Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Příprava auta na jaro: Co zkontrolovat před jarní sezonou?

David Bureš David Bureš 27. 3. 2019
14
7
Zobrazit náhledy (14)
Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro Příprava auta na jaro

Zima je za námi, a tak je vhodná příležitost nechat zkontrolovat svůj vůz před nadcházející sezonou. Víte, jak auto připravit na jaro?

Jarní sezona je tady, a to pro řidiče znamená ideální příležitost pro to nechat svůj vůz prohlédnout. Zimní měsíce jsou pro automobily vždy náročné, a tak během nich mohly utrpět některé šrámy, o kterých jejich majitelé ani nemusejí vědět. Víte, co všechno si nechat před jarní sezonou zkontrolovat?

„Klíčovými prvky pro bezpečnost jsou pneumatiky, brzdy a stěrače, a tak bychom na jejich kontrolu rozhodně neměli zapomenout,“ říká Lukáš Popelka, vedoucí marketingu divize After Sales ve společnosti Porsche Česká republika.

360p720p1080p

Kontrola pneumatik

Právě pneumatiky a stěrače jsou prvky, které si řidiči zvládnou prohlédnout svépomocí, pokud nechtějí využít některé z jarních akcí nabízených servisy. Obutí prohlédneme pohledem, zda na něm není nějaké poškození, třeba od výmolu, nebo zda vzorek není už příliš sjetý. To nám ideálně ukáže ukazatel opotřebení, tedy speciální gumové destičky v pneumatice s minimální povolenou hloubkou dezénu1,6 mm u letních, respektive 4 mm u zimních.

Využít lze ale samozřejmě pomoc hloubkoměru nebo úplně jednoduše, mince. Měření pětikorunou u letních gum je ale pouze orientační, funguje tak, že minci zasuneme do běhounu pětkou obrácenou vzhůru a pokud číslici uvidíme celou, je nutné pneumatiku vyměnit. U zimního obutí zase podobně poslouží dvoueurovka – pokud uvidíme celý vnější stříbrný okraj, je už guma sjetá. Buď jak buď platí, že vzorek měříme na více místech, to kdyby byl sjetý nerovnoměrně.

Výměna stíracích lišt

Také výměnu stíracích lišt zvládneme sami, přičemž právě začátek jara je vhodná doba k tomuto úkonu. Stírače totiž mohly být během zimy poškozeny – gumičky mohly vlivem nízkých teplot zpuchřet, poničit je mohlo i stírání přes zamrzlé sklo – aniž bychom si to uvědomili. „Špatným stěračům se řidič postupně přizpůsobuje, a tak si říká, že jsou ještě v pořádku. A když je pak vymění, nestačí se divit, jak dobře najednou za deště vidí,“ upozorňuje Lukáš Popelka z Porsche ČR. Jestliže si tak stíracími schopnostmi nejste jistí, klidně stírače vyměňte preventivně, tahle investice za pár stovek se vyplatí.

Kontrola podvozku

To kontrola brzdové soustavy už je něco, co musíme nechat na servisu, ať už v rámci pravidelné prohlídky, nebo právě v rámci nabízených jarních akcí. Vedle stavu brzdových destiček a kotoučů bývají prohlédnuty také brzdové hadičky.

Ono ale podvozek obecně v zimě nejvíce trpí, a tak se vyplatí si ho nechat v servisu prohlédnout komplexně. Nejde přitom jen třeba o kosti stabilizátorů, uložení ramen náprav nebo pružiny a tlumiče, které v zimě dostávají nejvíce zabrat. „Zničit si můžete i různé plasty zespodu karoserie. Trefíte zmrazek, který je třeba v -10°C hodně tvrdý a plast se zničí. Tradičně k tomu dochází na zasněžených parkovištích u lyžařských středisek,“ upozorňuje Lukáš Popelka.

Selhat může i manžeta na poloose. Z prasklé gumové objímky se dostane ven grafitová vazelína, která zamašťuje brzdový kotouč, který kvůli tomu hůře brzdí. Jestliže tedy máte takto manžety zamaštěné nebo jsou na nich praskliny, neměli byste váhat s jejich výměnou. V tomto směru se vyplatí si nechat prohlédnout i ložiska, geometrii nebo výfuk.

Kontrola provozních kapalin

Ideální příležitost je také kontrola provozních kapalin. Třeba chladicí kapalina by se měla měnit po pěti letech, postupem času mění své chemické vlastnosti a může tak v motoru rozežírat těsnění. Životně důležitý je pak stav brzdové kapaliny, u ní se speciálním měřičem testuje bod varu. Zapomenout bychom neměli ani na kapalinu do ostřikovačů, respektive výměnu zimní směsi za letní, která si lépe poradí s hmyzem ulpívajícím na čelním skle.

Jarní servisní nabídka

Jelikož ne všechny komponenty lze zkontrolovat doma, nabízejí servisy různé jarní akce, v rámci nichž jsou auta komplexně zkontrolována. „Takovou kontrolou předcházíme nákladům do budoucna. Je to forma prevence, ať nemusíme problém řešit, až skutečně nastane,“ říká Popelka s tím, že po dohodě se servisem lze takovou prohlídku provést na počkání. Pokud má navíc zákazník zájem, vybrané servisy mu umožňují se zúčastnit kontroly vozidla a osobně s mechanikem prodiskutovat, jaké případné závady řešit.

Třeba Audi sezónní servisní prohlídku nabízí už od 700 korun. V rámci ní je zkontrolována funkčnost těch nejvíce zatěžovaných součástek, jako jsou brzdy, osvětlení, podvozek, kola nebo klimatizace, přičemž součástí prohlídky je i zkušební jízda. U čtyř kruhů můžete využít i služeb pneuservisu, za cenu od 900 korun je vám v rámci výměny zimních pneumatik za letní zkontrolován stav obutí i kola nebo změřen tlak v pneumatikách. V servisu si navíc můžete nechat gumy včetně ráfků uskladnit.

V případě Volkswagenu jarní prohlídka stojí od 299 korun. V rámci ní je zkontrolována brzdová soustava, výfukový systém, pneumatiky, stěrače a ostřikovače, stav baterie, klínový a rozvodový řemen, klimatizace, provozní kapaliny, chladicí systém i světla.

U Volkswagenu a SEATu při nákupu sady stírátek dostanete zdarma litr letní směsi do ostřikovačů. Při nákupu nových pneumatik zase u těchto značek dostanete poukázku na 500 Kč, kterou můžete využít na uskladnění gum, jejich montáž nebo nákup další sady..

Značky na jaře připomínají i nabídku originálního příslušenství, která se může při nadcházející sezoně hodit. U Volkswagenu to jsou třeba různé typy nosičů jízdních kol, plastové vložky do zavazadelníku nebo ochranné folie na hranu zadního nárazníku. SEAT zase láká na praktickou síť mezi sedadla, ochranný povlak na sedadlo pro psa nebo speciální bezpečnostní postroj pro psa. Audi zase nabízí praktický chladící box.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Inspirace
Xylo
| 28. 3. 2019
Děkuji za článek. Na základě doporučených kontrolních úkonů jsem se rozhodl vyměnit stěrače za nové ;-)
Avatar - Jenik3
Re: Opět reklama na koncern VW
Jenik3
| 28. 3. 2019
To uz je takovy kolorit zde. Nic jineho nez koncern totiz neexistuje.
Avatar - Dzakobo
Opět reklama na koncern VW
Dzakobo
| 28. 3. 2019
Sice článek není označen jako reklamní, ale vzhledem k tomu že ve srovnávacím testu téměř vždy vyhraje zástupce z konc. VW...
Avatar - Jenik3
Re: Pneu
Jenik3
| 28. 3. 2019
Nejde o to, jestli mas na zimacich 4mm. Jde o to, ze objednas hned nove pneu od dealera, trebaze je nepotrebujes a penize se budou tocit. (Nezpomen, ze motor ekonomiky zpomaluje a je potreba pridat na plynu.)
Pneu
kalousek
| 28. 3. 2019
Moc jsem nepochopil proč bych měl při přípravě na jaro kontrolovat ty 4 mm u zimních gum. Buď je přehazuju za letní a pak je kontrolovat nemusím, nebo tam ty zimáky už nechám na došoulení ale v tom případě je limit 1,6 mm

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku