Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej aut na zemní plyn loni v ČR vzrostl o 90 procent na 3242

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Prodej osobních aut a dodávek s pohonem na zemní plyn se loni zvýšil o 90 procent na rekordních 3242 vozů. Celkově tak v Česku jezdí kolem 13.000 aut a autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Oznámil to dnes Český plynárenský svaz.

Celkově, včetně ojetých vozů na plyn, nových CNG autobusů a nákladních aut, bylo loni registrováno přes 4000 vozidel na zemní plyn. Podíl osobních aut na CNG na celkových registracích v tomto segmentu byl 1,2 procenta, u autobusů to bylo 26 procent.

Růstu počtu registrovaných vozidel odpovídal i meziroční růst prodeje paliva CNG, který loni u některých prodejců činil více než 140 procent.

V Česku se dá nyní zemní plyn natankovat u 111 veřejných CNG stanic. Asi 45 procent z nich, celkem 50, postavily plynárenské společnosti. Celkem 40 CNG stojanů je umístěno na běžných čerpacích stanicích.

Do konce letošního roku by mělo být v tuzemsku nejméně 150 až 160 stanic, do roku 2020 až 300 stanic. Tyto informace zazněly dnes na konferenci Českého plynárenského svazu Perspektivy a užití zemního plynu v dopravě. "Jen plynárenské společnosti, RWE, E.ON, Pražská plynárenská a Vemex, letos otevřou asi 25 dalších stanic, další připravuje i Bonett a Vítkovice Machinery Group," uvedl Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
11. 3. 2016 07:53
LPG
Pořizoval jsem loni ojetinu na LPG a jsem moc spokojen. Když už je přestavba hotová a cena a stav je jako u benzinu, je paráda sledovat tu úsporu na pohonných hmotách >:D
26. 2. 2016 16:31
Širší pohľad
Na uvedený problém i všeobecnú diskusiu (ne)výhodnosti LPG/CNG je nutné pozerať v širšej perspektíve.

a. Obecne platí, že kde nie je poptávka, nie je nabídka a naopak.

LPG je tu "s nami" už xy rokov, čomu zodpovedá i hustota ČS v Českej republike i v Európe, na druhej strane sa CNG (v priestore ČR) intenzívne rozvíja predovšetkým posledných 4-5 rokov. A za ne pribudlo desiatky staníc až do dnešného priebežného počtu cca 110.

A to nie je zlý výsledok.

b. Stanice sa postupne budú rozvíjať do tzv. solid konceptu, tj. na jednej výhradne CNG stanici bude niekoľko stojanov pre "ľavákov i pravákov". Tým sa odstráni momentálne aktuálny kapacitný a časový problém tankovania.

c. Nádrže sa postupne budú svojím objemom kapacitne zvätšovať na úkor benzínových, rovnako aj výkon samotného motora - viz napr. Audi A4 g-tron.

d. Za "komfort" v podobe natankovania plnej či už benzínu alebo nafty za pár okamihov takmer všade platíme krutú daň nie len v podobe problematických emisií (i aromatických a polyaromatických uhľovodíkov a aldehydov, o ktorých sa až tak moc nehovorí), ale i daň geopolitickú...

e. Benzín a nafta (a tým i LPG) sú neobnoviteľný zdroj energie, zatiaľ čo CNG je obnoviteľné (CH4).

f. Nie som zástanca alternatív za každú cenu, ale pri súčasnom tempe výroby automobilov a celkového nárastu emisií z výroby a spaľovania ropy a ropných produktov je CNG za súčasného stavu technológií jediná okamžite dostupná alternatíva nie len z hľadiska ekonomiky, ale i ekológie prevádzky hlavne v mestách a pri správnom nastavení legislatívy i pomerne ľahko "šíriteľná".

g. Ľudstvo obecne musí prekonať svoju pohodlnosť, krátkozrakosť a celkový konzum, ktorý je veľkým rizikom ak nezmení svoje tempo smerom nadol. A to platí nie len v automobilovom priemysle.

i...

25. 2. 2016 16:39
Re: my jsme CNG dali pryč a LPG používáme
Nemáte pravdu. Mrkněte na pohotovostní hmotnosti. Např. Octavia 1.4 TSI - 1277 kg, 1.4 G-TEC - 1416 kg, rozdíl 139 kg.
Nádrž (konkrétně u G-TEC) je sice na 15 kg CNG, ale jelikož to není LNG (zkapalněný zemní plyn, podobně jako LPG), ale CNG (stlačený zemní plyn), tak ty nádrže mají objem celkem 97 litrů, což je dost.
Pokud by se od začátku podpory přeskočilo CNG a rovnou začalo s LNG (které se teprve teď rozjíždí), tak LPG se může jít zahrabat...
25. 2. 2016 13:42
Re: my jsme CNG dali pryč a LPG používáme
"auto citelně přibere na váze, což je poznat, jak na jízdních vlastnostech vozu, tak také zadní náprava má sklony k rychlejšímu opotřebení"

Nejsem na CNG úplný expert, ale pokud vím, tak nádrže bývají s kapacitou okolo 18 kg a benzínové výrazně menší, než u běžných aut. Tzn. na zadní nápravě je prakticky totéž, co "normálně".
25. 2. 2016 11:46
Re: Dokud bude stát preferovat smrdutou naftu, tak zůstane v
STÁT dle DOKTRÍNY PŘIPRDĚNÉ POLITIKY se rozhodl PODPOROVAT CNG z RUSKÉ SIBIŘE a Šáde nakázal vyrobit CNG OKTÁVKU aby se tím zabily v ČESKÉ DÍŘE AMERICKÉ ELEKTROMOBILY [odkaz] [odkaz]
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]