Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 20 lety se spojil Mercedes s Chryslerem. Co dodnes zbylo z nepovedeného spojení?

David Bureš
Diskuze (5)
DaimlerChrysler vznikl s velkými ambicemi, nakonec ale toto spojenectví vydrželo jen pár let. Americká strana z něj ale těží dodnes.

Je tomu přesně dvacet let, kdy došlo ke „manželství z nebes,“ neboli spojení automobilek Daimler (vlastník Mercedesu) a Chrysler a vzniku koncernu DaimlerChrysler. Přestože spojenectví dvou kulturně odlišných firem nakonec nemělo dlouhého trvání, Daimler se Chrysleru definitivně zbavil v roce 2009, americká část z ní těží dodnes.

V portfoliu dnešní automobilky Fiat Chrysler Automobiles totiž dodnes najdeme techniku, která se datuje právě do doby spojení Chrysleru s německým Daimlerem. Platí to hlavně pro americkou značku Dodge.

Jestliže modely Charger a Challenger podobně jako Chrysler 300 vycházejí z podvozku Mercedesu E z devadesátých let, velké SUV Durango zase sdílí platformu s Mercedesem M. A to není všechno, crossover Dodge Journey (u nás kdysi známý jako Fiat Freemont) je sice postaven na architektuře od Mitsubishi, jeho vývoj ale probíhal ještě v době DaimlerChrysleru – hotov byl v roce 2008.

Nejde ale jen o využití platforem, ale také o motory. Historie dodnes oceňovaného a v nabídce FCA široce rozšířeného 3,6litrového vidlicového šestiválce Pentastar se datuje právě do období DaimlerChrysleru – jeho vývoj započal v roce 2004. Agregát 2.4 Tigershark zase vychází z někdejší rodiny motorů World Gas Engine, na níž Chrysler spolupracoval s Mitsubishi a Hyundai.

Ještě před pár týdny přitom bylo o jednoho člena FCA z doby DaimlerChrysler více. Řeč je o Jeepu Wrangler generace JK. Na konci dubna ukončený model vznikl právě v dobách DaimlerChrysleru (vyráběl se od roku 2007), přičemž technikou Mercedesu byl mimo jiné dnes už doslova historický pětistupňový (!) automat.

Není tak divu, že podle analytika Davea Sullivana ze spojenectví Daimleru a Chrysleru nakonec nejvíce těžil Fiat, který americkou automobilku koupil v roce 2014. „Daimler a Chrysler byly podivní milenci, jejichž potomci, s dávno zaplacenou technologií, nadále vydělávají peníze. DaimlerChrysler je dárek, který vydělává i v roce 2018,“ tvrdí Sullivan.

O spojenectví Daimleru a Chrysleru se hovořilo od poloviny devadesátých let, skutečná jednání o spojení ale trvaly jen pár měsíců, než byly 7. května 1998 oficiálně oznámeny. Navenek firmy tvrdily, že jde o spojenectví dvou rovných, Daimler ale Chrysler prakticky převzal, když koupil 92 % jeho akcií. To rozzuřilo mnohé investory, kteří do Chrysleru chtěli investovat, a tak se s koncernem soudili – například miliardář Kirk Kerkorian.

To ale nebyl jediný problém tohoto svazku. Tím největším byl nepochybně střet dvou odlišných firemních kultur, které k sobě nenašly cestu. Po prvotních ziscích navíc začaly problémy, a tak DaimlerChrysler musel kvůli snížení nákladů začít propouštět, dokonce se zbavil podílu v Mitsubishi. Moc nepomohlo ani to, že Mercedes zpočátku odmítal nabízet Chrysleru svoji techniku, a když už, tak leda výběhovou. A tak nakonec došlo v roce 2007 k ukončení spojenectví, když Daimler prodal Chrysler investiční společnosti Cerberus Capital Management. Nejprve 80,1% podíl, aby se v roce 2009 německý výrobce zbavil i zbývajícího 19% podílu.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - Barrichello
8. 5. 2018 12:34
Re: Nerovné partnerství
JJ, Fiat v dubnu meziroční propad 47%, Journey pokles 13%, Durango pokles 10%; pikapy RAM pokles 11%, GrandCherokee pokles 4%.

Fakt brilantní výsledky.

Necházej sem furt jen ZISK, když se do ničeho neivnestuje, nejsou žádný náklady. Jednoduchý. Jen jen otázka, kdy to s těmi prehistorickými modely značek Dodge, 2 modely Chrysleru a upadajícím RAMem budou msuet bez investic zabalit.

[odkaz]
Avatar - Ja Prvni 123
8. 5. 2018 11:41
Re: Nerovné partnerství
No.. prostě hrůza:

[odkaz]
Avatar - Barrichello
7. 5. 2018 22:20
Re: Nerovné partnerství
Tam je úsměvných věcí, třeba prodeje Fiatů v USA kdy auta nikdo nekupuje, maj největší skladové zásoby ze všech značek působících na us trhu a když něco prodaj, tak v podstatě za výrobní náklady.

Chrysler s 2 modely, z toho jeden je tenhle pohrobek Daimler/Ceberus (300) nebo Dodge (pohrobci Challenger, Charger, Journey a Durango) jsou jen zašlým odleskem bývalé slávy a prodeje sou ve srovnání s 90 lety poloviční....

dolů už nově padá i značka RAM.

jediné to drží Jeepy.
Avatar - CHerokee
7. 5. 2018 22:03
Re: Nerovné partnerství
Bohužel. Myslím, že partnerství s Mercedesem bylo mnohem plodnější, stačilo některé věci urovnat. Ovšem Fiat, to je cesta do hrobu. Ti na co šáhnou, tak to jde do kopru - Lancia. Alfa a Maserati dva kroky za ní. A Fiat..nejlépe jeho situaci vystihuje letité Punto.
Avatar - Barrichello
7. 5. 2018 21:44
Nerovné partnerství
Mercedes chtěl získat moderní americký koncern, větší podíl na tamním trhu + slavné jeepy.

Jenže šetřil na nepravých místech jako byly výstupní kontrola, interiéry, propagace a zázemí na exportních trzích a to se mu šeredně vymstilo. Pan Zetsche tomu navíc rozuměl jak koza petrželi a tak i přes všechna opaření byl Chrysler pořád ve ztrátě a tak přišel prodej Cerberusu, který dotáhl řadu zajímavých projektů (nová generace Jeepu GrandCherokee, 300, Chargeru, Duranga, motory V6 Pentastar, nov generace pikapů RAM atd jenže díky těmto investicícm a krizi mu došla hotovost a přišla ochrana před věřiteli a skoro darování Fiatu, který to až na Jeep vede k záhubě a prodeje neustále kelsaj a portofilo je starší a velmi prořídlé.