Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJ – Budoucnost začíná

Jaguar XJ je mezi luxusními sedany pojem, se kterým se může porovnávat jen německá S-Klasse, případně Maserati Quattroporte. Angličané se dokázali držet tradic po celé čtyři dekády, nyní ale přichází čas na radikální změnu.

Jaguar XJ se poprvé představil v říjnu 1968. Ve své době způsobil revoluci, když hned několik převážně archaicky tvarovaných modelů nahradil jediný XJ6 s nízkou sportovně tvarovanou karoserií. Ta se vyznačovala na svou dobu mimořádnou tuhostí a pod ní se nacházel motor a zadní náprava ze sportovního E-Typu. Exklusivní postavení modelu Jaguar podtrhl v roce 1972 uvedením modelu XJ12, který měl pod kapotou první velkosériově vyráběný dvanáctiválcový motor.

Ekonomické potíže v době ropných šoků a krize britského automobilového průmyslu, ale také typicky britská tradice postupného uvádění inovací místo častého střídání generací, vedly k tomu, že zcela nový nástupce se představil až v roce 1986. Karoserie měla podle tehdejší módy výrazně hranaté tvary, luxusní interiér byl označován za nejhezčí mezi velkými sedany a technika byla kompletně nová. Důkladný facelift v roce 1994 přinesl nový retro-kabát, další v roce 1997 zase nové osmiválcové motory (poprvé v historii automobilky).

Třetí generace představená v roce 2003 se ale dostala do slepé uličky. Technické inovace byly doplněny jen mírně odlišným (ačkoliv důsledně přepracovaným) vzhledem exteriéru i interiéru. Zákazníci tak viděli spíše elegantní, ale usedlý design než například pokrokovou samonosnou karoserii z hliníku. Zájem tedy i navzdory nasazení dieselového modelu opadal, z někdejších 50 tisíc kusů ročně v 90tých letech, zhruba na desetinu.

Jaguar XJ - srovnání generací
Model X351 (od 2010) X350 (2003-2009) rozdíl
Délka [mm] 5122 5091 + 31
Šířka [mm] 1894 1898 - 4
Výška [mm] 1448 1462 - 14
Rozvor [mm] 3032 3034 - 2
Objem zav. prostoru [l] 520 470 + 50

Nyní jsme o sedm let dál a přichází očekávaný krok. Nové XJ svého předchůdce téměř v ničem nepřipomíná. Tím u Jaguaru definitivně končí patnáctileté období retrodesignu, který napřed zákazníky přitahoval, ale časem se vyčerpal a jeho cílová skupina se začala zužovat. Změna je ještě radikálnější než při přechodu z S-Typu na XF. Samotná automobilka přirovnává situaci k příchodu prvního XJ v roce 1968.

Základní tvar karoserie se podobá modelu XF, mnoho stylistických řešení je pak odvozeno od konceptu C-XF. Kolmá příď nese širokou masku chladiče, jasný odkaz na XJ 1. série z roku 1968. Boční profil má přísně kapkovitý tvar, což se promítá také do nízkého součinitele aerodynamického odporu (0,29), silueta je inspirovaná kupé XK. Nízká boční okna také dobře maskují rozdíl mezi standardní a prodlouženou verzí, která má o 125 mm delší rozvor. XJ dále zaujme zatmavenými zadními sloupky a standardně dodávanou prosklenou střechou. Unikátním prvkem jsou zadní svisle orientovaná světla, která rozvíjejí tradiční britský design.

design technika supersport jaguar predstavujeme design technika supersport jaguar predstavujeme  

Pro interiér jsou typické čisté hladké plochy a oblé tvary. Nízká palubní deska zcela postrádá dřevěný dekor (naopak nechybí klasické ručičkové hodiny). Místo toho výdřeva tvoří souvislý pás, který z výplní dveří pokračuje obloukem pod celou šířkou čelního skla. Modernistické pojetí interiéru dále podporuje například světle modré fosforové podsvícení všech ovládacích prvků nebo výrazné kruhové výdechy klimatizace.

Místo klasického voliče automatické převodovky zaujal kruhový výsuvný ovladač JaguarDrive Selector, který se poprvé objevil v modelu XF. Tím ale výčet moderních a inovativních prvků v interiéru jen začíná. Před řidičem se nenachází klasické ručičkové ukazatele, ale HD displej s úhlopříčkou 12,3 palců. Výchozím zobrazením jsou rychloměr, otáčkoměr a palivoměr s teploměrem rozdělené do tří kruhů s 3D grafikou, displej ale za jízdy přednostně zobrazuje důležité údaje jako například nabídku rozhlasových stanic při ladění rádia. Navíc při vytočení motoru do omezovače otáček se barva přístrojů (i podsvícení voliče převodovky) změní na červenou.

design technika supersport jaguar predstavujeme design technika supersport jaguar predstavujeme  

Další inovací, použitou vůbec poprvé v automobilovém průmyslu, je 8palcová dotyková obrazovka s technologií Dual-View. Tato funkce umožňuje současně zobrazovat dva různé obrazy, například mapu a navigaci čitelnou pro řidiče a film z DVD pro spolujezdce. Kromě toho tato obrazovka představuje multimediální zařízení s připojením USB, Aux-in a pevným diskem.

K luxusním prvkům dále patří 1200W audiosystém Bowers & Wilkins s 15kanálovým zesilovačem. Tento systém jako první v osobním automobilu používá technologie Audyssey MultEQ XT a Dolby Pro Logic IIx s DTS dekodérem 7.1 surround. Kromě přední obrazovky Dual-View nechybí ani možnost dvou 8palcových obrazovek pro zadní pasažéry.

V interiéru Jaguar nabízí řadu různých odstínů kůže se dvojitým prošíváním a dekoru. Kromě tradiční dýhové výdřevy v devíti provedeních nechybí volba klavírního laku nebo karbonu. V provedení XJ Supersport (nahrazuje dosavadní verze XJR a Super V8) nechybí ani kožené čalounění stropu.

design technika supersport jaguar predstavujeme design technika supersport jaguar predstavujeme  

Nabídku pohonných jednotek tvoří agregáty Gen III, které se poprvé představily v roce 2009 v modelu XF. Základ tvoří šestiválcový turbodiesel AJ-V6D Gen III o objemu 3,0 litru. Využívá neobvyklý způsob paralelně-sekvenčního přeplňování se dvěma turbodmychadly umístěnými mezi řadami válců. Na rozdíl od podobných systémů je při nízkých otáčkách v činnosti velké turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Sekundární turbo je menší a má pevné rozvaděcí lopatky, připojuje se při 2800 min-1. Jeho nástup trvá 300 ms a probíhá hladce bez turbodíry nebo skokového nárůstu výkonu.

Konstruktéři věnovali zvýšenou pozornost naladěním reakcí motoru v nízkých otáčkách. Výsledkem je nástup maxima točivého momentu 500 Nm během 500 ms od volnoběžných otáček. Vstřikování common rail pracuje s tlakem 2000 bar a provádí až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu. Nová verze systému se také vyznačuje nižší úrovní hluku, k dobrým výsledkům v tomto směru dále přispívá zesílené odhlučnění a kompaktní blok motoru z litiny CGI.

design technika supersport jaguar predstavujeme design technika supersport jaguar predstavujeme  

V předchozí generaci XJ tvořil dieselový motor 2,7D 25 % prodejů. Od nového turbodieselu si Jaguar slibuje ještě vyšší prodejní čísla. Zákazníky má nalákat především o 33 % vyšší výkon (202 kW) a o 38 % vyšší točivý moment, který má maximum přesně 600 Nm. Díky tomu trvá akcelerace z 0 na 100 km/h 6,0 sekundy a výkon motoru stačí k dosažení elektronicky omezené rychlosti 250 km/h.

Rozsáhlou proměnou prošly také osmiválcové motory, označené AJ-V8 Gen III. Díky novému hliníkovému bloku mají objem zvětšený z 4,2 na 5,0 litru a současně menší vnější rozměry. Agregát je navíc nově osazen přímým vstřikováním, které vede palivo pod tlakem 150 bar do středu spalovacích prostorů.

Zážehové agregáty mají dále variabilní časování sacích i výfukových ventilů a v případě přeplňované verze nový kompaktní Rootsův kompresor s o 16 % lepší tepelnou účinností proti předchůdci. Přepracovaný tvar pohyblivých částí v kompresoru navíc snižuje hluk způsobovaný průchodem vzduchu na neslyšitelné hodnoty.

Jaguar XJ - přehled motorů
Model 3,0 V6D 5,0 V8 5,0 V8 S/C 5,0 V8 S/C
Převodovka 6A 6A 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 2993 5000 5000 5000
Válce/ventily 6/4 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 202/4000 283/6500 346/6000-6500 375/6000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 600/2000 515/3500 575/2500-5500 625/2500-5500
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,4 5,7 5,2 4,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,0 11,4 12,1 12,1
Poh. hmotnost [kg] 1796 1755 1892 1892

Karoserie nové generace byla navržena tak, aby se snížil počet použitých dílů. Výsledkem je snazší montáž a vyšší tuhost skeletu. Ve srovnání s předchůdcem ubylo 12 % nýtů a 25 % lepených spojů mezi plechovými díly. Jaguar také sáhnul k novým odolnějším a tužším hliníkovým slitinám. Jednou z nich je Fusion – vysokopevnostní sendvičový plech, který je o 10 % tenčí než srovnatelný hliníkový díl.

Většího uplatnění se dočkaly také lehké odlitky. Hliníkové odlitky v uložení motoru a na podvozku jsou o 20 % tenčí, radikálně vzrostl počet velkých odlitků z hořčíku, které výrazně snižují hmotnost i složitost karoserie. Potřebnou tuhost zaručují hydraulicky lisované trubkové části, které tvoří celý oblouk od A po D sloupek.

Podvozek využívá konstrukční postupy použité již dříve u modelů XF a XK. Přední zavěšení má nestejně dlouhá lichoběžníková ramena. Pro úsporu hmotnosti jsou použity kované hliníkové díly, náprava je připevněna přímo ke karoserii skrze pomocný rám. Tím je zaručena lepší ovladatelnost a přesnější reakce řízení.

Zadní náprava přináší řešení typu multi-link, které nahrazuje dosud používané zavěšení s dvojitými lichoběžníky. Stejnou konstrukci s hliníkovými odlitky mají i XF a XK, u nového XJ se ale navíc objeví vzduchové odpružení vyrovnávající světlou výšku.

Jaguaru XJ dále nechybí variabilní tlumiče Adaptive Damping a posilovač řizení s proměnlivým převodem. Různou charakteristiku chování auta nabízejí režimy Dynamic nebo Winter, který pro lepší trakci k rozjezdu používá druhý převodový stupeň. Brzdovou soustavu tvoří kotouče o průměru 355 mm vpředu a 326 mm vzadu, resp. 380 mm vpředu a 376 mm vzadu u vozů s kompresorovým motorem.

design technika supersport jaguar predstavujeme design technika supersport jaguar predstavujeme