Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska

Ondřej Láník
Diskuze (74)
Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny informoval o tom, že nová generace motorů TDI již nebude stavět na systému vstřikování čerpadlo-tryska. Informaci potvrdil také mluvčí Volkswagenu.

Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny informoval o tom, že nová generace motorů TDI již nebude stavět na systému vstřikování čerpadlo-tryska. Informaci potvrdil také mluvčí Volkswagenu.

Nová generace vznětových motorů TDI, která by se ve tří a čtyřválcovém provedení měla na trh dostat v roce 2007, bude využívat architekturu vstřikovacího systému common-rail. Volkswagen předpokládá, že nová řada motorů bude vyráběna v objemu 2 miliony kusů ročně. Mluvčí VW podle Automobilwoche zdůvodnil překvapivou zprávu tím, že dnešní technika common-rail již dosahuje úrovně systému se sdruženými vstřikovači a díky piezovstřikovačům dnes i v budoucnu common-rail umožní vyšší vstřikovací tlaky než bylo před lety, v době zavedení systému TDI PD, možné.

Podle vyjádření Volkswagenu pro časopis Auto Motor und Sport je dalším důvodem odstavení systému Pumpe-Düse sjednocení konstrukce široce využitelných komponent jako jsou filtry pevných částic pro všechny motory, což dále sníží náklady.

Strategické opuštění systému čerpadlo-tryska má již také následky. V roce 2003 založený společný podnik VW a Siemens VDO v saském Stollbergu, obdržel státní podporu ve výši 85 milionů Euro, aby vyráběl kompomnenty pro vstřikování Pumpe-Düse, ale nyní již nemá tak jasnou budoucnost. Celková investice do nového závodu Volkswagen Mechatronic GmbH & Co. KG se měla do roku 2007 vyšplhat na 270 milionů Euro. Od listopadu 2004 zde pracuje 250 zaměstnanců, kteří dosud vyrobili 600 tisíc jednotek pro motory TDI PD použité u vozů koncernu VW.

Ještě letos v dubnu prohlašoval předseda představenstva Siemens VDO Dr. Klaus Egger na mezinárodním motorářském sympoziu ve Vídni, že sdružené vstřikovače mají jednoznačnou budoucnost. V současné době vyrábí Siemens VDO vstřikování pro motory TDI PD s nejvyššími vstřikovacími maximálními tlaky mezi sériovou automobilovou produkcí, když maximum nejnovějších verzí dosahuje hodnot 2200 bar (220 MPa). Piezotechnologie vstřikovačů, kterou do systému PD Siemens VDO zavedl, umožnila přesnější regulaci vstřiků a podle dubnového prohlášení výrobce měl být dalším reálně dosažitelným cílem nejbližších let nejvyšší vstřikovací tlak 2500 bar (250 MPa).

Dodáváme jen, že na rozdíl od systému common-rail, není jednotka čerpadlo-tryska schopna dodávat nejvyšší tlaky v libovolné fázi procesu vstřikování. Jakmile se jednou vysoký tlak převede do hlavního vstřiku, je k dispozici již jen podstatně nižší tlak pro další vstřiky během daného pracovního cyklu válce. V tlakovém zásobníku systému common rail je naproti tomu stále udržován konstantní tlak.

Nyní, když VW poslal systém čerpadlo-tryska k ledu, vedou prý oba koncerny debatu nad dalším využitím společného podniku. Uvažuje se mj. o využití kapacity pro výrobu komponent systémů common-rail. Definitivní rozhodnutí padne nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku.

Nová generace motorů TDI by se měla na trh dostat v roce 2007, nejdříve zřejmě jako nový motor 2.0 TDI v nástupci současné řady Audi A4.

Připomeňme, že motory TDI PD přinesly Volkswagenu náskok v oblasti snižování spotřeby. Již v roce 1998 se na svět dostal tříválec 1.2 TDI, který dokázal v sériovém Volkswagenu Lupo 3L absolvovat 100 km na necelé tři litry nafty, podobný výsledek předvádělo nejmenší Audi A2 3L. Výroba obou modelů byla letos ukončena bez nástupce, kvůli nízké poptávce. Z opačného konce nabídky systémů se sdruženými vstřikovači pak pochází výjimečný desetiválec 5.0 V10 TDI.

Podrobnosti o nejnovější a v automobilech možná také poslední generaci sdružených vstřikovačů piezo-pumpe-düse najdete ve starším článku.

Ondřej Láník
Diskuze (74)
31. 10. 2005 23:22
Re: GTI je mimo!
Tak jsem tě poctivě přečetl... a nějak ti nerozumím. Tys asi nečetl příspěvky tady nahoře... Vždyť to je tak průhledné. PD sehrály svou dominantní roli v předchozích létech. Zejména zátah motoru byl nedostižný...nevím, jak dlouho děláš do aut, ale tohle prostě je fakt. VW nic neprojel. Žel se za to platilo známým zvukovým projevem motorů. No, a CR motory jsou již nyní na takové úrovni, že je výhodnější vybavovat auta těmito motory. Stále nechápu tvé ironie... Prostě VW bude užívat tyhle motory také... TAKÉ, chápeš... Tak v čem je problém... Co sem taháš nějaké mindráky? ;-\ Kdykoliv (i v minulých dnech) tu píši o VW, tak vždy po uvážení a jsem schopen obhájit každý příspěvek. Navíc, Karle, z tebe úplně čiší až zášt vůči VW... proč... buď nad věcí... copak. Mne až mrazí, s jakou radostí napadáš mně -proč tak sprostě?-, VW a jejich TDI. Mě je srdečně jedno na čem jede Avensis, ale nikdy bych si nedovolil napadat Toyotu tak, jako ty bohorovně napadáš VW. Tak to trochu promysli. Pokud se nechceš zařadit mezi ty primitivy, co umí jen sprostě nadávat. P.S. Jinak ti musím ještě napsat, že ačkoliv tu teď píšem o naftě, tak nejsem jejím příznivcem, a to ani jak v PD, tak v CR. To ale neznamená, že budu napadat tyhle motory, nebo sprostě nadávat příznivcům CR. Mimochodem přečti si, co tu píši o naftových motorech...
31. 10. 2005 20:47
Re: VW
Ubožáci z VW - ;-\ Kam chodíš na tu přisprostlost... Kdyby tě přivedli na poradu jejích manažerů, tak se ti klepou kolena a tady na ně pliveš. Co ty jsi za člověka?... máš radost, že tu můžeš napsat evidentní nesmysly o motorech VW? To je podivné, ne. Ty přece nemůžeš mít auta vůbec rád... Zvedá se mi z tebe žaludek. Tohle bych nedokázal napsat o žádné automobilce. Uvažuj, máš-li čím :no:
31. 10. 2005 20:43
Re: Fiat technology RULEZ
Když řídíš čerstvej motor... lehce na plyn, brácho... abys ho nevystřelil do nebes... Jinak - zapomněl jsi napsat motorizaci Apoštola... Tys měl 200 koní, tak pokud je něměl Apoštol, a že je nejspíš neměl, tak jsi byl za šaška. Soubojuj se zásadně s těma, co maj silnější auto a ty to dotáhneš svým uměním... je vůbec nějaké? ;-)