Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přehled svolávacích akcí automobilek za rok 2022: Kdo obsadil první desítku?

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
41 Fotogalerie
Diskuze (3)

V loňském roce bylo do systému EU Rapex nahlášeno celkem 207 svolávacích akcí, což je výrazné meziroční zlepšení. Kdo ale obsadil první příčky v jejich nahlašování?

Jak ve svém pravidelném ročním přehledu uvedl web Svolávačky.cz, za rok 2022 bylo do systému rychlé výstrahy Rapex nahlášeno 207 svolávacích akcí automobilek, které se dotkly 209 modelů a 37 značek. Meziročně jde přitom o celkem výrazné snížení.

Pro připomínku můžeme uvést, že za rok 2021 se v systému objevilo 358 svolávacích akcí (270 modelů a 45 značek), zatímco za rok 2020 to bylo 353 svolávacích akcí (248 modelů a 38 značek). Některé značky, které měly v minulosti více svolávacích akcí, letos ohlásily třeba jen jednu (Dacia, Mitsubishi nebo Nissan). Například značky Alfa Romeo nebo Subaru ale nenahlásily žádnou.

Video placeholder
Ty to zvládneš: Emoce za volant nepatří • Zdroj: Vize 0

Vyhlášení svolávací akce přitom výrobci zákon ukládá v případě, kdy je ohrožena bezpečnost, zdraví nebo životní prostředí. Jak ovšem dodává web Svolávačky.cz: „Různé funkční a konstrukční závady, při kterých je ohrožena „pouze“ zákazníkova peněženka a v nejhorším případě životnost auta nebo dílu, se nikam hlásit nemusí a výrobci mohou tzv. servisní kampaně, aktualizace výrobku, či TSB (Technical Service Bulletin) preventivně opravovat pouze těm, kteří jezdí na pravidelné prohlídky do autorizovaných servisů.

Mezi nejčastější rizika při svolávacích akcích v uplynulém roce patřil podle štítků webu Svolávačky.cz požár. Mezi dalšími často používanými štítky pro typ rizika se pak často vyskytovala havárie, zranění, motor, elektronika, podvozek, brzdy nebo airbag. Při jedné svolávačce se přitom může objevit hned několik rizik, navíc bývá v jedné svolávací akci často svoláváno více modelů.

A která automobilky vyhlašovala svolávací akce nejčastěji? Na první příčce se s celkem 39 akcemi pro 24 modelů opět umístila automobilka Mercedes-Benz. Na druhou příčku se vrátil Peugeot (15 akcí/10 modelů) a vloni druhý Volkswagen byl s 14 akcemi (12 modelů) třetí. Z devátého místa na čtvrté se posunula Toyota (14 akcí/10 modelů), pátou příčku pak stejně jako v loňském roce držel Opel (12 akcí/10 modelů).

Šestý Citröen (11 akcí/10 modelů) následoval sedmý Ford (10 akcí/7 modelů). Osmou příčku obsadilo BMW (8 akcí/12 modelů), devátou pozici obsadila nově osamostatněná značka DS Automobiles (8 akcí/3 modely) a první desítku uzavřela Kia (7 akcí/7 modelů).

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Automobilky s nejvyšším počtem svolávacích akcí za rok 2022
Pozice v roce 2022 (Pozice v roce 2021)ZnačkaPočet akcíPočet modelů
1. (1.)Mercedes-Benz3924
2. (7.)Peugeot1510
3. (2.)Volkswagen1412
4. (9.)Toyota1410
5. (5.)Opel1210
6. (3.)Citroën1110
7. (11.)Ford107
8. (6.)BMW812
9. (–)DS Automobiles83
10. (21.)Kia77

Pro zajímavost můžeme dodat, že Audi obsadila 14. příčku (5 akcí/12 modelů), Seat & Cupra šestnáctou příčku (3 akce/5 modelů) a domácí Škoda skončila na 17. příčce (3 akce/4 modely).

Vstoupit do diskuze (3)