Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Převodovka Mercedes-Benz 9G-Tronic: Devětkrát lepší

Ladislav Čermák
Diskuze (25)
Mercedes opět proniká na špičku v závodě o co největší počet převodových stupňů v osobním autě.

Zatímco předchozí skříň 7G-Tronic v roce 2003 nabídla tehdy rekordních 7 převodových stupňů, o 11 let později přichází 9G-Tronic, který předstihl Land Roverem, jenž v modelu Evoque představil devítistupňový automat pro motory s příčnou zástavbou o několik týdnů později. Daimler si technologii nechal celosvětově patentovat již v roce 2008.

Zatímco naprostá většina konkurentů přebírá automatické převodovky od externích výrobců, zpravidla ZF, Jatco nebo Aisin, Daimler si samočinné skříně i nadále vyvíjí sám, kompetenci mu k tomu stvrzuje více než 22 milionů samočinných převodovek vyrobených od roku 1961 ve specializovaném závodě ve stuttgartské čtvrti Hedelfingen, na dohled od ústředí automobilky ve Stuttgartu-Untertürkheimu. Od roku 2016 však bude montáž nových typů probíhat i v Rumunsku.

Nová skříň 9G-Tronic má ve vybraných modelech postupně nahradit stávající 7G-Tronic, s čímž začala již v Mercedesu E 350 BlueTec, proto bude spolupracovat se čtyř-, šesti-, osmi- i dvanáctiválci a přenese až 1000 N.m, tedy stejně jako konkurenční převodovka ZF 8HP ve své nejsilnější verzi. Proti ní ovšem přináší řadu výhod – kromě stupně navíc také podstatně větší celkový rozsah převodů (9,15 proti 7). Umožňuje to mj. aplikaci tzv. downspeedingu (snižování pracovních otáček) a neobvykle těžký poměr na nejvyšším stupni bez dalších negativních dopadů. Díky důslednému vývoji si devítistupňová skříň vystačí se čtyřmi planetovými převody a šesti řadicími elementy.

Nová převodovka reprezentuje dekádu technického vývoje, takže je při zlepšení všech parametrů stejně velká a podle provedení o 1-2 kg lehčí než 7G-Tronic. Zasloužilo se o to mj. vnější pouzdro, stejně jako u předchůdce hořčíkové, avšak optimalizované, a plastová olejová vana. Pomohla též změněná konstrukce hlavního dvoustupňového lopatkového olejového čerpadla, které je nově vyosené a poháněné řetězem – do uvolněného prostoru se vešly přidané řadicí elementy. Významný podíl má také inovativní, absolutní integrace veškeré řídicí elektroniky i senzoriky do jediného montážního celku, stejně jako kompletní elektrohydraulika, která je přímo součástí pouzdra.

Operativnost převodovky zase těží ze spojení s řídicí jednotkou vozu (ECU) čtyřpólovým konektorem, zatímco údaje o teplotě oleje, tlaku a funkčnosti pocházejí přímo ze skříně (včetně unikátní, trojité senzoriky otáček snímající jak rychlost vstupní a výstupní hřídele, tak měničové turbíny), ostatní provozní údaje skýtá ECU. Cenné dekagramy ušetřila syntetická olejová náplň druhé generace, schopná pracovat při větším rozsahu teplot, která eliminovala potřebu předehřívacího tělíska. Přídavné elektrické olejové čerpadlo o výkonu 250 W, aktivované v případě, že se zastaví motor a potažmo hlavní hnací hřídel, zase dovoluje všem hydraulickým okruhům i mazání fungovat i při stojícím spalovacím motoru, což umožňuje nejen funkci start-stop, ale rovněž hybridní pohon. Skříň se totiž maže, i pokud spalovací motor vůbec nenaskočí, a nehrozí tak její zadření.

Hydraulický měnič má díky inovativnímu hydraulickému okruhu účinnost 92 %, tedy o sedm procentních bodů více než 7G-Tronic. Výrazně se také vylepšila agilita zámku hydrodynamického měniče. Ten totiž jako naprostou novinku dostal nejen klasický hydraulický aktuátor, ale rovněž vratnou pružinu. Ta jeho reakční časy zkracuje natolik, že se stačí aktivovat už po zařazení prvního stupně. Svou roli v integraci hraje také centrální hnací hřídel o rekordní délce 550,9 mm. Dvouturbínový tlumič vibrací s kyvadlem umožňuje práci ve velmi nízkých otáčkách.

Nová skříň proti 7G-Troniku sníží normovanou spotřebu až o 6,5 %, z čehož dvě připadají na rozšíření počtu a rozsahu převodů, jedno na optimalizované řadicí elementy, 0,8 na inteligentní mazání a 2,7 procenta na základní koncept dvou malých olejových čerpadel. Hlučnost díky nové převodovce poklesla až o 4 dB.

Mercedes-Benz 9G-Tronic
Počet převodových stupňů 9
Celkový rozsah převod. poměrů 9,15
Počet planetových převodů 4
Počet řadicích elementů 6
Převodové poměry 5,5/3,33/2,31/1,66/1,21/1/0,87/0,72/0,6/R 4,93

Ladislav Čermák
Diskuze (25)
Avatar - happy_driver
11. 6. 2014 09:46
Re: Neměli lepší...
Tak drasticky nespolahliva? Pocul som uz vselico, ale toto je nejaka novinka. Ktorych rocnikov sa to tyka? 2006 a starsich?

Pri kickdowne sa dostane hlavne do uzkych auto predo mnou, nie prevodovka. Ta tam vrazi o dva kvalty menej a Ecko veselo vyrazi vpred. Sice 350CDI nie je AMG, ale ni celkom slaba motorizacia a so sedemkvaltom si rozumie viac nez dobre. Tu istu almaru mam v GLK, aj za nejaky ten tyzden dorazi ML znovu so sedemkvaltom. A za nejaky rok obmenim aj E a tam uz bude 9G. Mam skusenosti s mnohymi konkurencnymi modelmi, ale ze by niekedy bol MB v nevyhode, to teda nie.
11. 6. 2014 06:50
Re: Neměli lepší...
7G-T funguje slušně, pokud jedeš sám gently, dostává se do problémů při střídání rychlosti auta, dynamičtější jízdě nebo neodolání chtíče použít pádla ;-)
11. 6. 2014 06:48
Re: prilis mnoho stupnu
Vidíš, já si na 8° ZF nemůžu stěžovat. Pokud je opravdu potřeba, pak přepínám do sport modu. Na dálnici i při brždění kvůli pasivnímu sledování závodů trucků a následný opětovný aktivaci tempomatu si převodovka ani nepodřadí, pokud nemám míň než 80kph.
11. 6. 2014 00:08
prilis mnoho stupnu
Devet stupnu je moc...uprimne, uz 8 je prilis. Ano, je mozne jej nechat v automatickem modu, ale ono preradit z 8 na 3 stupen pri razantni akceleraci zkratka trva sebelepsi prevodovce. V manualnim modu se clovek zkratka v tech stupnich ztrati. V automatickem radi pri pomalem (vzhledem k vykonu vsak zcela dostacujicim) tempu pri 1600-1700, pri mirne rychlem, ale stale cestovnim tempu se mozna vysplha k 2000. A nezvykl jsem si na 8 ani po desitkach tisic km (ZF v Audi a BMW). Samozrejme celkove je prevodovka sametova, radi hladce, auto umi perfektne zrychlit, ale v 8 stupnich nevidim zadnou pridanou hodnotu, spise naopak.
Mne by vyhovovalo 6 + 1 dlouhy dalnicni prevod a hotovo. Nevim presne k cemu je dobrych 8 (a vice) mimo mozna o 0,1 l lepsi spotrebu...
10. 6. 2014 21:56
Re: Neměli lepší...
antiff - 7G je nejhorší převodovka z D3, navíc drasticky poruchová, v Blučině u Brna, kde ji spravují, by mohli vyprávět. když chceš tu převodovku dostat do úzkých, stačí dát kickdown a máš ji tam:-)