
Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?
Řízení ve sněhových podmínkách má svá specifika. Řidiči by měli být opatrnější, protože jízda na kluzkém povrchu je rizikovější než za sucha. Specifikem je i platnost dopravních značek. Ostatně víte, jak se zachovat v případě, že je značka zavátá sněhem?
Taková situace přitom v zimních podmínkách není ničím neobvyklým. Vodorovné dopravní značení snadno pokryje sníh a led, přičemž silničáři ho nemusí stačit odklidit. To samé platí i pro svislé značky, které mohou zapadat sněhem.
„Jestliže řidič dopravní značku přes vrstvu sněhu nebo ledu nevidí, nemůže se podle ní chovat,“ říká k problematice značek zakrytých sněhem nebo třeba blátem vrchní komisařka Eva Kropáčová z policejního prezidia. Při případném posuzování takového přestupku tudíž policie zjišťuje, zda značka byla v době konkrétního incidentu skutečně něčím zakrytá, aby přestupek mohla řidiči spolehlivě prokázat.
Při předjíždění na „plné“ čáře se ale nelze vymlouvat jen na to, že vodorovné značení bylo zakryté sněhem. Právě kvůli riziku toho, že bude vodorovné značení něčím zakryto, bývá doplněné svislým značením. Řidič tedy třeba na značku o zákazu předjíždění nemusí hledět jedině v případě, že je zakryto vodorovné a zároveň i svislé značení.
Ani to však neplatí absolutně, u svislého dopravního značení platí výjimka pro značky upravující přednost v jízdě. Tato značení (např. Dej přednost v jízdě; Stůj, dej přednost v jízdě) mají natolik charakteristický tvar, který je nezaměnitelný s ostatními dopravními značkami, že platí i v případě zakrytí sněhem nebo blátem. Řidič je zkrátka pozná podle tvaru, nikoliv podle toho, co je na nich vyobrazeno.
„Je to právě z toho důvodu, že pro účastníky provozu na pozemních komunikacích se jedná o nejdůležitější dopravní značky, jejichž případná absence či nečitelnost by mohla mít fatální dopad na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětluje charakteristický tvar těchto značek Kropáčová.
Závěrem si to tedy shrňme. Výmluva řidiče na to, že značka byla zavátá sněhem a nemohl se podle ní chovat, platí jen v případě, že je zakryto vodorovné a zároveň i svislé dopravní značení. Značky upravující přednost v jízdě pak platí kdykoliv, a to díky svému charakteristickému tvaru.