Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Staronové motocykly Jawa 350: Retro jako řemen

Petr Slováček Petr Slováček 12. 5. 2019
144
10
Zobrazit náhledy (144)
Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jednoduchost motorky je nám sympatická, byť to znamená třeba nepříliš přesvědčivý výkon čtyřstovkového jednoválce. Sedlo by mohlo mít tužší výplň. Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Boky nádrže prý pocházejí opravdu ze staré kývačky. Schválně jsme to porovnali s kusem z roku 1955 z vlastních zásob. Boky nádrže prý pocházejí opravdu ze staré kývačky. Schválně jsme to porovnali s kusem z roku 1955 z vlastních zásob. Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa v Indii Jawa v Indii

Opravdu stará „třipade“, nebo nová – ovšem z čínských dílů? Zájemci o jawu stojí před neobvyklou volbou. Mohou si totiž ještě koupit stroj, který už roky oficiálně nesmí na silnice.

Ačkoliv tomu už mnoho lidí nevěří, fabrika Jawa v Týnci nad Sázavou stále funguje a vyrábí nové motorky. Jenže už jich na silnici moc nepotkáte. Loni prodali 163 strojů, jen jedno procento z trhu, takže jim patří dvaadvacáté místo.

V cenících najdete nové čtyřtaktní modely 660 a 350 OHC. Stojí na relativně moderních komponentech a plní aktuální emisní normy. Přitom si stále zachovávají tradiční vzhled jawek.

Pak je tady ovšem ještě další ceník bez slovíček OHC – opravdu stará dvoudobá Jawa 350/640. Je to volba pro fajnšmekry. A pozor, není jich málo! Týnecká fabrika totiž produkuje ještě zastaralé dvoutaktní motorky, které technicky vycházejí z přelomu 70. a 80. let. V Evropě už se dávno nesmí prodávat, neplní exhalace ani povinný antiblokovací systém brzd. Dokonce se v základní ceně startují nožně a olej se přimíchává do benzinu v nádrži. Připlatit se ale dá za vylepšení, která byla v době vzniku utopií.

Typickým odběratelem bývaly ještě dlouho po rozpadu východního bloku státy federativního Ruska. Jenže to už dneska neplatí. Na dovoz motorek na východ totiž platí clo, které cenu dvakrát navyšuje. Jawy už tudíž nejsou v Rusku konkurenceschopné. Takže jak zaznívá z Týnce, po krymské krizi už tam nedokázali prodat ani šroubek. Zůstávají naštěstí tradiční trhy v Jižní a Střední Americe. A pak také Česká republika.

Jak je to možné? Motorky se totiž dají koupit jako tzv. kompletní sada náhradních dílů. Jinými slovy dostanete celou složenou motorku, ale nesmí na silnice. Vtip se skrývá v přestavbě  na starší doklady ze stejného typu. Jenže ty už se dnes neprodávají za flašku rumu jako dřív, ale vyjdou třeba na třicet tisíc korun. A když uvážíme startovní cenu zastaralého stroje 70.100 Kč, vychází z toho, že vyjde nastejno koupit soudobý čtyřtaktní retro motocykl.

Pokud tedy máte chuť postavit si na starší doklady staronovou motorku, měli byste si pospíšit. Dřív, nebo později tato šance defi nitivně zhasne. Ročně jí využívá maximálně čtyřicet nadšenců, kterým ještě voní namodralý kouř spáleného maziva M2T. 

Indickou jawu u nás nekoupíte

Nejlepší reminiscenci staré jawy představili koncem loňského roku Indové. Pohání ji jednoválcový třísetkubíkový čtyřtakt a vypadá fakt skvěle. Kromě kývačky se chystá i pérák. Jenže se bohužel do Evropy nejspíš vozit nikdy nebude. Jawa se tam od 60. let vyráběla pod označením Yezdi (podle výkřiku „Jezdí!“) a za posledním modelem stojí Mahindra. S týneckou fabrikou tedy produkt nemá nic společného, indičtí vlastní pouze práva na výrobu a prodej na tamních trzích.

Jawa 350 OHC Scrambler: Pouliční rváč

Nejnovější do trojlístku novodobých třistapadesátek přibude teprve letos v létě. S další verzí už se nepočítá. Vypadá správně frajersky a neskutečně zábavně se na ní jezdí dokonce i v lehčím terénu. Fungují tam i gumy značky Yuanxing, které jsou jinak na asfaltu spíš „na prd“ a byly by první věcí, do které bychom po koupi investovali. Ale jinak žádná akutní vylepšení nevyžaduje. Pokud si tedy zvyknete na fakt, že zadní brzda má mdlý nástup a využijete ji naplno leda na nezpevněném povrchu. Jestliže holdujete trhání rychlostních rekordů, skončíte podle budíků na maximálce 125 km/h a dlouho to nevydržíte kvůli vibracím do řídítek. Takže honem zase šupky na silnice nižších tříd a polní cesty. Tam se hodí nízká hmotnost a dobrá ovladatelnost. Zkrátka taková univerzální motorka pro české silnice. Cenově i technicky je scrambler mixem základní a kapotované verze – pořád se bavíme o stejném rámu i motoru. Má ale posílené vidlice s tužším pérováním ze speciálu, zato zadní bubnová brzda je z 350 OHC. Stejně jako zákla ní model má ABS pouze vpředu, jak to předpisy umožňují (přední coby provozní, zadní jen nouzová). zatím vznikly dva prototypy, které nezapřou fandovství Týneckých. Například nádrž má opravdu boky ze staré kývačky z 50. let, ale celá středová část je nová. Formy vznikly už v 90. letech a dnes se hodí.

Na silnici i v terénu existují ve stejné objemové kategorii lepší stroje – například skvělé BMW R310GS. A nejsou o tolik dražší. Scrambler tak podle nás bude mít nejhorší pozici mezi novodobými jawami, protože nevypadá jako Vencova konopice ani silniční raketa Franty Štastného. V Týnci plánují, že se jich prodá asi 40 ročně.

Žlutočerná verze na fotkách se bohužel nejspíš nabízet nebude, počítá se s typickou červenou a dál se prý uvidí podle ohlasů. Každopádně ještě musejí ve fabrice na motorce trochu popracovat – prototyp se například nedal natankovat doplna, protože pak přepadem vytékal benzin pod motorku. Podle Eura 4 se do celkové bilance započítávají všechny exhalace do ovzduší, tedy i ty unikající přes tradiční dírku ve víčku nádrže. Proto ji museli u scrambleru zaslepit, jenže na to jaksi původní nádrž nebyla dělaná…  

Plusy

  • Podařený vzhled
  • Nízká hmotnost i do lehčího terénu
  • Zábavné jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vibrace ve vyšších otáčkách
  • Čínské gumy na asfaltu nedrží
  • Neúčinná zadní bubnová brzda
Základní údaje
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 397,2
Výkon (kW/ min-1) 20,4/6500
Točivý moment (Nm/ min-1) 30,6/5000
Převodovka, sek. převod 5°, řetěz
Startování elektrické a nožní
Brzdy P/Z kotoučová s ABS/bubnová
Pneumatiky P a Z 90/90 R19 a 130/80 R17
Maximální rychlost (km/h) 115
Cena (Kč) 109 900

Jawa 350 OHC: Vencova konopnice

Když se před dvěma lety objevila reminiscence na staré jawky, fanoušci jí nejvíc vytýkali čínský původ. Po svezení přitom museli uznat, že vlastně funguje docela dobře. Nečekaně slušně řadí, má zábavné jízdní vlastnosti a výkonu je tak akorát na schopnosti podvozku i brzd. Byť základní díly přicházejí z čínské fabriky Shineray, motor je replikou staré hondy. Ale opravdu staré, takže i servisně absolutně nenáročné, kterou modernizovali katalyzátorem a vstřikováním. Sice nabízí jen osmadvacet koní, ale servíruje je docela s chutí.

Typický zákazník ve věku 55+ pochválí komfortní podvozek, pohodlné sedlo a rozumně uvolněnou pozici při řízení. Nejspíš mu ani nebudou vadit tužší čínské pneumatiky a slabší zadní brzda. Technicky motorka funguje slušně a za cenu pod sto tisíc je i poměrně berná. O konkurenceschopnosti příliš nemá smysl polemizovat – třeba čtyřstovky CF Moto, které jsme testovali v minulém čísle, jsou technicky o krok dál a naplňují požadavky soudobého motorkáře. Jenže tohle je prostě pořád Vencova konopnice z filmu Slunce, seno, jahody. Pokud na tuhle retro hru přistoupíte (stejně jako na fakt, že je to vlastně čtyřstovka), pochopíte jako výhodu to, že funguje i se čtyřtaktem vlastně stejně jako originál v roce 1983.  

Plusy

  • Dobrá cena
  • Komfortní podvozek
  • Podařený retro vzhled
  • Dobrá ovladatelnost

Minusy

  • Nedotažený detail zajištění sedla
  • Na čtyřstovku nic moc výkon
  • Mdlá zadní bubnová brzda
  • Pouze boční stojan
Základní údaje
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 397,2
Výkon (kW/ min-1) 20,4/6500
Točivý moment (Nm/ min-1) 30,6/5000
Převodovka, sek. převod 5°, řetěz
Startování elektrické a nožní
Brzdy P/Z kotoučová s ABS/bubnová (160)
Pneumatiky P a Z 100/90 R19 a 130/70 R18
Rozvor (mm) 1420
Zdvih pérování P/Z (mm) 150/80
Výška sedla (mm) 760
Suchá hmotnost (kg) 160
Objem nádrže (l) 12,5
Maximální rychlost (km/h) 130
Cena (Kč) 99 930

Jawa 350 OHC Special: Štastný František

Loňská novinka jako by vypadla z oka závodních motorek Franty Štastného. Dokonce loni přečíslila v prodejích základní model. I když stojí o dvacet tisíc víc. Technicky je to pořád totéž, tlumiče jsou ovšem tužší a brzdy lepší. A tentokrát ABS i na zadním kole. Výkon zůstává pořád 28 koní. Test chystáme v brzké době.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Re: Re: Re: Zavání to diletantstvím
Barrichello
| 12. 5. 2019
Jawa ty trhy má, jenže Kuba uvolní ročně peníze na nákup asi 300 ks motorek, na víc nemaj. Dalších 200-300 prodaj nekde v argentině a v Panamě, Bolívii atd dalších 500. Ta asie stylu Vietnam jim, Mongolsko atd jim hodí dalších 500 ks a takhle to je i s dalšíma. V sojuzu si škrtnou, ale ne s dvoutakty. V Litvě se prodalo několik těch 350 OHC, i do Mongolska šly 660 pro policii atd.



V indii se jawy dělali v licenci pod značkou jezdi, ty nemaj zájem vozit hotový výrobky z týnce, to oni nechtěj. To samý čína, ty jen výroba u nich zásadně. Tam nemáš šanci.|



Na zbytku trh nemaj dealery nebo servis.

Hlavně tyhle trhy nebudou kupovat nějaké moderní motorky 1200 za půl mega....
Avatar - pradeda777
Zjistil jsem nedávno...,
pradeda777
| 12. 5. 2019
.....že v Indii dělá motorky i BMW (G 310) a jsou v nabídce u Motorrad.........
Re: Re: Zavání to diletantstvím
muhehe
| 12. 5. 2019
Chlape mam takový neblahý pocit, že ty trpíš tou standartní českou nemocí. Ne opravdu čeko není největší trh na světě a opravdu je to jen národ uplných čuráku včetně tebe. Sorry. V evropě si sice neškrtneš, ale to tě nemusí vůbec zajímat. Pokud by jsi měl trhy o kterých ty tady plácáš uplne nesmysly, byl by si světový hráč mezi výrobci motorek. Rusko, kde si díky sankcím ani neškrtneme, asie, jižní amerika, argentína, vietnam je snad asie ne ? idiote, afrika a kdyby jsme to nedali zanic indii, to by byly pro jawu trhy, které by ji vystřelili mezi největší světové výrobce motorek a zaměstnalo by to tři čtvrtinu cele republiky, aniž bychom lezli doprdele němcum a dělali jim otroky. Ta zajebana škodovka by mohla jit doprdele a dostali bychom se na úroveň minimálně švýcarska. Stejně jako ty to nepochopili soudruzi v jawě. Protože jim to soudruzi z EU nedovoli. Ale tou indii se někdo hesky napakoval, samozřejmě to byly jednotlivci.
Re: Re: Jawa
JirkaX
| 12. 5. 2019
Ještě by ty indické Jawy mohla naše Jawa vyrábět v licenci. A komedie by byla dokonána. :-(
Re: Re: Zavání to diletantstvím
holden1
| 12. 5. 2019
ta indicka je fakt pekna. muzou koupit licenci a vyrabet to tady. do dvou kil bych ji koupil

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku