Přes Maďarsko: Jako za totáče
Trasu Praha-Karlovac jsme zvolili v kombinaci dálnice-okreska-dálnice, přičemž plynulou „stotřicítkovou“ pohodu utne sjezd z maďarské M1 za Györem směr Balaton. Exitem na silnici 82 docílíte kochání se krásnou krajinou maďarských národních parků, rychlostní průměr vám ale sníží jak průjezdy obcemi, tak úpění v nepřehledných serpentinách za dýchavičnými aviemi nebo ikarusy.
Před Veszprémem můžete buď zahnout směrem k dálnici M7 a objet Balaton, nebo dorazit až k němu a zkusit ho přebrodit trajektem – vzhledem k časové náročnosti ale v našem případě bezpředmětné. Nebo hned za slovenskými hranicemi zvolit kurs Szombathely (E65) a vyhnout se dálnici, tedy částce 13,50 eura (348 Kč) za desetidenní poplatek. Ve forintech vyjde skoro o stovku levněji (262 Kč), ale kdo by měl maďarskou měnu u sebe?
Nuda až k moři
Po M7 směrem na Záhřeb projedete (zbytečně otravné) celní kontroly v Letenyi a pak si dejte pauzu: až do Karlovace vás čeká nuda pustoprázdné autostrády A4. S tankováním vydržte až do Chorvatska, proti Maďarsku ušetříte. Zato za dálnice vás Chorvati pumpnou – úsek 165 km do Karlovace rozmělněné dvěma mýtnicemi vás přijde na 7 eur. Platit můžete kartou, kunami i eury, občas vám ale nemusí eura vrátit. Konečný účet je 18 hodin, na displeji naší Škody Fabia Combi 1.2 TSI/66 kW svítí 832 km (včetně drobné zajížďky), které jsme zvládli za devět hodin včetně zastávek s rychlostním průměrem 92 km/h a spotřebou 6,9 litru na 100 km.
Náklady na cestu v korunách | ||
Tam | ||
Slovensko | dálniční známka | 258 |
Maďarsko | virtuální dálniční známka | 348* |
Chorvatsko | Letenye - Zagreb | 127* |
Zagreb - Karlovac | 55* | |
Palivo | 832 km, spotřeba 6,9 l/100 km | 2039** |
Zpět | ||
Chorvatsko | Karlovac - Zagreb | 55* |
Zagreb - Letenye | 127* | |
Palivo | 765 km, spotřeba 6,7 l/100 | km 2049*** |
Celkem | 5058 | |
* přepočet při kurzu 1 euro = 25,80 Kč, ** při ceně 35,53 Kč za litr, *** při ceně 9,66 kuny za litr |
Zpět rychleji a snáze, ale dráže
Otráveni maďarským okreskovým panoptikem nevalné kvality volíme zpáteční cestu okolo Budapešti s proklamovaným časovým bonusem deseti
minut a malusem 80 nadbytečných kilometrů. Nesmysl? Ne tak docela. Navzdory plánovači jsme si cestu o dobrou hodinu zkrátili, a přestože jsme
spálili o pět litrů benzinu víc, ušetřili jsme nervy bez bloudění kolem Balatonu za čoudícími ifami.
Náš verdikt
svetmotoru autemdochorvatska Kdo se cítí, ať zkusí maďarské okresky, ostatní nechť berou dálniční jistotu s nepatrným nárůstem nákladů, ale časovou úsporou.