Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha sebere řidičům elektromobilů velkou výhodu. A omezí i parkování starších aut

ČTK
Diskuze (19)

Pražský magistrát upraví systém parkovacích zón. Například zruší přenosná parkovací oprávnění nebo parkování zdarma pro elektromobily. Naopak zavede celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, za parkování bude nově možné platit měsíčně a vznikne možnost povolení pro zásobování.

Rozsah zón se zatím měnit nebude, stejně tak bude město ještě řešit cenu parkovného. Novinářům to dnes řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Zóny začaly fungovat v 90. letech a platí zejména v centru a širším centru města. Rezidenti za roční parkovací kartu platí 1200 korun.

Návrh změn nyní dostaly k připomínkování jednotlivé radnice. "Vnímám městské části jako partnera výzev, se kterými se musíme potýkat. Od začátku říkám, že bych rád zvýšil jejich pravomoci, kdy už nyní určují, zda budou a jaké zóny zavedeny. Teď se chceme soustředit na vyladění systému jako takového, pak budeme řešit cenu," řekl Hřib.

Nově bude zaveden návštěvnický celoměstský paušál, který si bude moci pořídit kdokoliv do všech smíšených zón v metropoli. Povolení bude cenově odstupňováno podle typu auta, kdy řidiči elektromobilů či aut na vodík zaplatí méně než řidiči aut na benzin a naftu. Pro vozy, které mají povolení Euro 5 a nižší, se pak návštěvnické karty vydávat nebudou. Cílem je zlepšit životní prostředí.

Novinkou bude možnost takzvané subskripce, kdy řidič nebude muset zaplatit roční parkovné, ale bude jej moci platit měsíčně. Pokud za daný měsíc včas nezaplatí, oprávnění bude neplatné. Tuto možnost budou mít návštěvníci i rezidenti.

Zrušeny budou parkovací hodiny, tedy přenosná parkovací povolení. Zejména v Praze 1 se stávala podle Hřiba předmětem spekulací. Na konci letošního roku pak přestane platit parkování zdarma pro elektromobily. Podle Hřiba to bylo od začátku dočasné opatření. Elektromobily budou mít vyhrazená místa pouze u nabíječek.

Pro rezidenty nyní pravidla nemění. Nadále tak třeba platí, že za první auto zaplatí méně než za další. Změny nejsou plánovány ani pro držitele průkazů ZTP či pečovatele.

Video se připravuje ...

Nově bude zavedeno povolení pro zásobování. Bude mít dvě verze, a sice pro zásobovaného a pro zásobujícího. Zvolit si budou moci povolení na 15 minut nebo na půl hodiny. "Cílem je, aby dodávky neparkovaly na chodníku," řekl Hřib. Řidič zásobování klikne v magistrátní aplikaci a spustí hodiny. Po uplynutí času bude muset odjet. Také v tomto případě budou řidiči ekologicky šetrnějších aut platit méně.

Jak se změní ceny za parkování, zatím není jasné. Podle Hřiba nyní město dotuje roční kupony MHD z 85 procent. U parkování to je více než 90 procent. "To je dlouhodobě neudržitelné," řekl. Cena se ale bude skládat ze dvou částí, a sice magistrátní a městské části. Výnosy si pak radnice a město rozdělí v poměru, který tvoří zmíněné složky ceny. Radniční složka ale nebude moci být vyšší než magistrátní.

Zóny se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně kolem půl miliardy korun.

ČTK
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - Zetti
10. 12. 2023 15:42
Re: Co to tedy znamená?
Tady jsou nejake informace https://www.prahain.cz/…konci-15972.html
Avatar - Barry Lyndon
6. 12. 2023 13:13
Re: Co to tedy znamená?
Ano, je potřeba rozlišovat vznětové a zážehové. Na vznětové by měla být vyšší přísnost tak o 2-3 emisní normy. Koneckonců v německých zónách to tak bývalo (ani nevím, jak to mají dneska).
Avatar - Barry Lyndon
6. 12. 2023 13:09
Re: Co to tedy znamená?
Největší smrdutý problém jsou nejrůznější rozvážkové jebky a ty to podle mě neřeší vůbec...
Avatar - Barrichello
6. 12. 2023 11:50
Re: Co to tedy znamená?
Ty auta do Euro 5 které normálně fungují, s těma uděláme co? Hodíme na smeták ? Do kovošrotu?
A vyrobíme nové?

To bude ekoologie panečku.

Nevím proč bych měl dávat do šrtou Euro 3 auto s 64 tis km jenom proto, že Lojza Vopršálek jezdí s hulící okátvkou TDI co má 517 000 km.

To má řešit STK a Policie a hulícím vrakům na místě sbírat OTP a značky a at si milí Lojzíci zavolaj odtahovku a tago a vyrazí k domovu. Nebo si sednou na tramvaj.

Nevím proč by na to měli dopácet lidi, co maj svoje auta v perfektním stavu anebo nemaj olítaný hujdy co objeli 3x zeměkouli.
Není ojetina jako ojetina.
6. 12. 2023 10:49
Re: Co to tedy znamená?
No já si to taky myslim, přijde mi šílené o tom teprve diskutovat když to má být v platnosti za 25 dní…ale není to jen Auto.cz, ty články jsou i jinde, protože se o tom - pokud mi nic neuniklo - vážně pouze jedná…viz co píšu níže, absolutně bez koncepce šité horkou jehlou, proč se to neřešilo a nekomunikovalo celý rok 2023 a v klidu by se zavedlo nějaké opatření o kterém by se aspoň vědělo dlouho dopředu a lidi i firmy by se mohli připravit. To snad ani měšťáci nebudou od ledna vědět co dělat…