Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přes Maďarsko: Jako za totáče

Svět motorů
Diskuze (5)
Cestu k Jadranu přes Maďarsko znají Češi moc dobře z dob socialismu – jinudy se tenkrát vlastně nesmělo. Teď se trasa kolem Balatonu vrací do módy. Výhodná je pro Moravany.

Trasu Praha-Karlovac jsme zvolili v kombinaci dálnice-okreska-dálnice, přičemž plynulou „stotřicítkovou“ pohodu utne sjezd z maďarské M1 za Györem směr Balaton. Exitem na silnici 82 docílíte kochání se krásnou krajinou maďarských národních parků, rychlostní průměr vám ale sníží jak průjezdy obcemi, tak úpění v nepřehledných serpentinách za dýchavičnými aviemi nebo ikarusy.

Před Veszprémem můžete buď zahnout směrem k dálnici M7 a objet Balaton, nebo dorazit až k němu a zkusit ho přebrodit trajektem – vzhledem k časové náročnosti ale v našem případě bezpředmětné. Nebo hned za slovenskými hranicemi zvolit kurs Szombathely (E65) a vyhnout se dálnici, tedy částce 13,50 eura (348 Kč) za desetidenní poplatek. Ve forintech vyjde skoro o stovku levněji (262 Kč), ale kdo by měl maďarskou měnu u sebe?

Nuda až k moři

Po M7 směrem na Záhřeb projedete (zbytečně otravné) celní kontroly v Letenyi a pak si dejte pauzu: až do Karlovace vás čeká nuda pustoprázdné autostrády A4. S tankováním vydržte až do Chorvatska, proti Maďarsku ušetříte. Zato za dálnice vás Chorvati pumpnou – úsek 165 km do Karlovace rozmělněné dvěma mýtnicemi vás přijde na 7 eur. Platit můžete kartou, kunami i eury, občas vám ale nemusí eura vrátit. Konečný účet je 18 hodin, na displeji naší Škody Fabia Combi 1.2 TSI/66 kW svítí 832 km (včetně drobné zajížďky), které jsme zvládli za devět hodin včetně zastávek s rychlostním průměrem 92 km/h a spotřebou 6,9 litru na 100 km.

Náklady na cestu v korunách
Tam
Slovensko dálniční známka 258
Maďarsko virtuální dálniční známka 348*
Chorvatsko Letenye - Zagreb 127*
 Zagreb - Karlovac 55*
Palivo 832 km, spotřeba 6,9 l/100 km 2039**
Zpět
Chorvatsko Karlovac - Zagreb 55*
 Zagreb - Letenye 127*
Palivo 765 km, spotřeba 6,7 l/100 km 2049***
Celkem 5058
* přepočet při kurzu 1 euro = 25,80 Kč, ** při ceně 35,53 Kč za litr, *** při ceně 9,66 kuny za litr

Zpět rychleji a snáze, ale dráže

Otráveni maďarským okreskovým panoptikem nevalné kvality volíme zpáteční cestu okolo Budapešti s proklamovaným časovým bonusem deseti

minut a malusem 80 nadbytečných kilometrů. Nesmysl? Ne tak docela. Navzdory plánovači jsme si cestu o dobrou hodinu zkrátili, a přestože jsme

spálili o pět litrů benzinu víc, ušetřili jsme nervy bez bloudění kolem Balatonu za čoudícími ifami.

Náš verdikt

svetmotoru autemdochorvatska svetmotoru autemdochorvatska Kdo se cítí, ať zkusí maďarské okresky, ostatní nechť berou dálniční jistotu s nepatrným nárůstem nákladů, ale časovou úsporou.

Svět motorů
Diskuze (5)
11. 7. 2013 19:55
Re: Po 82 raději ne
přesně tak, taky jsem nad větou:"ale kdo by měl maďarskou měnu u sebe?", kroutil hlavou... přeci karta pánové, v 21.stoleti platební karta :-)
29. 6. 2013 20:25
Re: Po 82 raději ne
Stoprocentně po 81 a dálniční známku kupovat až na první benzince, kde se platí kartou, takže žádné forinty člověk nepotřebuje a vyjde ho na těch cca 260,- Kč. :-)
26. 6. 2013 22:48
Po 82 raději ne
Stačí sjet z dálnice o 2 kilometry později a jet po 81 na Pér, Kisbér, Mór, pak po obchvatu Székesfehérváru na M7. Je to po rovince a bez nervů.
10. 6. 2013 23:29
I cesta je cíl
I cesta je cíl, zejména přes Maďrsko (asi). Z Brna za pár peněz a šest hodin u moře normálně přes Rakousko a Slovinsko, tak, že Maďarsko člověka ve snu ani nenapadne:-)