Pravomoci strážníků v dopravě se nejspíš zvýší. Vláda návrh podpořila.
Po jednání kabinetu to řekl ministr spravedlnosti Jan Kněžínek (za ANO). Nyní mohou strážníci postoupit podezření z takového přestupku jen do správního řízení.
Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému, případně také taxislužby. Jsou vesměs v místech, kde častěji vznikají kolony.
"Cílem novely je umožnit obecní policii, aby příkazem na místě projednávala přestupky spáchané nedovolenou jízdou ve vyhrazeném jízdním pruhu, přičemž tyto přestupky by zároveň mohly spadat do režimu objektivní odpovědnosti provozovatele, pokud by byly zjištěny kamerovým systémem," řekl Kněžínek. Záznamy tak bude podle vládních legislativců možné využít k postihu provozovatele vozidla, pokud se nepodaří zjistit pachatele přestupku.
Od úpravy si Dolínek slibuje, že vyhrazené pruhy nebude využívat tolik ostatních řidičů jako nyní. V Praze podle dat Technické správy komunikací nemá ve vyhrazených pruzích co dělat sedm z deseti automobilů, které po nich jedou. Přestupky řeší ze zákona zejména státní policie, která může řidiče zastavovat a pokutovat.
Novela podle Kněžínka nemění nic na tom, že je možné místní úpravou provozu vyhrazený jízdní pruh zřídit pouze pro určité časy. "Pak samozřejmě platí, že v těch časech do nich není možné jet a obecní nebo městská policie může takové protiprávní jednání pokutovat. Bude-li to mimo vymezený čas, půjde o řádný jízdní pruh a samozřejmě bude možné ho legálně používat," doplnil ministr.