desítky elektromotorů a několik kilometrů kabelů. Pravděpodobná je přítomnost vody ve válcích, poškození startéru či řídicí jednotky je nevyhnutelné. Řídicí jednotka sama stojí i u starších, patnáct, dvacet let starých aut klidně deset i dvacet tisíc, což je velmi nepříjemné a činí velkou část hodnoty (jednoho takového exota má v garáži i autor článku).

Hrozí zadření ložisek kol, kam se mohly dostat nečistoty, třeba písek. Doporučujeme i kontrolu brzd. Majitelé letitých exemplářů maximálně z osmdesátých let budou ve větším klidu, protože v nich není tolik elektroniky. O dnes již historických unikátech nemluvě, tam se jakákoli snaha o zmrtvýchvstání rozhodně vyplatí. Jejich hrdí vlastníci většinou nezapomínají na pojištění svých sbírek. Ústavy budou mít obecně více práce, záleží na druhu smlouvy, kterou má jeden každý sjednanou a zda se týká i živelných pohrom. Pokud ano, nejprve před vším pořiďte klidně sami fotodokumentaci škod, jen Vám to pomůže. Pak se teprve pusťte do čistění, nejdříve zběžného, pak důkladného. Pokud je ze sedadel a čalounění cítit i po čase hniloba, je lepší je nahradit jinými, byť třeba „ojetými“.

Důležitá je i návštěva servisu, pochopitelně na odtahu. U moderních vozů je naprosto nutná. Technici zkontrolují celkový stav, vymění všechny provozní kapaliny a filtry, vzduchový i olejový. Taková neplánovaná prohlídka může přijít na desítky, v případě nových aut nabitých elektronikou ovšem i na statisíce korun. Obzvláště, když záplavy napáchaly více škod než bylo zdrávo. Tady je rozhodnutí čistě na majiteli. Je pravda, že řada vlastníků starších aut na nové prostě nemá, a tak jim nic jiného než zprovoznění původního nezbývá. Minimálně na tisíce určitě vyjde.

To byly ty horší scénáře. Poněkud pozitivnější je ten, kdy je Vaše auto před velkou vodou ochráněno. Bydlíte v záplavové zóně nebo poblíž? Pak je velmi pravděpodobné, že svého čtyřkolého miláčka nenajdete na svém místě ještě předtím, než tam nateče voda. Pak nezbývá nic jiného, než kontaktovat městskou či obecní policii. Za pobyt na odstavném parkovišti ovšem nic nezaplatíte, nebyl přemístěn kvůli špatnému stání, jedná se o tzv. technický odtah. Náklady tak jdou na účet města, městské části nebo obce. Pokud si jej nevyzvednete, bude vám navíc navrácen, dopraven zpět, tedy podle trvalého bydliště majitele.

Je samozřejmé, že po záplavách se objeví řada podezřele levných a relativně nových aut, katastrofa jejich hodnotu snižuje. Bývalo tomu tak koneckonců i v minulosti. Od koupě odrazujeme, pokud už si zájemce říci nedá, samozřejmě je nutná důkladná prohlídka, je-li vůbec možná. Zkontrolujte čalounění včetně dveří, skvrny na sedadlech, nahlédněte pod palubní desku, sedadla i interiérové plasty. Vaši pozornosti nesmí ujít ani skrytá místa pod koberci. Obecně platí, že důkladně zatopený vůz se vyplatí opravit, pokud jeho hodnota před záplavami činila 300 tisíc korun a výše.

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
11. 6. 2013 18:41
Re: postižení povodní
hm nemyslím že by nějaký větší bazar si chtěl kazit jméno kauzou že prodávají vyplavená auta po předchozích zkušenostech, to bude a je spíše inzerátová záležitost
11. 6. 2013 18:40
Re: Prodat do 3áček a ESA
tak to se asi nepodaří si myslím
7. 6. 2013 08:01
Re: Prodat do 3áček a ESA
Kdyz si lajznou prodavat auta stocena na polovinu (stejne jako AutoESA), tak proc by neprodavali vytopena auta? Jejich vyhoda je, ze spousta lidi je bere jako obchodak s auty, takze tam chodi nakupovat taci, kteri o autech nevedi vubec nic a lze je utahnout na varene nudli. Kdyz tam obcas slysim jake lzi do hlav naivnich kupujicich tam cpe tamni "profesionalni a vyskoleny personal", tak nevim jestli se mam smat nebo brecet.
Pres inzerat vytopenku prodavat je risk, protoze pak muze casem dorazit adresna bomba cenichovka, anonymni AAA ci Auto ESA jsou v tomto mnohem lepsi.
6. 6. 2013 20:24
postižení povodní
Jako kdyby nestačily povodně samy o sobě, ale je fakt, že lidský hyenismus nezná mezí. Je hodně pravděpodobné, že se zaplavená auta začnou objevovat v bazarech, takže musíme doufat, že velké bazary, jako třeba Áčka, nebo jim podobné, zpřísní kontroly vykupovaných aut, aby nedošlo k jejich další distribuci ke konečnému uživateli.
Avatar - Chesus666
6. 6. 2013 14:42
Re: Prodat do 3áček a ESA
to by si áčka nelajznuly, tyhle káry půjdou přes no name bazary, nebo přes inzerát.