Před 20 lety se spojil Mercedes s Chryslerem. Co dodnes zbylo z nepovedeného spojení?
Je tomu přesně dvacet let, kdy došlo ke „manželství z nebes,“ neboli spojení automobilek Daimler (vlastník Mercedesu) a Chrysler a vzniku koncernu DaimlerChrysler. Přestože spojenectví dvou kulturně odlišných firem nakonec nemělo dlouhého trvání, Daimler se Chrysleru definitivně zbavil v roce 2009, americká část z ní těží dodnes.
V portfoliu dnešní automobilky Fiat Chrysler Automobiles totiž dodnes najdeme techniku, která se datuje právě do doby spojení Chrysleru s německým Daimlerem. Platí to hlavně pro americkou značku Dodge.
Jestliže modely Charger a Challenger podobně jako Chrysler 300 vycházejí z podvozku Mercedesu E z devadesátých let, velké SUV Durango zase sdílí platformu s Mercedesem M. A to není všechno, crossover Dodge Journey (u nás kdysi známý jako Fiat Freemont) je sice postaven na architektuře od Mitsubishi, jeho vývoj ale probíhal ještě v době DaimlerChrysleru – hotov byl v roce 2008.
Nejde ale jen o využití platforem, ale také o motory. Historie dodnes oceňovaného a v nabídce FCA široce rozšířeného 3,6litrového vidlicového šestiválce Pentastar se datuje právě do období DaimlerChrysleru – jeho vývoj započal v roce 2004. Agregát 2.4 Tigershark zase vychází z někdejší rodiny motorů World Gas Engine, na níž Chrysler spolupracoval s Mitsubishi a Hyundai.
Ještě před pár týdny přitom bylo o jednoho člena FCA z doby DaimlerChrysler více. Řeč je o Jeepu Wrangler generace JK. Na konci dubna ukončený model vznikl právě v dobách DaimlerChrysleru (vyráběl se od roku 2007), přičemž technikou Mercedesu byl mimo jiné dnes už doslova historický pětistupňový (!) automat.
Není tak divu, že podle analytika Davea Sullivana ze spojenectví Daimleru a Chrysleru nakonec nejvíce těžil Fiat, který americkou automobilku koupil v roce 2014. „Daimler a Chrysler byly podivní milenci, jejichž potomci, s dávno zaplacenou technologií, nadále vydělávají peníze. DaimlerChrysler je dárek, který vydělává i v roce 2018,“ tvrdí Sullivan.
O spojenectví Daimleru a Chrysleru se hovořilo od poloviny devadesátých let, skutečná jednání o spojení ale trvaly jen pár měsíců, než byly 7. května 1998 oficiálně oznámeny. Navenek firmy tvrdily, že jde o spojenectví dvou rovných, Daimler ale Chrysler prakticky převzal, když koupil 92 % jeho akcií. To rozzuřilo mnohé investory, kteří do Chrysleru chtěli investovat, a tak se s koncernem soudili – například miliardář Kirk Kerkorian.
To ale nebyl jediný problém tohoto svazku. Tím největším byl nepochybně střet dvou odlišných firemních kultur, které k sobě nenašly cestu. Po prvotních ziscích navíc začaly problémy, a tak DaimlerChrysler musel kvůli snížení nákladů začít propouštět, dokonce se zbavil podílu v Mitsubishi. Moc nepomohlo ani to, že Mercedes zpočátku odmítal nabízet Chrysleru svoji techniku, a když už, tak leda výběhovou. A tak nakonec došlo v roce 2007 k ukončení spojenectví, když Daimler prodal Chrysler investiční společnosti Cerberus Capital Management. Nejprve 80,1% podíl, aby se v roce 2009 německý výrobce zbavil i zbývajícího 19% podílu.